Första gången..

asterix_zaphir

Trådstartare
Jag har lite beslutsångest (igen).
Det börjar nu närma sig att spänna för min a-ponny för första gången och jag är lite osäker på vilken rockard jag ska ta. Jag har en av enklare modell (sämre) utan svängel och den är lite för stor. Den andra jag har är en Tidaholmsrockard.
Så frågan är vilken jag ska ta, det är ju enklare att spänna för med den "sämre" rockarden och det tar ju längre tid med Tidaholmaren..
Första gången är ju tänkt att mest bara spänna för och gå lite och sedan spänna av igen, alltså ingen avancerat..

Sv: Första gången..

Körde min häst första gången för ngra veckor sedan, använde då bara vanliga enkla skackelremmar (min vagn har hela "långa" ögglor på skaklarna så det funkade med att spänna för på det sättat också) då ingen åkte i vagnen o det var enklare att få loss enbart dessa.
Sen nu när han är mer säker på rockarden o vi åker i den så har vi linor till svängeln som vanligt. Baksele har han haft hela tiden fast i början spände jag den i dragringen på lokselen så den inte satt fast i vagnen. Också för säkerhets skull så vagnen var enkel att få av om det skulle bli oro i lägret så att säja.

Beror kanske på hur mycket för stor den andra vagnen är, utrustningen ska ju passa så inte hästen får obehag.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar. Jag är också inne på att göra så det är lätt att lossa. Min "sämre" rockard är till en b-ponny- liten c-ponny så skaklarna är för långa.
Men då tror jag att jag tar tidaholmsvagnen istället fast den ser mycket större och klumpigare ut men ska vara inställd till en a-ponny på ca 1 meter, min är ca 95 cm i manken och gör så att jag inte kopplar dragläder eller bakselen fast han har den på sig.

Första gångerna så spänner du väl inte fast den utan har medhjälpare som går med vagnen.

Det räknar jag inte som att spänna fast rockarden första gången. Jag har gått så med honom och har bryr sig inte att det är något bakom honom.
En gång när jag tömkörde honom med svängel och däck så låg det en fotboll ivägen så bollen kom mellan svänglen och bakbenen. Bollen rullade fram och tillbaka mellan benen och svänglen och han var superlugn, brydde sig inte alls om att det var något där som rullade på hans ben :bow:.
Jag ska ha 2 medhjälpare som hjälper mig när han ska spännas för vagnen första gången.

ja men dåså :)

det spelar nog ingen större roll vilken vagn du väljer. jag skulle nog ta den som känns smidigast att spänna för/loss.

Nu har lille Albin varit för sulkyn. Det gick skit bra och han var sååå himla duktig. Jag hade 2 medhjälpare men Albin sa ifrån att så många ville han inte alls ha runt sig. Så länge bägge var med så ville inte alls Albin, han var lite trilsk då. Men så fort en gick så stod han som ett ljus igen. Jag tog den sämre sulkyn och "skitselen" denna gången så imorgon blir den den riktiga rockarden och den riktiga selen med lös brösta och bakselen :D

Så roligt! :) Jag ska snart börja köra min häst helt utan ledare, han är också så superduktig! Visst är det härligt, man blir så lycklig :D

Det är en härlig känsla när de går bra. Ska se om de kan bli några bilder idag med den riktiga rockarden.

Vad tycker ni om rockarden? Jag tycker den verkar lite hög och stor till honom, han är ju 3 i år så han växer ju lite till.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Celinehenn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar