Sv: Första veckan!
HeJ!
När jag köpte min tjej flyttade hon massa mil, så när hon kom fick hon gå raka vägen ut på betet (vi hade inget stall att tillgå).
Hon var bara 4 år gammal så vi tog det lugnt i flera veckor efteråt och lärde känna varann genom promenader, mys och borststunder mm tills vi kände oss så säkra på varann att vi vågade oss ut på en stilla skritt i skogen. Nu om vi byter stall rider jag dagen efter, om det ligger i planeringen, för vi känner varandra och är mycket trygga så länge vi har varann.
En av mina tidigare hästar stog kvar på samma stall, honom red jag från första dag, men tog det lite lugnare med när vi bytte stall. Brukade gå på promenader ett par dagar iaf. Denna häst var inte lika självständig och oberörd i flyttar som min nuvarande.
Jag tycker du ska känna efter hur det känns med nye hästen. Är du eller häst supernervös är det bättre att ta det lugnt och lära känna varandra. Häst måste ju dessutom få lära känna sin nya omgivning och sina nya kompisar. Gör det du känner att du för dagen vill och kommer klara av och låt ingen annan lura dej att göra nåt "för att man ska".
/ lavinia, som inte lyssnade till sin förstahäst och därför flög av och bröt handleden.