Sv: Första löpet
Min valp/unghund, numera "kvinna", började löpa igår/i natt
9 månader och 4 dagar gammal.
Märker inte så mycket i beteendet, men vissa saker är ändå lite mer annorlunda när jag tänker efter.
De senaste dagarna har hon vart lite extra "pipig". Hon piper i vanliga fall också, men nu har jag märkt tydligare på att hon reagerar med att jag gör mina "rutiner" innan det händer något nytt. Kan vara att jag går in på toa och borstar tänderna ( innan morgonpromenad), fixar till håret lite innan man går ut/ska jobba, likväl som att hon vet att vi oftast går långpromenad när frukosten är avklarad, inga slötider mellan frukost och promenad acceperas
. Alltså lite mer pip än vanligt.
Har inte märkt så mycket vid utfodring, möjligtvis att hon ätit mindre, men knappt märkbart i sådana fall. Hon har foder framme hela tiden, så inget jag reagerat över.
Hon nosar och luktar lite mer ute än innan. Kan tänka mig att det har med "hanhundslukt" att göra, men inte värre än att det går att gå vidare om man ber henne följa med.
Leker, busar och är annars som vanligt, men kanske lite mer kelig av sig. Vill gärna sitta i knäet om tillfälle ges, men annars som vanligt.
Möjligtvis lite slöare. Svårt att säga, då värmen inte är hennes favorit. Det har vart ganska varmt på sista tiden och jag har märkt att hon sover/vilar lite mer. Om det beror på värmen ute eller löpet är svårt att säga.
Nu är hon ju så "i början" av löpet, men verkar inte intresserad av hanhundar. Var hundvakt innan idag åt en kastrerad hane, de var som vanligt mot varandra.
Mina erfarenheter idag, ska uppdatera vidare om det händer mer under veckorna som kommer
Glömde.. Hon kan hålla sig länge från kisseriet nu, men har märkt skillnad från igår att hon mer "småskvätter" fler gånger när vi är ute. Kan kissa länge och mycket på första morgonrundan, men sen småskvätta resten. Tror det är typiskt löp för att sprida sina dofter..