Första tävlingen - Behöver hjälp

Ryttaren

Trådstartare
Hej!
På söndag så ska jag hoppa min första tävling med en ganska slö häst.
Han är svår att fatta galopp på, och eftersom att jag inte kan rida på honom så ofta så vet jag inte hur jag ska få honom till att vara energisk och lyssna på mina hjälper? Han är ofta skänkeldöd.
Är lite spänd pågrund av detta.
Så kan ni ge mig lite tips? :)

Lite sent nu men gör mycket övergångar på framridningen, rid ut en sväng om det går innan du går in på framridningen. Använd sporrar kanske?

Sen till framtiden, se till att du kan rida honom så ofta som möjligt så du lär dig vad han reagerar och går bäst på. Men övergångar brukar vara bra med krav att han skall reagerar direkt. Lycka till! =)

Lite sent nu men gör mycket övergångar på framridningen, rid ut en sväng om det går innan du går in på framridningen. Använd sporrar kanske?

Sen till framtiden, se till att du kan rida honom så ofta som möjligt så du lär dig vad han reagerar och går bäst på. Men övergångar brukar vara bra med krav att han skall reagerar direkt. Lycka till! =)

Tack så jättemycket! :)

Övergångar och kort framridning brukar jag köra på, dock så skrittar jag fram länge.
Får du fram några explosiva övergångar där hästen tycker att den är skit cool och börjar tagga till, så är det enklare att få hästen framme för skänkeln.
På min häst som blir otroligt trög och skänkeldöv ibland, får man ha hellånga tyglar och göra några ökningar (be om det, inte kräva) och sen samla, samla samla och öka i fläng trav och sen igen i galopp så hästen tycker att det är roligt att gå framåt. Tar de inte skänken får man hitta andra lösningar :p

Övergångar och kort framridning brukar jag köra på, dock så skrittar jag fram länge.
Får du fram några explosiva övergångar där hästen tycker att den är skit cool och börjar tagga till, så är det enklare att få hästen framme för skänkeln.
På min häst som blir otroligt trög och skänkeldöv ibland, får man ha hellånga tyglar och göra några ökningar (be om det, inte kräva) och sen samla, samla samla och öka i fläng trav och sen igen i galopp så hästen tycker att det är roligt att gå framåt. Tar de inte skänken får man hitta andra lösningar :p

Tack! Ska tänka på det. :)

Han lyssnade riktigt bra, men hoppningen gick inte så fint.. ;)
Men han lyssnade riktigt bra! Tack för tipsen. :)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 124
Senast: KesoNeso
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25