Första och sista fribetäckningen .....

gylle

Trådstartare
Idag har det varit livat värre nere i ridhuset, nya stoet som var rädd när hingsten skulle hoppa upp (se annan tråd om detta trubbel) skulle nu med extrainkallad hjälp betäckas, överbrunstig till max och nu djupt förälskad i hingsten som hon flörtar hejvilt med hela dagarna på avstånd. Brems var planerat för att kunna hålla kvar henne även när hingsten hoppade upp (var tveksam till om den ens skulle behövas då hon som sagt tokbrunstar för honom och ställer sig bara han tittar på henne) fram med bremsen och provar att sätta den på henne, glöm det sa hon och lämnade marken med frambenen fanns inte en chans att få på henne bremsen. Jaha sa vi vi provar utan igen, problemet var bara att när hingsten kom ner till ridhuset var inte två man tillräckligt för att hålla stoskrället , hon skulle till hingsten (inte iväg från honom som innan) dock skulle hon bort till hingsten med näsan först och ingen annan väg, hingsten var bra triggad efter att hon flörtat så mkt med honom och dessutom ett antal misslyckade försök i fredags kände att detta blev för rörigt med två man hängande i ett sto som de inte kände bestämde mig hastigt och lustigt att vi släpper dem, hon var ju så extrem brunstig så mitt antagande var att de far fram till varandra och hälsar och sedan är det pang på rödbetan men aj så fel jag hade. Släppte dem och det blev fullgalopp runt ridhuset samtidigt som hingsten försöker i detta tempo komma upp på stoet jag såg bara ett enda kaos av ben som var överallt och tänkte att jag får ingen av hästarna hel ur detta. Hingsten inser att det är lite svårt att hålla sig kvar uppe på ett galopperande sto (jo han kom faktiskt dit upp) och bestämmer sig då för att här gäller det att köra flygande uppvaktning, han galopperar upp jämsides och klossar sin mule till hennes och snackar med henne i full fart efter en stund får han stopp på henne uppe i en hörna och börjar nypa och uppvakta henne och hon är med på noterna dock så fort han hoppar upp sätter hon fart igen så höll det på ett tag till vi la oss i leken och blockade dem nere i en hörna genom att blockera väg för dem och till slut lyckas han genomföra det hela något sånär stilla stående. Hingsten verkar ha klarat strapatsen hyffsat aningen varm i en framkota (han var dock rejält lindad på alla ben) så han har väl trampat lite fel i den vilda framfarten. Stoet hade dock en del sår (ytliga som tur är) lite överallt på bakbenen nu är ju hingsten skodd och hon var ju inte heller lindad iom att vi inte hade planerat att släppa dem som tur var dock så var hingsten tejpad över sömmarna fram annars hade hon nog haft ännu fler rivsår efter dessa, det gick ju inte precis lugnt till. Nu ber jag till gudarna att damen släpper ägget inom de närmsta 48 timmarna (går in på 4 dygnet brunst nu), för någon mer fribetäckning blir det inte för min lillkille, räcker med att jag nästan fick en hjärtattack idag när de drog iväg.
Funderade på att hur fort verkar det om man sprutar dem till ägglossning ? Om jag får henne sprutad imorgon bitti ökar chanserna att hon släpper snabbt då eller ? Har svagt i bakhuvudet att det inte har effekt förrän efter två dygn är jag fel på det ?

Sv: Första och sista fribetäckningen .....

Snälla gylle! :)
Kan du inte slå till på enterknappen efter en del meningar, det är svårt att läsa när allt är i en enda klump.

Nu är jag mer vaken, och har orkat mig igenom texten.
Visst kan du testa pregnyl, dock är det lite läbbigt att hållas med sånt om du inte ultraljudar samtidigt/också.
Risken finns ju att hon släpper flera ägg, och du ville väl inte dr-kolla vad jag förstod?
Hur snabbt pregnylet verkar beror även på hur stort ägget är när man sprutar.
Tycker det funkar bättre på 3,5 cm ägg än om de är större, då ger det inte lika stor effekt.

Efter att ha följt dina trådar om "lillkillen" och nya stoet, så fick jag också hjärtat i halsgropen när jag läste detta,
det var f*n så modigt av dig att släppa dem.

Hoppas,hoppas nu att du har en conteiner med tur så hon får en unge nästa år, på detta fösök.

Blev ingen Pregnyl spruta, låg här och funderade i natt och kom fram till att nu vet hon ju vad det handlar om och de sista gångerna han hoppade upp (blev ju flera försök iom att hon förvann) så stod hon still så förhoppningsvis så kan det gå att hålla henne nu (om hon inte släpper direkt alltså) vi får ta det ute istället så att vi kan använda något fast (staket) att slå grimskaftet ett varv om så att den som håller får lite mer styrka att hålla kvar henne.
Är ju hopplöst när man skall hålla på med nya ston som inte varken har respekt eller förtroende för den som håller dem. Är en del övrigt att önska på denna dams uppfostran vad gäller att lyda sin ledare, jag vet vad jag skall jobba med i vinter i alla fall.
Dock håller jag alla tummar och tår att hon har "normal" långa brunster då borde hon släppa iom att det i dag är 5,e dagen hon visar brunst. Normalt brukar väl stona dessutom ha kortare brunster så här i slutet på säsongen eller ? (Mina andra är så i alla fall)
Kom ju på den här biten med tvillingar vilket gör att jag ändå kommer att kolla henne på 16 dygn hade inte en tanke på det från början när jag funderade på att bara låta henne gå utan koll. (Dessutom kommer jag aldrig att kunna stilla min nyfikenhet om det har tagit sig eller inte...... undrar redan...)

Aldrig att jag kunde föreställa mig att det skulle gå så vilt till då hade jag inte släppt dem. Jag vet ju hur snäll och cool hingsten är och stoet verkar också vara extremt snäll mot andra hästar och då dessutom extrembrunstig.
Men hjärtattacken var nära när alla benen trasslade ihop sig i full galopp......
Behöver jag säga att jag inte kommer att göra om det igen ....

Stackars dig!
Jag tror ni hade lite otur. Jag har aldrig varit med om ngt liknande. Har varit med på en hel del naturliga betäckningar på ett ställe jag stod på med min häst för ett antal år sen. Där var det hej och hå nu är det brunstigt och ibland hände det att hingsten befann sig under ryttare (som snabbt fick finna sig i att kliva av och klä av sadeln).
Jag har ensam hållt ston, stora i nedförsbacke och små i uppförsbacke. Fullständigt livsfarligt förmodligen :crazy:
Håller tummarna att ni slipper upprepa proceduren!
Eva

Fortfarande brunstig idag, så det blev en ny betäckning ikväll. Nu visste hon dock vad det hela handlade om och stog som ett ljus, rörde inte en fena när hingsten hoppade upp (höll båda alltså ingen mer fribetäckning för min del).
Dock har nog lillkillen visa sviter av den vilda fribetäckningen första gången han hoppade upp så stönade han till och slaknade (kändes nog rejält någonstans) han stod kvar uppe på stoet en stund, hon stod snällt men makapären ville inte styvna igen,
Jag tog ner honom igen och vi stod en bra stund och gick en liten runda och damen stod och skvätte inbjudande då kom han igång igen lät honom gå upp mer rakt bakifrån för att han skulle få så liten sträcka som möjligt och nu gick det bra och han kunde avsluta det hela.
Dock var han märkbart tagen efteråt vilket han inte brukar vara så antingen har han en fruktansvärd träningsvärk efter fredagens vilda betäckning eller så har han sträckt sig någonstans, syns inget när han rör sig men känns uppenbarligen vid dessa övningar så vi får hoppas att damen nu kan behaga gå ur brunst (6,e dagen idag).

VARFÖR absolut betäcka ett sto som inte är med på noterna???? Det du beskriver understryker oxå det uppenbara att inte vem som helst ska ägna sig åt hästar och avel.

roslagen skrev:
VARFÖR absolut betäcka ett sto som inte är med på noterna???? Det du beskriver understryker oxå det uppenbara att inte vem som helst ska ägna sig åt hästar och avel.

Stoet var mkt uppenbart med på noterna bjöd ut sig hela tiden för hingsten men MAIDEN sto som hon är blev hon osäker när han hoppade upp och som du ser så fort hon nu fattat vad det handlade om (vad hingsten skulle uppe på hennes rygg att göra) så är hon inte det minsta rädd längre utan står och tjatar på hingsten att betäcka henne mer än villig. Skulle aldrig få för mig att prova betäcka henne om hon inte visat sig rejält villig då vi betäcker HELT UTAN TVÅNG alltså utan språnglinor odyl hjälpmedel med en MKT värdefull hingst.

Att vi släppte dem beror på att jag fått det rådet av många mkt rutinerade hingsthållare. Av dem jag pratat med efteråt har ingen tidigare varit med om att de springer på det viset vid fribetäckning utan det brukar gå sansat till, om de skall följa det vanliga beteendet eller hitta på något annat som de gjorde det vet man inte i förväg. Stoet har dessutom inte en enda gång slagit mot hingsten gjorde inte så nu heller då hade jag inte ens övervägt att släppa dem just för att då hade hon ju signalerat att hon inte ville.
Jag kan som sagt lova dig att du inte har sett ett villigare sto, bara hingsten tittar på henne så ställer hon upp sig och skvätter.

Vi har handbetäckt med denna hingst hela säsongen och vet hur cool och sansad han är. Skulle det faktum att vi följer rådet från mer rutinerade hingsthållare att låta honom fribetäcka för att ge honom möjlighet att uppvakta i lugn och ro för att göra ett maiden sto mindre osäker göra att vi skulle ha bevisat att vi inte borde hålla på med hästar :confused: Är du ett stort skämt eller ...... och att påstå att vi tvingar stoet skulle vara intressant att höra på vilket sätt vi tvingar ett fritt sto, hade hon inte velat så hade det smällt direkt du verkar inte ha mkt kunskap ett sto som inte vill slår ifrån.

Ser mkt fram emot att få en riktigt bra förklaring på dina uttalande blir :devil: -t förbannad när folk gör sådana uttalande utan någon vidare förklaring.

När mitt cob sto skulle betäckas första gången så släpptes hon in i flocken med hingsten(mkt van hingsthållare). Det gick rätt så livat till vill jag minnas. Hos oss har vi haft hingst frigåendes med ston som inte har brunstat. När de sedan har börjat brunsta så har hingsten jagat runt en hel del för att övertyga dem om att de ska betäckas. Det är inte ovanligt med att hingsten försöker hoppa upp på stoet under en galoppfärd.
Har i år haft ett lesbiskt(?) sto som bjöd ut sig så villigt för alla stona men inte för hingsten. Med brems på så genomfördes betäckningarna utan problem. Vi ställde dessutom ett annat sto framför detta sto som hon brunstade för, snacka om grundlurad :smirk:
Jag har sett flera maidenston som blivit rädda för hingsten just vid upphoppet men efter första gången så har det fattat vad det går ut på.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 082
Senast: EmblaAsk
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 405
Senast: Zarro
·
A
Träning Hej Jag har ett sto på 7 år som är fux och Arab. Har haft en massa strul med henne nu, förändringar i strålbenen (hon har hål i dem)...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka