Förstör eller förbättrar?

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Vi har en gamla finare kökssoffa, den är gjord på slutet av 1800 talet, antagligen av en bysnickare då jag har sett en exakt tvilling hemma hos makens farbror och faster. Jag tror att den är avlutad någon gång under 50/60 tal och är idags läget "träfärgad".
Nu har den fått lov att flytta in i vårat matrum och den passar inte riktigt in... Stolarna/bordet är gråvita, restän av möblerna mörkt trä, tapeten antikvit och blå.

Min plan är att använda grå/vit bets på den så träet syns men mer grå/vitton
Men jag har lite ågren, förstör jag en dyrbar soffa? Eller gör jag rätt i att måla den så vi trivs med den? Maken skulle lika gärna kunna hugga den till ved så han har ingen som helst bindningen till den även om den har funnits i hans hem hela tiden.

Jag kan försöka lägga in några bilder om det är någon som blir något klokare på det... :angel::D

Sv: Förstör eller förbättrar?

Jag är av åsikten att det spelar ingen roll hur dyra möblerna är om man inte gillar dem. Så jag skulle fixa det jag tycker behöver fixas :)

Min sambo däremot är av åsikten att man inte ska greja med gamla saker. Det har han dessutom fått bekräftat på tv (något antikprogram).

Vi är därför lite smått oense om en väldigt gammal och charmig MEN sliten, smutsig, ovårdad garderob.
Den står i vår hall. Jag anser att den har potential men behöver renoveras. Han anser att det är snyggt när den ser "gammal" ut.
Vi har hittills gjort en kompromiss. Tog bort dörrarna (de var värst, såg inte klokt ut) och har garderoben öppen.
Vi får väl se hur det blir i framtiden :p

Du däremot som inte har din sambo emot sig - sätt igång bara!

jag hade hellre haft den gråvit än inte passande in :)

Go for it! och lägg upp före och efter bilder ;)

Är den avlutad på 50/60-tal så är eventuellt värde redan så sänkt att det inte ska spela någon roll ifall du målar den nu....
Hade varit en annan sak om originalfärgen varit kvar.

Möbler är till för att användas. Om du inte är nöjd med utseendet ändra det då! Inget snack om saken.

Ifall den var dyrbar hade du sålt den då eller hade den fått vara kvar?

Om den hade varit dyrbar, jag vet inte om jag hade sålt den eller inte, jag gillar den på något konstigt sätt, men hade jag vetat om att jag hade sänkt värdet med flera tusen så hade jag nog låtit den vara. Men det blir målning, jag bestämde mig i morse när jag tittade på den igen. Så under dagen ska jag ta kort på den, åka och köpa färg och kanske börja måla oxå... :D

Du kan inte göra tvärtom och slipa stol och bord, och sedan betsa det mörkt? : ) Så det matchar åt andra hållet.

Min plan är att använda grå/vit bets på den så träet syns men mer grå/vitton
Men jag har lite ågren, förstör jag en dyrbar soffa? Eller gör jag rätt i att måla den så vi trivs med den? Maken skulle lika gärna kunna hugga den till ved så han har ingen som helst bindningen till den även om den har funnits i hans hem hela tiden.

Du förstör nog den dyrbara soffan mer om maken hugger ner den till ved :D

Äh, klart du ska piffa upp den. Det blir nog jättesnyggt!

Jag som älskar gamla möbler kan ändå bara hålla med dig om att du kan måla om den. Eftersom den inte har originalfärgen kvar, inte ens i botten eftersom den vist är avlutad så tycker jag att det är ok att måla om möbler.

Fast jag skulle ta bort den färgen den har nu till trären, sedan måla om den med bra linoljefärg. Den ska målas väldigt tunt på första lagret, sedan i de två andra lagren ska färgen inte vara lika utspädd (men ändå målas tunt) till den får en täckande färg. Så om du vill ha den som laserad behöver du bara måla det första lagret färg. Linoljefärg är så vackert, den slits och åldras så fint och så är den bra mycket bättre för träet. Och nej, färgen är inte dyr för den är så enormt dryg så du kommer väldigt långt med en liten burk.

Skulle vara kul med lite bilder på soffan!

Du kan inte göra tvärtom och slipa stol och bord, och sedan betsa det mörkt? : ) Så det matchar åt andra hållet.

Hm nej... :D Stolarna är utskurna i ryggen med massor av små mönster så slipa rent dem vore ett helvetesjobbb, samma sak med bordet... :D Så det jobbet skulle ta ett år eller mer... :D Det jag ev funderar på är om jag ska ta och klä om stolsdynorna i samma tyg som det blir till soffan...

Gah var du tvungen att skriva det nu? Jag har ju varit och köpt bets i panelgrått... Nu måste jag fundera en gång till...:crazy:

Säger som andra redan sagt, iom att den är avlutad finns det inte så mkt kvar att förstöra, den har nog mest affektionsvärde och inget ekonomiskt värde i nuvarande skick. Usch vad jag blir trött på folk som avlutar och förstör gamla, fina möbler! :devil:

Måla på du, den förlorar inget i värde av lite färg.

Om du inte planerat att sälja den pronto o göra dig en EV hacka, så gör om den så den passar o så ni trivs med den. Det är ju en möbel som ni säkert kommer ha kvar i alla år, och varför då bry sig om vad en ev köpare skulle tänka OM ni skulle sälja?
Måla på!

Nu är den målad och klar, jag ska ta några sista kort när den är helt torr så ska ni får allt ihop sedan... Jag är rätt nöjd även om jag upptäckte att svärmor hade lackat den oxå se det blev lite extra jobb med att få bort det först, men det blev nog bra, nu ska jag bara hitta tyg till sitsen och kudda, jag har hittat lite kudda på Ikea som jag gillar och som passar så jag hoppas att jag hittar ett tyg där oxå... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka