Försörja sig i sommar om man inte får jobb

Mirre

Trådstartare
Att få jobb verkar helt omöjligt innan körkortet är klart.
Har gjort tamefasen ALLT känns det som, 1 intervju har jag varit på och det hade jag fått om jag haft körkort. Nu är det snart klart dock, men det kostar ju därefter också.

Så hur fasen försörjer man sig utan jobb?
Sommarkurser? Försörjningsstöd finns ju och det har jag nu, men vill såklart komma ifrån det. Helst igår. Men utan körkort och utbildning är det omöjligt att få jobb :( Har sökt in till en utb i höst, men det hjälper ju inte nu sas.

Tips?

Lyckas ju för fasen inte ens få ett jäkla säljarjobb :cautious: (sedan skulle jag nog vara ganska kass på det också iof, hatar att prata i telefon)

Senast ändrad:
Sv: Försörja sig i sommar om man inte får jobb

Jag undrar samma sak... Nu när sista CSN för terminen kommer snart börjar det krisa på riktigt. Jag har visserligen körkort, men jag har sökt jobb sen i januari och får INGENTING, trots utbildning in progress. Hur gör folk?

Man söker allt och är villig att flytta?! Kan ju vara kul att se andra delar av landet (utlandet?) också en tid! :)
(jo jag vet också att alla inte ha den möjligheten, men det är ett alternativ)!

Lycka till båda två iaf!

Hemtjänsten, även om du kanske inte får anställning i sommar kanske du kan vara vikarie för vikarierna.

Du håller på att ta körkort nu? Tror du att du kan ha körkort i sommar? Här där jag bor tar i alla fall hemtjänsten alltid in folk, såvida de har körkort, och på sommaren i ännu större utsträckning i och med att de fast anställda ska ha semester. Det verkar inte direkt efterfrågas någon vårdutbildning, jag vet folk som saknar fullvärdiga grundskolebetyg som jobbar där, "på riktigt".

Annars är det helt hopplöst, jag bor på en ort som är ganska beroende av turismen, så här finns ganska mycket sommarjobb som riktar in sig på ungdomar/studerande/folk utan erfarenhet, men lönerna blir ju högre för arbetsgivaren med någon som mig, som är närmare 25, jämfört med en sexton-sjuttonåring, så det går trögt på den marknaden också.

Säger som flera andra hemtjänsten och äldreboenden:) Finns många sällen som behöver folk speciellt till sommaren och där de inte är krav på utbildning.

Och jag lägger till att jag har sett annonser som fortfarande ligger ute med vikariat över sommaren i äldrevården. Det gäller ju inte bara hemtjänsten som så, utan även boenden för äldre. Så än verkar det inte vara helt försent för sommar -14 heller.

Nu är det ju i senaste laget kanske, men jag skulle också söka i andra städer, och dessutom skicka ansökan till företag som inte har annonser ute. De senaste 2 somrarna har jag arbetat i 2 för mig okända städer, och i sommar blir det en tredje. Ingen av de tjänsterna har legat ute på annons. Det är många studenter/folk som har arbetsbostäder som hyr ut sina bostäder över somrarna, så det har inte varit särskilt svårt för mig att finna boende heller.

Ett annat tips är att göra en lista på företag man kan tänka sig jobba för (gärna lite större), och sedan gå in på deras egna hemsidor och se om de skrivit något om jobb. Många företag lägger inte ut sina jobbannonser på ams, för då får de alltför många (dåliga) ansökningar. Så fick jag ett jobb när jag var yngre. T.ex. om ni går in på Statoils jobbsida ligger det ute 3 annonser om sommarjobb nu.

Säger också hemtjänsten, där behövs alltid extrafolk. Kontakta bemanningscentrum där du bor, då kan du bli uppskriven som vikarie och du får en egen sida att logga in på för att skriva upp när du är tillgänglig för jobb. När de behöver dig får du ett sms om du vill jobba som du bara svarar ja eller nej på. Himla smidigt! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 926
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre *Gnälltråd* Hela det här året (åren!) har bestått av ena motgången efter den andra. Går någonting bra så händer något annat som sabbar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 823
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?