Första fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
M

Moej

Hur gamma "får" stoet vara för att man ska kunna ta föl på henne, om hon aldrig haft föl förr? 13, är det för gammalt?

Sv: Första fölet?

Det beror på om stoet är friskt och så. 13 är nog knappast för gammalt. Min kompis sto fick föl när hon va 18 första gången och det gick hur bra som helst.

Mitt sto var 18 år när hon fölade första gången. Tog sig på första försöket. Nu var/är hon i ypperlikt skick. I år är hon 20 och skall betäckas med Smashing hit. Så din 13-åring är ju bara barnet

Det finns ganska många trådar i detta ämne om du letar litegrann... (fast de är nog kanske några månader gamla vid det här laget)

Ditt sto är rena ungdomen, för övrigt! :D Det är ju många ston som tävlar läääänge och sen sätts i avel. Ston under 20 år skulle jag inte tveka på att betäcka. Det som händer är att OM stoets kropp och hälsa inte klarar av en dräktighet ås blir hon inte dräktig.

hade ett sto på betäcking hos mig förra sommaren som då var 12 år och aldrig hade fått föl. Men det gick bra, hon blev dräktig!

Det finns normalt sett inget skäl att vara orolig för att ett äldre sto inte skulle klara av fölningen för att hon inte fölat tidigare. Däremot är dräktighetsprocenten något lägre för äldre ston - problemet kan alltså vara att få dem dräktiga.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
697
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka