gylle
Trådstartare
Idag har det varit livat värre nere i ridhuset, nya stoet som var rädd när hingsten skulle hoppa upp (se annan tråd om detta trubbel) skulle nu med extrainkallad hjälp betäckas, överbrunstig till max och nu djupt förälskad i hingsten som hon flörtar hejvilt med hela dagarna på avstånd. Brems var planerat för att kunna hålla kvar henne även när hingsten hoppade upp (var tveksam till om den ens skulle behövas då hon som sagt tokbrunstar för honom och ställer sig bara han tittar på henne) fram med bremsen och provar att sätta den på henne, glöm det sa hon och lämnade marken med frambenen fanns inte en chans att få på henne bremsen. Jaha sa vi vi provar utan igen, problemet var bara att när hingsten kom ner till ridhuset var inte två man tillräckligt för att hålla stoskrället , hon skulle till hingsten (inte iväg från honom som innan) dock skulle hon bort till hingsten med näsan först och ingen annan väg, hingsten var bra triggad efter att hon flörtat så mkt med honom och dessutom ett antal misslyckade försök i fredags kände att detta blev för rörigt med två man hängande i ett sto som de inte kände bestämde mig hastigt och lustigt att vi släpper dem, hon var ju så extrem brunstig så mitt antagande var att de far fram till varandra och hälsar och sedan är det pang på rödbetan men aj så fel jag hade. Släppte dem och det blev fullgalopp runt ridhuset samtidigt som hingsten försöker i detta tempo komma upp på stoet jag såg bara ett enda kaos av ben som var överallt och tänkte att jag får ingen av hästarna hel ur detta. Hingsten inser att det är lite svårt att hålla sig kvar uppe på ett galopperande sto (jo han kom faktiskt dit upp) och bestämmer sig då för att här gäller det att köra flygande uppvaktning, han galopperar upp jämsides och klossar sin mule till hennes och snackar med henne i full fart efter en stund får han stopp på henne uppe i en hörna och börjar nypa och uppvakta henne och hon är med på noterna dock så fort han hoppar upp sätter hon fart igen så höll det på ett tag till vi la oss i leken och blockade dem nere i en hörna genom att blockera väg för dem och till slut lyckas han genomföra det hela något sånär stilla stående. Hingsten verkar ha klarat strapatsen hyffsat aningen varm i en framkota (han var dock rejält lindad på alla ben) så han har väl trampat lite fel i den vilda framfarten. Stoet hade dock en del sår (ytliga som tur är) lite överallt på bakbenen nu är ju hingsten skodd och hon var ju inte heller lindad iom att vi inte hade planerat att släppa dem som tur var dock så var hingsten tejpad över sömmarna fram annars hade hon nog haft ännu fler rivsår efter dessa, det gick ju inte precis lugnt till. Nu ber jag till gudarna att damen släpper ägget inom de närmsta 48 timmarna (går in på 4 dygnet brunst nu), för någon mer fribetäckning blir det inte för min lillkille, räcker med att jag nästan fick en hjärtattack idag när de drog iväg.
Funderade på att hur fort verkar det om man sprutar dem till ägglossning ? Om jag får henne sprutad imorgon bitti ökar chanserna att hon släpper snabbt då eller ? Har svagt i bakhuvudet att det inte har effekt förrän efter två dygn är jag fel på det ?
Funderade på att hur fort verkar det om man sprutar dem till ägglossning ? Om jag får henne sprutad imorgon bitti ökar chanserna att hon släpper snabbt då eller ? Har svagt i bakhuvudet att det inte har effekt förrän efter två dygn är jag fel på det ?