Första veckan!

C

ciccis

Hej. Jag och min kompis ska i Agusti få vår första egna häst. Vi undrar bara hur ni gjorde första veckan ni hade hästen. Efter transporten och efter man har gått lite med hästen satte ni in hästen i boxen eller hagen? Plus att när är hästen redo att ridas tycker ni ? :) Tacksam för svar !

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Första veckan!

Hej!
När jag hämtade min pojk så lastade jag av honom och gick sedan direkt in o boxen... Han fick lite hö å knapra på sen fick han stå där över natt. Dagen efter när jag släppte ut honom gick jag med honom runt hagen brevid stängslet så han viste vart gränserna gick. Han hade mycket energi så jag visste att han skulle springa med en gång.;)
Jag red inte första veckan utan jag var ute med honom i hagen och umgicks mycket med honom, alltså jag umgicks väldigt väldigt mycket med honom. På det sättet fick jag upp en väldigt bra relation innan jag satte igång ridningen. Så han kände sig säker på mig och vem jag var.

Tänk på att hästen kan känna sig stressad osv över flytten så hästen kan vara helt galen första 2 veckorna, men det är inte säkert. Men håll ut bara så lovar jag att det blir bra sen. Jag var så trött efter första veckan så jag ville lämna tillbaka honom men det var tur att jag inte gjorde de, för nu är han världens bästa. :love:

/ Johanna och Baccus!:rofl:

HeJ!

När jag köpte min tjej flyttade hon massa mil, så när hon kom fick hon gå raka vägen ut på betet (vi hade inget stall att tillgå).
Hon var bara 4 år gammal så vi tog det lugnt i flera veckor efteråt och lärde känna varann genom promenader, mys och borststunder mm tills vi kände oss så säkra på varann att vi vågade oss ut på en stilla skritt i skogen. Nu om vi byter stall rider jag dagen efter, om det ligger i planeringen, för vi känner varandra och är mycket trygga så länge vi har varann.

En av mina tidigare hästar stog kvar på samma stall, honom red jag från första dag, men tog det lite lugnare med när vi bytte stall. Brukade gå på promenader ett par dagar iaf. Denna häst var inte lika självständig och oberörd i flyttar som min nuvarande.

Jag tycker du ska känna efter hur det känns med nye hästen. Är du eller häst supernervös är det bättre att ta det lugnt och lära känna varandra. Häst måste ju dessutom få lära känna sin nya omgivning och sina nya kompisar. Gör det du känner att du för dagen vill och kommer klara av och låt ingen annan lura dej att göra nåt "för att man ska".

/ lavinia, som inte lyssnade till sin förstahäst och därför flög av och bröt handleden.

Stoet fick gå ut i hagen direkt. Hon var rejält stressad, jag gick promenader med henne i flera veckor innan jag började rida.

Valacken var skadad när jag hämtade hem honom så han gjorde ingenting de första 2 månaderna.

Mina har gått ut i hagen, och fått lära känna omgivningarna ett par veckor. Jag har varit mycket i hagen, klappat och borstat, matat. det är mycket nytt för dem, så de behöver lite lugn och ro.

Jag skulle låta hästen springa av sig lite på ridbanan och se sig omkring. Sedan skulle jag direkt låta den gå ut i hagen och bekanta sig med de andra hästarna och lämna den där resten av dagen. Dagen efter skulle jag ta en promenad med den för att den ska få se området, samma sak en eller två dagar till, sen kan man börja rida en liten stund i paddocken eller tömköra/longera :)

När jag fick hem ponnyn gick jag först en liten promenad för att hon skulle få sträcka på benen efter resan, sen in i boxen och mumsa hö (de va rätt sent på kvällen). Dagen efter red jag lite lugnt i paddocken och släpptes ut i hagen. Red lite lugnare den veckan men ingen vila.

Med storhästen gjorde jag ungefär samma sak. Gick runt lite i omgivningarna, sen in i boxen och bekanta sig, fick lite hö. Dagen efter släpptes hon ut i en mindre hage ensam, först efter nåm vecka släpptes hon ihop med andra i stor hage. Red oxå dagen efter, red ut dom 2 eller 3 första dagarna, sen red jag i paddocken på 3 eller 4:e dan.

Lycka till med din häst :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka