Förstoppning

K

Kat

Jag vet inte om det är för att det är före jul eller om det alltid är stressigt hos veterinärerna, men jag känner inte att jag får några bra svar när jag pratar med dem.

Jag skulle vilja ha svar på om förstoppning kan ge taskiga njurvärden?

Och apropå njurvärden:
finns det någon blötmat som är njurvänlig?

Sv: Förstoppning

Jag tycker det låter osannolikt. Fast jag är ju knappast veterinär.

Angående maten så tror jag att alla märken som har "njurmat" (hills, eukanuba) även har en blötmatsvariant.

Jag sitter här och funderar över vad sjutton det är som drabbat mina gryn.
Den ena har varit på sjukhuset och fått dropp över helgen och är väl egentligen utdömd för njurarna.Teorin är nämligen att han lider av släktens njursvikt. Njurvärdena är skyhöga och den ena njuren är uppsvälld. Däremot är blodvärdena okej och inga tecken finns på infektion. Han har dessutom en förstoppning långt in (som de inte gjorde något konkret åt).

Det märkliga är dock att en till av mina katter har fått liknande symptom.
Vi har haft dem i tio respektive nio år utan att de någonsin varit sjuka. Sannolikheten för att de ska åka på två olika saker samtidigt känns liten.

Vi har veterinärtid imorgonbitti, men jag behöver få älta med några som har tid att fundera.

Är det sannolikt att de båda fått en infektion, men han blivit av med sin och sedan klappat ihop av njursvikt?
Har de blivit förgiftade av något så att njurarna slagits ut?
De är båda utekatter så de kan ju i praktiken ha fått i sig vad sjutton som helst.

Jag har ingen aning - men det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig just nu... Det enda jag tänker på är att de kan ju båda ha ätit av något olämpligt ute? En kompis katt råkade ut för att få i sig glykol tidigare i år, minns inte riktigt symtomen där.

Jag har inte provat själv, men om man googlar på njursvikt och katt? Ev tillsammans med förstoppning (eller obstipation)? Förstår verkligen att du vill luska fram så mycket det bara går!

Lycka till, håller tummar och tår stenhårt för att kisarna mår bättre snart!!!

Kram
Cissi

Knappast, men dåligt allmäntillstånd pga njursvikt kan ge förstoppning.
Dietfoder för njurviktskatter finns på burk. Brukar inte fungera så bra på katter med skyhöga värden.
PL som inte har tillstånd att svara på Kats inlägg.

Jag har inte provat själv, men om man googlar på njursvikt och katt? Ev tillsammans med förstoppning (eller obstipation)? Förstår verkligen att du vill luska fram så mycket det bara går!

Jag har gjort det, men jag kan inte hitta något konkret gift som skulle kunna vara aktuellt. Däremot finns det lite kommentarer här och där om att akut njursvikt kan utlösas av förgiftning.

Någon som har någon idé om något jag kan göra för att försöka få loss kissens förstoppning, förutom vätska då?
Han sitter på lådan emellanåt och ser ut att kämpa. Men ingenting kommer.
Lillenosen...

*KL*

Kat - är det inte dags att be Peter om råd? Jag har ingen susning om vad som ligger bakom ert "groll" och bryr mig inte heller. Men trots allt - Peter är kunnig, dina älsklingar mår inte bra och i ett sånt läge hade jag tagit emot synpunkter från vem som helst (t o m den person som jag annars inte vill tänka på existerar). Om Peter nu vill hjälpa, det tycker jag iaf är storsint om ni nu är på "non speaking terms"...

Fast, jag borde inte lägga mig i. Det är bara det att tanken på att dina kisar och du har det jobbigt känns i hjärtat...

*tejpar ihop munnen*

Mvh Cissi

Ok. Ditt val, och du får givetvis känna vad som känns bäst för dig. (Jag förstår inte eftersom jag inte reagerat så själv - men alla är inte som jag och det köper jag)

Med tanke på att den ena är riktigt sjuk, och den andra börjar visa symtom, så hade jag nog försökt få tag i veterinär nu. Om det nu är förgiftning t ex, så borde väl chansen att klara åtminstone en vara större ju snabbare du får hjälp?

Hur är det med djursjukhus? Kanske har du inte möjlighet att åka iväg, men det finns ju flera djursjukhus i landet och något/några borde man väl kunna ringa till och rådfråga? Finns väl nån telefonveterinär på Agria eller dylikt, har inte en aning om tider?

Om inte annat så att du har något hum om du kan göra något, restriktioner vad det gäller föda?

Har du någon aning om vad dom kan ha fått i sig, om det kan vara något sånt? Inget "klet" i päls? Hur ser det ut där katterna går ute, jag har ingen aning om hur du bor, kan dom ha kommit åt glykol, råttgift (eller råttor som ätit råttgift?), petroleumprodukter, lacknafta, fotogen, oljor, tändvätska? Finns det nån öppen förpackning eller dylikt i närheten?

Bara gissningar, om du skulle hitta nåt som katterna kan ha varit på så är det säkert lättare för veterinär att ge råd...

Tänker verkligen på dig och kisarna, håller alla tummar och tår för att det går bra!

Förresten, numret till giftinformationscentralen är 08-33 12 31 om det skulle hjälpa.

Lycka till!

Mvh Cissi

Den som är (var i alla fall) mest illa däran om de två var som sagt inne och fick dropp tidigare. Han är bättre nu än när han åkte in, men långt ifrån bra. Just nu är de ungefär lika i tillståndet och veterinärerna vill inte ta sig an dem förrän imorgon.

När det gäller föda: njurfoder bara.
Men det var ingen som förväntade sig att han skulle äta något efter vi tog hem honom igår, men det har han faktiskt gjort. Litegrann i alla fall.

Inget klet i pälsen. Råttgift är ju en möjlighet, men när jag läst på om det så handlar det om inre blödningar. Skulle det vara tal om något sådant tycker jag de borde sett det hos veterinären.
Däremot började de spy ungefär samtidigt.
Jag kan inte komma på något kärl som står öppet. Men det finns en fabrik mitt emot som de kan ha gått in i. Det verkar dock märkligt om de båda skulle gått in, oberoende av varandra, och varit på något.

Jag har funderat på om det kan ha varit något i fodret. Ett par dagar innan de började spy, så var de kinkiga med maten och vägrade äta upp knöparna som låg i botten. Kanske kan det ha växt till något i det, om det kommit vätska på?!?
Men varför har i så fall den tredje missen klarat sig (hittils i alla fall)?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: Shilton
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama