Första hjälpen-kit

Jozze

Trådstartare
I helgen följer Kaiser med matte och husse på fjällvadnring! :laugh:

Det kommer inte bli några långturer, förhoppningen är väl 2-5 h per dag, och det är ingen direkt krävande terräng (Ljungdalen, Torkilstöten, Helags). Vovven är van vid att gå i skog och mark med omväxlande underlag, men det kan ju hända saker med klor, trampdynor etc.

Vad bör man ha med sig i ett första hjälpen-kit till vovven? Det enda jag kan komma på är mjukgörande salva för trampdynorna, och så diverse lindor/bandage/omslag, men ingenting mer exakt. Någon som kan komma med lite tips? :laugh:

Sv: Första hjälpen-kit

Ååh vad kul :love:
För att göra packningen lätt så skulle jag nog tipsa om silvertejp :p Det kan ju funka både som nödbandage och lagning av prylar.
Tasskydd kan också vara bra, det är ju just tassarna som kan behöva skyddas även om det här inte blir någon ansträngade tur.
Sårtvätt kan ju vara bra, smidigast om det är i våtservettform då dessa knappt tar någon plats alls :idea:

Det är vad jag kan komma på nu :)

Sårtvätt i servettformat var det bra att du skrev! :idea: Jag hade tänkt på det, men glömt bort det.

Vi ska utgå från en stuga och bara ha med oss det vi behöver för dagen i en eller två mindre ryggsäckar, så packningens tyngd eller storlek är av indre betydelse. Silvertejp låter lite... brutalt ;)

Jag brukar ha med:

C-vit (om de skulle få UVI)
Fleecesko för att skydda en skadad tass
Tejp (vit sårtejp från apoteket för att dra ihop ev. sår)
Bomull (för att lägga mellan trampdynorna om det är sår)
Rimadyl

Fäll att sova på som släpper ned fukt, men inte upp

Sen brukar jag ta med flexikoppel. Superbra om man ska vada och inte vill släppa hunden (så att den driver iväg) Då kan jag gå över först och sen hala in hunden.

Det är mygg så in i helvete där nu :eek:
så ngt myggmedel av ngt slag till vovven (och er!!!)
är starkt rekomenderat.

Vi blev uppätna allihopa när vi var upp för ngn helg sen.

Jag brukar ha med:

C-vit (om de skulle få UVI)
Fleecesko för att skydda en skadad tass
Tejp (vit sårtejp från apoteket för att dra ihop ev. sår)
Bomull (för att lägga mellan trampdynorna om det är sår)
Rimadyl
Tack för tips! :bow:

Sen brukar jag ta med flexikoppel. Superbra om man ska vada och inte vill släppa hunden (så att den driver iväg) Då kan jag gå över först och sen hala in hunden.
:angel: Låta hunden stå kvar på andra sidan kommer nog inte gå så bra... Skulle vara om en av oss står kvar, den andra går över och så får man kasta över kopplet :D Men jag ska höra med pojkvännen om vi ska ta med flexikopplet de har till en av de andra vovvarna.

Det är mygg så in i helvete där nu :eek:
så ngt myggmedel av ngt slag till vovven (och er!!!)
är starkt rekomenderat.

Vi blev uppätna allihopa när vi var upp för ngn helg sen.
:( Säg inte så! Det var myggfritt när vi var däruppe för två somrar sen, och jag vill leva vidare i den villfarelsen att det ska vara det nu också!

Finns myggmedel för hundar på Apoteket?

Jag är ledsen men jo, det är stora arméer av mygg i år.

Har dock ingen aning om vad man kan använda
för preparat till hundar.
Men är det korthåriga raser så brukar dom ju
få stora bulor

Är en dvärgpinscher detta, och efter varje borttagen fästing så syns och känns det att något suttit där, så jag kan ju tänka mig hur det blir med myggbett... Rackarns!

Någon som har tips på myggmedel för hund?

I min hunds survival kit (reseapotek) finns följande:

- En första-hjälpen-förpackning som består av:
Plasthandskar
Kompresser
Elastisk gasbinda
Gasbinda
Gummisnoddar
Skyddsstrumpa

- Febertermometer

- Subcutansvamp

- Sårtvätt (koksalt)

- Munkorg

- Fästingplockare (men det lär ju inte behövas i fjällen)

- Kompresser

- Sårtejp

- Självhäftande och vattenavstötande linda

Sedan har jag egna kortisontabletter som kan ges till hunden i händelse av reaktion på mygg, knott, geting, huggorm osv.

Liknande trådar

K
Hästvård Nu har jag rabblat upp allt jag kan komma på att ha i första hjälpen lådan. bomull fetvadd sax brems hovkrats termometer pincett tejp...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka