första gången med bettlöst imorgon- vad kan jag förvänta mig?

skorpannorpan

Trådstartare
Imorgon är min och min dams första tur bettlöst. Hon har aldrig gått utan bett och är skolad väldigt traditionellt som en dressyrhäst. Ferrari i rumpan å det brukar ta en stund innan jag har hela läget under kontroll. Vi tar alltid lite extra skutt innan hon accepterar vad jag ber henne om. Vad ska jag tänka på? Hur reagerade era hästar? Blev det "tjohooo, jag är friiiii" eller blev det, "oj, inget som stör mig i munnen, nu kan jag jobba"? Är väldigt nyfiken på hur detta ska gå men jag känner att jag inte förstår detta med sidepull riktigt. Det är ett micklem med remmen runt nacken jag satsat på, hur hårt håller man? Som vanligt? Behöver jag hålla rörelse även om jag inte har bett? Hihi, dumma frågor kankse men jag kan inget om bettlöst. :crazy:

Vi ska stänga in oss i ridhuset så jag vet vart jag har henne om jag inte kan få kontroll på henne, men jag vill ju fortfarande ha ett litet hum om hur jag gör!

tacksam!

Sv: första gången med bettlöst imorgon- vad kan jag förvänta mig?

Jag rider min dam med hackamore just nu, hon har aldrig blivit riden med det innan jag provade. Funkade faktiskt väldigt bra på henne, bättre än med bett. Hon störde sig en helt del på bettet. Hon är dock väldigt känslig, och blivit riden i skogen hela livet. Hon lyssnar mest på sitsen faktiskt och visste inte vad hon skulle göra när jag försökte ställa henne/böja/svänga när hon hade bett. Gick dock superbra när jag red med hackamoret,. Hon och jag förstod varandra bättre när jag plockade på hackamoret istället.

Min blev helt rabiat på ett ponnyhack, sidepull och så vidare.

Grimma, halsrem eller vanligt hack är det ända som fungerar på min, allt annat i bettlös väg ogillas skarpt av henne.

Min reagerade inte alls, han bara gick på som jag ville. Lugnt och sansat. Sen testade jag med galopp hemåt på raksträcka och bad om halt. No problem, han stod stilla på några få steg. Ingen inkörning i paddock heller, men det var en chansning som har hållit i 9 år.

Min kompis provade nyligen att rida sin häst på enbart halsrem, och fann att det funkade super. T.ex travslutorna gick bättre än de brukar, eftersom hästen kunde hålla sin egen balans utan att bli störd av minimala tag i tygeln.
Själv så skulle jag inte våga prova med pållen för tillfället, måste träna upp sitskontrollen innan jag vågar släppa resten, även om han kunde gå bättre..
Men jag hävdrar att man ska prova :D annars vet man ju inte vad man kan missa ;)

Hahaha!

Det där beror helt på häst!

Min förra utnyttjade situationen till fullo och struntade i matte helt (lyckligtvis var hon toksnäll och promenerade mest som hon ville utan bus). Hon var värre med "elastiska" tyglar- vilket jag testade en gång och då satt med en dragkamp i galopp på väg hem- hon kände ingenting.. Då var bettlöst bättre!

Nya pärlan (ok så ny är hon inte längre) tycker inte om bett och när hon äntligen fick kombinerat slappnade hon av mycket bättre och började jobba- "var skönt när matte inte drar mej i munnen", verkade hon tycka. Nu ca 1.5 år senare har jag börjat rida med på bettet igen och det går super!!!

Så det beror helt på häst:-)

/Lavinia

Varierar. En del hästar som hetsar i vanliga fall coolar ned enormt på bettlöst, precis som vissa blir lugna så fort de får lång tygel även om de hetsar på kort tygel.

Berätta hur det gick! :)

Nu va det gjort. Första turen med bettlöst å det gick helt otroligt! Soya blev först lite förvirad å tycke att hon skulle göra som hon ville men när hon märkte att "oj, va matte på ryggen" gick allt som en dans! Jag går på moln!!! Vilken underbar dam jag har! Inga problem, men gisses vad allt känns starkare, hennes svaga sida kändes mycket mer än det brukar å hennes tendens att falla ur balansen i hö galopp blev ju mycjet tydligare.

Tack alla för era erfarenheter! :bow: Va rädd att vi skulle dra från ena ridhusets kortsida till den andra i en okontrollerad slängalopp men hon lyssnade som hon alltid gått såhär, tom lugnare och stadigare än vanligt. Detta ska finslipas!

Vad roligt att de gick bra. Min ena tant funkar de inte på. Hon lyssnar inte för fem öre på mig och jag har försökt flera ggr, men nu har jag gett upp tanken på de. Fast jag vill fortfarande hoppas på att de ska funka. Men är glad att de funkar för dig med din häst :)

Va kul att det gick så bra!

Jag har provat ponnyhack på båda mina damer. kallblodet funkar bättre på bett generellt men trivs bra på hack också, blir dock lite okännsligare. varmblodet är jättefin på hacket, hon hatar bett så hon går jätte bra bettlöst.

Tack! Har fortfarande inte landat :) myser.

Vad är ponnyhack? Många som skriver om det har inte kunnat hitta det.

ok, tack! Trodde det var det vanliga hackamore :D, där visar jag hur mkt jag kan... :crazy: Hur ser det vanliga ut? Är det det med så långa skacklar?

SÅg för många år sedan en ryttare bryta nosryggen av en häst (på hoppbanan-fruktansvärt.livärdd för hack efter det :cry: ) med det som hacket å har genom åren trott att det är det som är det "stygga-i fel-händer" hacket, men då finns det alltså ett som är starkare? Försöker efter denna upplevelse förlika mig med att hack är ett bra bettlöst alt till vanligt träns men är fortfarande rädd för det när jag ser någon ha det på sin häst. Löjlligt, jag vet, det hängde ju på ryttaren men ... allt blooooood :cry:

tja om jag inte är helt ute och cyklar så är korrekta namnet på ett ponnyhack ett engelsk hackamore.

Amerikanskt eller austaliensiskt kanske(?) heter den typ av hack som har långa skänklar. Hur som helst jag har inte så bra koll på namnen, Ett hack men långa skänklar är självklart skarpare än ett hack med korta skänklar, ju längre skänklar = ju mer hävstång. Däremot så blir ju aldrig ett bett/hackamore starkare än vad handen gör det till.

Jag har svårt att tro att ett rätt placerat och välanpassat hackamore tillsammans med en ryttare som rider på rätt sätt skulle kunna göra något skada. :)

Min pålla som jag iaf inte tror någonsin varit riden på hackamore förrän i somras, då hon fick ett sår och inte kunde ha bett på ett par månader, var tvungen att rida på det. Hon är en mkt pigg pålle men har haft henne i flera år och litar till 1000 på henne, även om hon kan vara busig ibland. Var lite fundersam på hur hon skulle reagera, men hon var som ett litet ljus! underbar! Tog det hela med ro, hon som kan vara så nervig över förändringar ibland. Hon förstod precis vad som skulle göras och var etfter en veckas ridning i stort sett lika dan att rida på hacket som på bettet. I hoppningen blev hon till och med bättre tyckte jag, lugnare förhållninga så att hon "bromsade" utan att bli spänd. perfekt för oss! Hoppas det går bra för er!

Jag rider oftast med hack eftersom det är det enda min häst accepterar ordentligt.

Första gången fick jag reaktionen "Vad fan håller du på med. Tror du verkligen att jag förstår vad du menar med det där" från hästen.
Har aldrig haft en så avslappanad häst men med lite träning så funkar det skitbra med hack nu. Gör allt med det. Använder endast bett när det är lite finslipning som ännu inte funkar med hack.

Tack för svaren om hack, jag kankse skulle prova detta åndå.. ska bara skaka av mig bilden på näthinnan :cry: Men jag tror faktiskt oxå att min dam uppskattat bettlöst när vi hoppar oxå, hon blir så jäkla förbannad när jag håller in henne å tror efter senaste tidens framgång med sidepull att det skulle bli mycket lugnare. Hade sidepull för min tränare i måndags å SOya gick om en klocka. Lite förbannad när de andra hästarna lämnade ridhuset men efter sina "lilla-My-utbrott" går hon så himla stadigt på sp. :)

Fick hem mitt bomber idag oxå, damen verkade gilla det, hade långa tyglar mest å kortade i omgångar för att låta henne känna å fundera lite över det. Hon verkade gilla att det var så tunt å format efter munnen så detta känns bra :)

Vad är ett bomber?

Bomberbett. Ett bett som man själv kan i stort sett forma som man vill. I sötmalm. Jag gillar det då alla bett är så himla tjocka, å sen har man bara bridonger att välja på å då blir markanden återigen väldigt begränsad :( Om du är nyfiken på det så sök på bomberbett, jag har ett tredelat muffbett som bara är 10 mm (har jag för mig) tjockt å som hon som säljer bomber så var det det som gjorde att min dam tjaffsade med bettet. Fick jättebra hjälp att bestämma bett å jag är så glad. Ska spara ihop lite pengar å köpa fler! kostade ju lite men jag gillar dem bättre än sprenger! :)

Imorgon är min och min dams första tur bettlöst. Hon har aldrig gått utan bett och är skolad väldigt traditionellt som en dressyrhäst. Ferrari i rumpan å det brukar ta en stund innan jag har hela läget under kontroll. Vi tar alltid lite extra skutt innan hon accepterar vad jag ber henne om. Vad ska jag tänka på? Hur reagerade era hästar? Blev det "tjohooo, jag är friiiii" eller blev det, "oj, inget som stör mig i munnen, nu kan jag jobba"? Är väldigt nyfiken på hur detta ska gå men jag känner att jag inte förstår detta med sidepull riktigt. Det är ett micklem med remmen runt nacken jag satsat på, hur hårt håller man? Som vanligt? Behöver jag hålla rörelse även om jag inte har bett? Hihi, dumma frågor kankse men jag kan inget om bettlöst. :crazy:

Vi ska stänga in oss i ridhuset så jag vet vart jag har henne om jag inte kan få kontroll på henne, men jag vill ju fortfarande ha ett litet hum om hur jag gör!

tacksam!

Det går inte att förutspå. Det är helt individuellt vad en häst tycker om olika former av bett - bettlöst. Med den typ av bett du pratar om, som inte bara är en grimma utan drar åt runt nacken måste du vara försiktig dock. Det blir ju helt nya ställen det stramar på för hästen om det drar åt runt nacken istället för i munnen. Om du vanligen behöver ta tag i din häst för att sansa den, så kan du ju nu få en reaktion om du gör detsamma och det stramar om nacken istället.

Jag brukar rida in bettlös i t.ex. kapson. För att kunna ge hästen ledande tydliga tygeltag som förflyttare hela nosen och inte drar i munnen. Sedan introducerar jag bettet när hästen inte behöver så tydliga signaler längre. På vuxna hästar har jag fått olika reaktioner. Bara nosgrimma (sidepull) kan göra en del vuxna stumma och hack gör att den del inte alls vill vara med, då det stramar runt nosen. Ett sto jag hade försökte göra allt för att slå sig fri från hacken. Medan andra hästar tyckt det var jätteskönt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 799
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama