första gången på banan

cusan

Trådstartare
nu börjar det dra ihop sig för min treåring att komma till banan för första gången. Jag vill gärna att allt skall bli rätt och att han skall lära sig alla momenten korrekt. Själv är jag ingen mästare så jag vill ha tips om hur ni skulle ha gjort. Antar att jag kör några bakvarv, vilar nån timme och kör två rätvarv i långsamt tempo? när börjar man öva voltning, hur fort kan jag köra utan att byta till sulky. skall jag lägga han först i början? Om han vill öka farten, skall jag låta honom gå iväg en bit? hur gör ni med era färskingar för att dom skall fatta vad det går ut på?

Sv: första gången på banan

När vi kör våra på banan första gången så kör vi ett par bakvarv. Sen kör vi ner till start och voltar runt ett par varv och sen kör vi 1000-1600m i hygglig fart. Men allt beror ju på hur de är i mognad osv. Vissa kan behöva bara gå motion på banan ett par ggr före man ens tänker på tempo.
Vi brukar köra in på def.volten ett varv el två före vi kör av banan.

Sulky/sulkett brukar vi först hänga på någon gång före de ska gå provlopp.

Vi försöker passa in det så att man kan ta med någon äldre erfaren häst med som man kan värma ihop med att unghästen ska ner på banan. Men som sagt, det beror ju helt på hur hästen är.

Vi brukar försöka köra rätt så normalt, ett par tre bakvarv, lite voltning och sen vingla runt i ett par rätvarv. Första gångerna får det räcka, efter några gånger, när tioöringen börjar trilla ner, får dom gå ett mer normalt "snabbjobb" efter en stunds vila.

Det är inte så mycket annat att göra första gångerna än att hålla hästen i gång så att den tar sig runt banan utan att hoppa åt höger och vänster, springa ut vid utgången, tvärnita rätt vad det är osv.

En tumregel jag har med unghästar är att aldrig köra direkt av banan när man är klar, gärna ett bakvarv, eller in på defileringsvolten, vända till bakvarv vid olika platser på banan - överallt utom vid utgången, är det något dom kvickt lär sig annars så är det att bromsa och bryta vid utgången.

Det bästa är om man har möjlighet att ha en äldre häst med som sällskap första gångerna.
Vad jag tycker annars att man ska tänka på är inte köra för tufft med unghästar då det lätt sätter sig skallen om man kör för fort så att dom inte orkar.
Tänk även på att inte ta upp direkt efter mål då dom gärna lär sig att bromsa där tills nästa gång.
Kör heller inte direkt av banan utan lägg gärna en åttavolt så att du inte får en en häst som bryter ut i stallsvängen.
Det var lite ideer jag har hoppas att dom är till hjälp.
Lycka Till:)

:eek: vingla runt och tvärnita:eek:
helt plötsligt ser jag vårat ekipage framför mig:crazy:
Hur skall jag någonsin kunna göra en tävlingshäst av honom?
nu lyckades du göra mig nervös!
jag hoppas isen ligger kvar länge så jag slipper åka......

men tack för tipsen,
inte svänga av banan, inte köra för fort, och man behöver alltså inte köra av och vila utan några bakvarv, nån volt och ett rätvarv, och sen duschen.
hör av mig om jag lever när detta är avklarat!

Personligen tycker jag nog att hästen ska vara så pass mkt körd och säker så den ska inte hoppa åt sidorna och tvärnita! Det låter farligt om man inte har hästen så pass körd att man kan köra någelunda rakt utan hopp och skutt.
Däremot kan jag acceptera om de bryter något.

Har man möjligheten att köra med någon äldre häst brukar det inte vara några problem.

Jag håller med dig, är hästarna rejält körda så brukar det inte vara något problem, men jag överdrev lite för att liksom påpeka att det kan bli en hel del brytningar, flås och flämt för konstiga saker och så. Det gäller liksom bara att hålla hästen igång hela tiden och vara på sin vakt, så att det inte blir hopp och skutt, tvärnitar och annat, en välkörd häst lyssnar på sin kusk och håller sig i skinnet.

För att lugna trådskaparen, det går nog bra det där, bara du inte sitter och sover, men det kanske inte är någon risk? :D

Just det, en sak till, om hästen inte är van att gå med andra hästar så kan den bli lite förskräckt om det kommer någon blådåre bakom i full fart och kör om, men det brukar också gå bra.

Annars så är det kanske smart att försöka låta bli att möta traktorer och andra fordon på banan första gången om hästen är lite osäker, men det brukar faktiskt heller aldrig vara några problem.

Ok, då förstår jag vad du menade.
Det är faktiskt ganska bra att veta ungefär hur mkt hästar det är på banan vid vissa tillfällen och när traktorn är ute, så man kan undvika endel om man är osäker.
Själv har jag inte det problemet på Fornaboda, där vi för det mesta tränar. Där kan man lätt få vara för sig själv.

åhhh, traktor djäv......också!
Kan inte du vara snäll och sluta skriva i denna tråden? ;) jag kommer sälja hästarna och börja med gång snart..

skämt sido, han funkar fint hemma så det skall nog gå bra det här, men som uppfödaren sa när jag jag INTE ville köpa honom....
- ja, det är klart han är lite sensibel.....

Men efter ett års hårt jobb är han lugn och fin både på väg och i skog, och är verkligen fin i munnen så jag hoppas det skall gå vägen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross