Första tecken på fång?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har läst en hel del om fång men inte riktigt hittat svaret på detta.
Om en häst får ett mycket lindrigt fånganfall - vilka är de första tecknen? Är det varma hovar, puls ovanför hovarna eller någonting annat? Min ponny har haft fång i ett bakben för några månader sedan. Jag missade det trots att jag kollar henne varje dag. Jag rider henne ofta- inte om jag tror att det är skadligt och tar alltid in dem en gång om dagen även när de är på bete. Jag har pratat med veterinär och hovslagare. Hästen mår bra idag. Hon får protexin och jag ger henne inte för mycket mat. Det som bekymrar mig är hur jag ska veta om hon får fång igen. Jag vet vilka de vanliga fångsymptomen är och hur en häst med akut fång ser ut och hur den rör sig. Jag har också förstått (tror jag) hur sjukdomen bryter ut. Men det gör mig bara mer förvirrad eftersom det inte märktes på henne.
Jag vill alltså bara ha några tips på vad jag ska uppmärksamma.
Jag har ganska nyligen loggat in mig här men jag har läst många trådar långt tidigare och jag vill inte ha några aggressiva påhopp utan bara seriösa svar på min fråga. Jag tycker det är jobbigt som det är. Min häst är ju det viktigaste (bortsett från man och barn) som finns för mig,

Sv: Första tecken på fång?

Jag har själv två ponnier med fång.

På shettisen har första tecknen varit att han verkat LITE öm i hovarna, nästa tecken är att han står stilla & börjar kasta med huvudet...

Den andra ponnyn uppfattade jag först som lite trött & hängig, sen kom den typiskt stapplande gången och hon var ovillig att gå...

Det är jättesvårt att se de absolut första signalerna på fång, och tro mig, jag vet att man känner sig jättedum & jättehemsk för att man inte reagerat direkt. Nu har jag dock lärt mig att lyssna på mig själv och ringa vet på momangen...

Lycka till!!!:)

Fång är otroligt lömskt tyvärr, och följer inte alltid skolboken.

Dock - du skriver att din häst 'fick fång i ett bakben'. Det låter för mig INTE somf ång. Foderfång och förgiftningsfång drabbar alla fyra hovarna, men eftersom hästen bär 2/3 av vikten på framdelen märks det mest där. Enkelsidig fång kan du se vid belastningsfång. Men enkelsidig fång på ett bakben - nä det känns för mig som en feldiagnos? Hur diagnosticerades hästen? rtg?

Har förlorat två hästar i fång. Den första så första symptomet var bara att han rörde sig mindre i hagen, hade mer siestor helt enkelt. Inte öm, varm, puls eller något. Och när han rörde sig var han helt ohalt. Detta fördröjde diagnosen länge, tog tre vetbesök innan det gått så långt så det ens misstänktes fång, och han sattes på fångbehandling 'för säkerhets skull'. Två veckor senare togs han bort, då var hovbenen påväg ner genom sulan. Han stod INTE i fångställning, han hade inte heller varma hovar och inte mer än lindrig förstärkt puls. Däremot var han såklart extremt öm i sina framfossingar.

Den andra hästen klarade jag bara för jag lärt mig av den jag förlorade. hennes första fånganfall såg jag i ÖGONEN på henne. Jag kände ju henne så väl att jag såg något var fel. Och med tanke på årstiden var ju fångnojan det första soms log till. INGEN puls, INGEN värme i hovarna, INTE öm. Men kikade man nooga så var hon yttepytte aningens lite 'tassig' fram på grus i trav och galopp. Ingenting på gräs ens i galopp under ryttare, och man var tvungen att verkligen titta efter det för att se det på grus. jag stod och 'tjafsade' med vet en god stund för att få fångbehandling kan jag säga, då vet INTE trodde på fång.

Uppföljande rtgbilder gav dock svaret att det var fång. Hon fick totalt fem mkt lindriga återfall genom åren, samtliga såg jag i ögonen, och sen ar det bara att kolla efter det där lilla, lilla tassiga och javisst. Hon var aldrig 'mer märkbart' öm, hade puls eller var varm. Inte ens när hon hade hovbensrotation (lindrig).

Det första tecknen på min tjeja var nog gallor, upsvullen vid ganacherna och vid ögon hålorna någon vecka innan. Jag fattade inte dum som jag var att hon reagerade på det nya späda vårgräset med alla dessa tecken... (ringde dock vet. och rådfrågade men hennes svar var att det inte var någon fara, många hästar reagerar så) Nu till våren kommer jag lyssna på min egna magkänsla.
Hon gick också mot lite i ridningen.
Aldrig att hon stod i fångställning, men då hon blev felbehandlad tog det tid innan hon fick rätt diagnos så hon hann bli stapplig.
Håller tummarna för er att det inte blir fler fånganfall för er.

Tack för svaren. Det är inte lätt att förklara enkelt. Hovslagaren skodde om henne för några veckor sedan. Då såg han att hon hade rester av blod i bakhovarna och sa att hon måste ha haft fång tidigare under hösten. Jag ringde till vet som inte tyckte jag skulle oroa mig eftersom det inte fanns andra symptom men minska ner på maten och ge protexin. Min hovslagare har verkat vara bra men ej jobbat så länge som hovslagare. Jag kontaktade två andra hovslagare med lång erfarenhet. Båda sa samma sak : ingen anledning att oroa sig. Den ena av dessa som jag vet har lyckats bra med andra fånghästar var hos mig för några dagar sedan och skodde om henne ( 5 v efter förra gången). Han såg inga tecken på fång i hovarna annat än att v bak hade en rand på UTsidan av hoven (halvvägs upp). Han menar då med tanke på det som hänt innan att hon kan ha haft fång på den hoven. Han verkade övertygad om att det beror på fodret. Jag är inte det för det stämmer ju inte med andra fånghästar. Han tyckte inte att jag skulle oroa mig och ansåg det inte nödvändigt att röntga. Jag har nu bestämt mig för att vänta med det ett litet tag (inga kommentarer tack.
Alexandra
Jag inser att detta med fång är mycket komplicerat och att det nog inte finns något svar på min ursprungliga fråga.

Har hästen gått barfota eller skodd bak? Fanns det något annat som fick hovslagaren att misstänka fång? Nyfiken, eftersom jag sett de där blödningarna i lamellranden av andra anledningar än fång. Samma sak med 'ränder' på hovarna, de talar ju om att det skett en störning för X månader sedan till, i tillväxten och/eller kvaliteten av hornet.

Inte menat att 'kritisera', utan mer att om det är något annat än fång din häst haft, så borde det ju kännas 'skönare' för dig att slippa oroa dig för det. Och för mig känns det där som att det skulle finnas en rad andra orsaker det skulle kunna bero på, som är mycket 'trevligare' (eller mer odramatiska eller hur man nu ska säga) än fång. (eller, iaf för mig är fång bland den pissigaste diagnos jag kan få på någon av mina hästar, men man blir ju sån om man levt med fånghäst innan)

Har hästen gått barfota eller skodd bak? Fanns det något annat som fick hovslagaren att misstänka fång? Nyfiken, eftersom jag sett de där blödningarna i lamellranden av andra anledningar än fång. Samma sak med 'ränder' på hovarna, de talar ju om att det skett en störning för X månader sedan till, i tillväxten och/eller kvaliteten av hornet.

Inte menat att 'kritisera', utan mer att om det är något annat än fång din häst haft, så borde det ju kännas 'skönare' för dig att slippa oroa dig för det. Och för mig känns det där som att det skulle finnas en rad andra orsaker det skulle kunna bero på, som är mycket 'trevligare' (eller mer odramatiska eller hur man nu ska säga) än fång. (eller, iaf för mig är fång bland den pissigaste diagnos jag kan få på någon av mina hästar, men man blir ju sån om man levt med fånghäst innan)

Hästen är 6 år. De två första åren när jag inte red så långt hade jag henne skodd fram. I somras satte jag på skor runt om för vi har ganska mycket hårda vägar runt omkring. I slutet av okt förra året tog jag (=hela tiden hovslagaren) av bakskorna. Jag vill helst inte ha dem helskodda på vintrarna tror ej på broddar dygnet om. Hon vilade i tre veckor och sedan red jag henne igen som vanligt. (Jag råkade ramla av henne och skada armen så jag har bara ridit ut så mycket som möjligt denna underliga vinter inte tränat ngt). Hovslagaren hade inte ngn annan anledning att tro att det var fång. Först menade han att det kunde vara foderränder men sedan antagligen pga min berättelse att det nog var fång det ser inte heller ut som foderränder. Hon gick i en stor hage så hon kan ha ätit nytt gräs eller fruset grås men jag tror ändå mer på belastning som orsak. När jag hade köpt henne som tvååring knakade det ibland när jag lyfte den hoven. Hon sparkade dessutom gärna till når jag hade lyft upp den. detta försvann innan jag började rida henne så jag tänkte inte så mkt på det. Ett tag hade vi en hovslagare som inte var bra. Sedan bytte jag till en som jag har haft ett par år. Enligt honom slet hon snett (utan skor) på den hoven. Mina funderingar är ju naturligtvis om det hände ngt konstigt när jag då satte på skor och sedan tog av dem efter ett halvår? Kanske i kombination med vädret som har gjort betet lite konstigt?

Jag vill också gärna ha en annan diagnos än fång.
Det var väldigt länge sedan jag började rida och på den tiden var en fångdiagnos nästan lika med slut på hästen. Då tror jag inte man kunde göra så mycket (på sjuttiotalet) och jag såg flera hästar som var sjuka, blev bättre, blev sjuka igen och till sist fanns det inte något mer att göra. Jag har förstått att det är bättre idag men fortfarande verkar det inte vara någon som riktigt vetvad det handlar om.

Liknande trådar

Hästvård Min häst hade ett fånganfall i januari, lindrig rotation båda fram, inget bak. Hon hade total boxvila i 7 veckor, därefter box på natten...
Svar
11
· Visningar
5 787
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
  • Låst
Hästmänniskan Vi har en 21-årig arabvallack som haft lindrigt fånganfall. Han är en kanonhäst, snäll personlig och en pärla i dressyren och sköter man...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 817
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 262
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka