Första löpet

MikaTela

Trådstartare
Som nybörjare på tikars första löp så undrar jag hur väl dom visar det?

Min lilla är 6 månader drygt nu så börjar ju närma sig tid för första löpet då hon är av liten ras.
Är ytterligare lite på spänd då jag är halvfodervärd och uppfödaren vill veta när hennes första löp infaller så hon kan börja räkna och se hur hennes löpcykel kommer se ut.

Sv: Första löpet

Det varierar enormt mycket från hund till hund. Kul svar va ;)

Med vissa hundar märker man massor. De kan bli personlighetsförändrade, "se spöken", bli sega eller superaktiva, äta mer, äta mindre, bli gosigare, bli grinigare... Med andra hundar märker man inte ett smack.

Min egna hund var sådan att man tydligt märkte när hon skulle löpa första gången eftersom hon började kissa oftare och blev lite rastlös. Det var i princip enda förändringen. Nu när hon är vuxen så märker jag inte någon skillnad på om hon löper eller inte, mer än att hon tvättar sig där bak lite då och då vid löp. Hon blöder knappt heller, väldigt okomplicerat och bra :)

Min golden-tik åt klart mindre, skvättblödde lite och var väldigt klängig på staketet när grannen hade sina hundar ute. I övrigt var det inga humörförändringar utan hon var lika pigg och glad som vanligt.
Att hon löpte var klart och tydligt och det kunde jag omöjligt missa.

Det varierar enormt mycket från hund till hund. Kul svar va ;)

Sheeeet, nu driver du väl ändå med mig???! :nailbiting:

Alla hundar är väl stöpta i samma form? :p

Vill mest höra hur andras varit vid första löpet så man vet lite vad man kan hålla utkik på. :)

Många tikar kissar oftare, småskvätter. Och du kommer att märka det på "Herr N" som kommer att bli väldigt intresserad av henne plus att hon blöder några dagar. När hon slutar blöda går hon in i höglöp och då svullnar vulvan.

Min löpte första gången för ngn månad sedan. Några dagar innan jag märkte blod i långa pälsen tvättade hon sig frenetiskt så då började jag hajja att ngt var på g. Utöver det blev hon extremt loj. Inget intresse av ngt och orkade inte ngt.

mina tikar har alltid blivit mer känsliga för "spöken" vid första löpet och som ägare till en mindre ras så brukar mina löpa mellan 7-9 mån... Men då har jag min nya unga tik som idag är 14 mån :cautious: och inte haft sitt första löp än.... :meh: Hon tror matte är knäpp :p som så fort som nån av mina pojkar visar intresse stoppar en pappers tuss i rumpan på henne :crazy: Det är ju helt klart på G men det har jag ju sagt nu också i 3 mån....:banghead:

Min DP-tik var lite drygt 9 månader när hon löpe första gången. Jag märkte inget särskilt på henne innan utan det var när jag såg blodet som jag märkte det.

Lite nyfiken över hur ni ska kunna veta hur löpcykeln ser ut baserat på första löpet?

Antagligen en kvalificerad gissning baserad på hur resten av släkten löper. Dvs om de flesta löper ~var 6e månad så ger det ju iaf en fingervisning om när just denna tiken borde löpa igen...

ts. Har liten ras, märker inget annat än att det blir lite fläckar där de legat och att de andra är mer intresserade av den nylöpande tikens rumpa :)

Lite nyfiken över hur ni ska kunna veta hur löpcykeln ser ut baserat på första löpet?

Jag kommer meddela vid första dagen jag märker varje löp. Så på så vis ser ju hon också ungefär hur hon löper tills det är dags för parning och är då förberedd med hane. :)

Jag kommer meddela vid första dagen jag märker varje löp. Så på så vis ser ju hon också ungefär hur hon löper tills det är dags för parning och är då förberedd med hane. :)
Jag tolkade det som att du skulle basera det på endast första löpet. Därav frågan hur ;)

Min valp/unghund, numera "kvinna", började löpa igår/i natt:) 9 månader och 4 dagar gammal.

Märker inte så mycket i beteendet, men vissa saker är ändå lite mer annorlunda när jag tänker efter.

De senaste dagarna har hon vart lite extra "pipig". Hon piper i vanliga fall också, men nu har jag märkt tydligare på att hon reagerar med att jag gör mina "rutiner" innan det händer något nytt. Kan vara att jag går in på toa och borstar tänderna ( innan morgonpromenad), fixar till håret lite innan man går ut/ska jobba, likväl som att hon vet att vi oftast går långpromenad när frukosten är avklarad, inga slötider mellan frukost och promenad acceperas;). Alltså lite mer pip än vanligt.

Har inte märkt så mycket vid utfodring, möjligtvis att hon ätit mindre, men knappt märkbart i sådana fall. Hon har foder framme hela tiden, så inget jag reagerat över.

Hon nosar och luktar lite mer ute än innan. Kan tänka mig att det har med "hanhundslukt" att göra, men inte värre än att det går att gå vidare om man ber henne följa med.

Leker, busar och är annars som vanligt, men kanske lite mer kelig av sig. Vill gärna sitta i knäet om tillfälle ges, men annars som vanligt.

Möjligtvis lite slöare. Svårt att säga, då värmen inte är hennes favorit. Det har vart ganska varmt på sista tiden och jag har märkt att hon sover/vilar lite mer. Om det beror på värmen ute eller löpet är svårt att säga.

Nu är hon ju så "i början" av löpet, men verkar inte intresserad av hanhundar. Var hundvakt innan idag åt en kastrerad hane, de var som vanligt mot varandra.

Mina erfarenheter idag, ska uppdatera vidare om det händer mer under veckorna som kommer:)

Glömde.. Hon kan hålla sig länge från kisseriet nu, men har märkt skillnad från igår att hon mer "småskvätter" fler gånger när vi är ute. Kan kissa länge och mycket på första morgonrundan, men sen småskvätta resten. Tror det är typiskt löp för att sprida sina dofter..

Senast ändrad:

Många tikar kissar oftare, småskvätter. Och du kommer att märka det på "Herr N" som kommer att bli väldigt intresserad av henne plus att hon blöder några dagar. När hon slutar blöda går hon in i höglöp och då svullnar vulvan.

Vulvan är svullen tidigare, men blir slappare vid höglöp. Och slutar bloda helt gör de inte vid höglöp heller, men blodet ska bli mycket ljusare och nästan lite brunaktigt.

Som sagt är det väldigt olika. Min tik blir urjobbig, sådär extra mammig och tjatig. Sen blöder (i tre veckor...) hon som en fontän så det är bara att följa blodspåren.:wtf:

Hon blir först väldigt svullen och har som ett skumpande plommon i stjärten...

Min DP-tik var lite drygt 9 månader när hon löpe första gången. Jag märkte inget särskilt på henne innan utan det var när jag såg blodet som jag märkte det.

Man brukar säga att om tiken tex börjar löpa vid 8 månaders ålder finns det stor chans att hon även håller en löpcykel på ca 8 mån +/- någon månad. Men sen är inte alla heller regelbundna i sina löp och ofta kan det ta 2-3 löp innan de stabiliserar sig och börja löpa med regelbundna intervall.

Min tjej blir otroligt svullen i vulva innan löpet drar igång och under. Börjar kissa oftare på promenader typ 1 månad innan hon börjar löpa på riktigt. Håller ganska exakt 3 veckor med förlop/höglöp/efterlöp. Denna gång hon löpte blev hon mer ofokuserad vid träning, men det gick fortfarande att träna med henne. Däremot blir matlusten otroligt påverkad och hon matvägrar mycket hela löpet samt efteråt i cirka 2 månader. inte ens färskfoder duger vissa dagar...

Senast ändrad:

Man brukar säga att om tiken tex börjar löpa vid 8 månaders ålder finns det stor chans att hon även håller en löpcykel på ca 8 mån +/- någon månad. Men sen är inte alla heller regelbundna i sina löp och ofta kan det ta 2-3 löp innan de stabiliserar sig och börja löpa med regelbundna intervall.

Det är därför jag undrade, det brukar ju ta ett par löp innan det stabiliserar sig därför var jag nyfiken på hur man kunde anta något efter första löpet. Men nu var det ju inte så hon menade.

Många av de tikar jag fött upp har faktiskt haft så lång tid som de är gamla när de löper första gången mellan sina löp. Det stämmer i 9 fall av 10 på mina linjer iaf.

Min äldsta tik började markera massor på promenaderna, hon blev mer intresserad av lukter och sen började hon blöda. Hon pinkade även inne nån gång i början av löpet, förmodligen för att det kändes konstigt för henne att vara svullen där bak.
Min yngsta tik löpte inte förrän hon var 11 månader och hon blev en häxa. Sur och vresig med stort V mot andra hundar samt att hon som alltid brukade kissa 1 max 2 ggr per promenad började småskvätta. Sen började hon blöda.

Nu är dessa två hundar 3½ och 6½ år gamla så jag har lärt mig deras löp och ser tecknen tidigt, när jag misstänker att det är på G brukar jag ta en bit toapapper och trycka mot vulvan för att se om de börjat blöda. Vill ha stenkoll på löpen då jag har två fertila hanhundar som inte ska gå i avel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: movi
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025