Första uteritten!

S

Suuz

Vi skulle bara skritta en bit men det blev en tur i skogen också, min 3-åring har ett psyke av stål! Det var hennes första uteritt någonsin, dessutom utan följehäst! Hade inte tänkte skritta ut öht men det blev så. Sedan ville inte hästen stanna, det var sååååå kul att luffsa runt i skogen, några glädjesprång och vi var tillbaka vid stallet =) Så odramatiskt var det, jag som föreställt mig många olika (lika hemska) situationer!

Nästa vecka ska vi ut i skogen med hagkompisen =) Mest för min egen skull tydligen :crazy:
 
Sv: Första uteritten!

Öhh, så går det till med alla våra. Varför skall man göra det dramatiskt? Vi har tagit ut både 2 och 3 års hingstar som bara har gått i flockar innan dom kom till oss utan att det har varit dramatiskt eller hemskt på något vis. Dom har inga psyken av stål men beter sig som helt normala hästar ändå. Så du får nog förklara dig lite bättre.
 
Sv: Första uteritten!

Varför ska jag förklara mig?

Premisser för uteritt:
Gården ligger vid en motorväg + byggen + halkbana, skogplätten korsar dessa
Vi har aldrig varit där förut
Hon är riden 3 gånger efter sommarbetet

Inte ens en stor lastbil med cementblandare skyggade hon för, fast den snurrade och brummade. Superhärlig attityd helt enkelt =)

Ber om ursäkt att jag är GLAD över min häst och hennes små bravader
 
Sv: Första uteritten!

Jag förstår både Suuz och åke.

Suuz är jättestolt över sin lilla fina unghäst som hanterade situationen precis som man kan önska, och Suuz var dessutom lite orolig iinann för hur det skulle gå. Då är man självklart jätteglad! På samma sätt som de flesta är glada när de galopperat sin lilla unghäst första gången och det gått bra, även om man inte räknade med annat än att det skulle gå bra.

åke och sin sida reagerar på att (som jag fattar det) skriva ett inlägg om något 'självklart', då de flesta unghästar är väldigt okomplicerade och coola. Dvs om man ridit in etts törre antal så är det inte samma 'wow', och tycker inte att det kan tillskrivas ett psyke av stål utan snarare ett normalt, bra psyke.

Jag förstår båda sidor, då jag inte ridit in så många unghästar att jag är blasé och kan förstå glädjen hos Suuz, men samtidigt har ridit in så många unghästar att jag instämmer i åkes inlägg att det snarare är normalt psyke än ett psyke av stål. Min lilla är inriden utan medhjälpare i skogen, hon reds ut från dag ett och har aldrig reagerat på det.

men jag tycker åkes ton var lite otrevlig. Låt Suuz glädjas åt sin lilla tjej, och det kan vara första gången för Suuz hon är i den beskrivna situationen, och då är det inte konstigt om man är bubbelglad och vills kriva ett inlägg (däremot ligger det fel väl?Borde väl ligga på gnägg?)
 
Sv: Första uteritten!

Låt Suuz glädjas åt sin lilla tjej, och det kan vara första gången för Suuz hon är i den beskrivna situationen, och då är det inte konstigt om man är bubbelglad och vills kriva ett inlägg (däremot ligger det fel väl?Borde väl ligga på gnägg?)


Håller med.
jag anser inte heller att det är "otypiskt", mina har också varit så. Men varför såga ner hennes glädje Åke?. klart man är stolt över sin unghäst!
 
Sv: Första uteritten!

Jag menade inte att såga på något vis. Men jag tycker bara att det är helt normat beteend för en häst. Man ger sig inte ut med en häst om den inte är mogen för det. Är den mogen så går det bra. Inget konstigt med det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp