Förstör hoppning hästen?

N

ninaida

Hej alla!
Jag har ju inte köpt hästen ännu. Letar. Är det något jag absolut skall veta vid val av häst om hästen ska vara lämplig till western? Tex kraftig/ ädel eller pigg/lugn?

Jag skulle ju gärna hoppa lite med min tilltänkta häst, även om jag mestadels skall träna western. Men frågan är då. Hur mycket förstör hoppträning (LÅG NIVÅ, jag är livrädd) själva westernarbetet man lägger ner?
De säjs ju tex att dressyrhästar förstörs av att köras... Typ fel muskler.

Är det någon som vet nån bra sida om western-fakta. Jag hittar bara massa annonseringar om ditt och datt när jag söker.

Sv: Förstör hoppning hästen?

Jag tycker att det viktigaste är att hästen är lugn, trevlig och väluppfostrad. Den ska vara trevlig att rida och hantera i alla lägen.

Om hästen är av ädel eller kraftigare typ spelar ingen större roll, det beror mest på vilken nivå du vill nå inom western och vilken hästtyp du fastnar för. :)

Hoppning på låg nivå kommer inte att förstöra hästen, jag hoppar ibland med min westernhäst och han är långt ifrån förstörd! Dock måste du se till att rida med ungefär samma hjälper hela tiden, så att hästen inte blir förvirrad. ;)

Du kan hitta länkar till olika westernhemsidor på t.ex. www.western.nu och klubbar på www.wras.se :)

När du ska leta efter en häst är det bästa att den finns en kemi mellan dig och hästen, det tycker jag är det viktigaste, men också att det finns något innanför pannbetet på hästen, men vad det är för ras har absolut ingen betydelse tycker jag. bara du själv trivs med hästen och hästen trivs med dig!

Håller med Solafekub. Men det finns ju också så kallade "hunterklasser" på westerntävlingar, i dessa klasser rider man i engelsk utrustning och hoppar hinder, de som tävlar i dessa klasser tävlar även i de vanliga westernklasserna. Så visst går det jättebra att hoppa med en westernhäst. Det gör både jag och syrran på våra hästar, dock har jag ingen engelsk sadel till min men jag hoppar barbacka i stället, jag gör det inte så ofta, men jag tycker det är en bra övning för att hjälpa till att stärka både rygg och bakbensmuskler.

Jag tror inte det förstör. Fast du kanske behöver bestämma dig för om du vill hoppa med en westernhäst, eller om du vill rida western med en hopphäst. Vilken av grenarna som ska dominera, vilken filosofi du vill följa. Jag tror det bästa vore att hoppa med western som grund, eftersom hoppningen är utförande av en viss uppgift, medan western går igenom i hela ridandet och hanterandet. Om du baserar ridningen på hoppningen, så tror jag du tappar mycket av meningen med western. Samtidigt tror jag att western kan hjälpa hoppningen, eftersom hästen blir känsligare för handen och lättare att vända.

Passa magen om du hoppar i westernsadeln...

/Ida

Varför skulle hoppning förstöra hästen? En allsidig träning är ju det bästa. En dressyrhäst förstörs absolut inte av att köras.

Hoppa du...det är alltid kul att variera träningen ibland med något annat.:D

Hoppning förstör inte på någotvis en Westernhäst ! Rider och har tävlat Western samt hoppat både hunter hack och vanlig hoppning med min Westernhäst av Amerikansk ras sedan 12 år tillbaka . Pigg som en lärka och älskar att hoppa.

Hm...skulle innebära att en bra hopphäst inte skulle kunna avsluta sin karriär som westernhäst...och det är fel kan jag säga. En bekant tog en gammal läromästare till sig som gått Internationell Grand Prix-hoppning och utan att egentligen behöva göra om honom så mycket började hon klättra i resultatlistorna i westerngrenarna...Trots sin storlek kortar han sig enormt och tävlar i C-klass Western Riding, Trail, Horsemanship...i Reining går det sämre men det beror på att matte inte vågar släppa på honom i galoppen så det är ett ryttarproblem;)...Misstänker att dom går upp i B-klass inom kort om modet finns hos ryttaren...kapaciteten finns...Så nej, hoppning förstör inte för westernridning...:smirk:

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: Ramona
·
P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: cirkus
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar