Sv: förslag på lekar till barnkalas!!
Hej.
Min mamma, som är förskolelärare, lånade en bok på biblioteket som var full med olika lekar för några år sen. Minns inte alla men skrev upp några av dem, dock är inte alla kanske tillräckligt lätta för 6åringar - bedöm själv. Det som är bra är att det är lagtävlingar som gör att ingen kommer sist helt själv.
Ballongstafett:
Två lag tävlar mot varandra. Första man i vart lag får en uppblåst ballong på en papperstallrik, när starten går ska de så snabbt det går runda en kon, ett träd... och ta sig tillbaka till starten där man lämnar över ballongen till nästa. Man får inte hålla fast ballongen på något sätt. (Annan variant: potatis på sked)
Säckhoppning:
Ja, hoppa i en jutesäck runda en kon och tillbaka.
Vattenpistol:
Går ut på att man på 30 sek ska skjuta ner så många plastmuggar som möjligt med vattenpistolen. Vill man så kan man i botten på muggarna skriva olika poäng som sen räknas ihop lagvis, efter varje deltagare skjutit blandar man om muggarna så att det inte bara är pricksäkerhet utan lite tur med i spelet också. Bäst blir det nog om man har två bord och två pistoler så att det går lite snabbare. Fungerar nog inte så bra om man är ute och det blåser.
"Äpplet i vattenhinken och sockerbiten i mjölet":
Man springer fram till en hink med äpplen, tar en tugga i ett med munnen och letar sen upp en sockerbit i mjölet med munnen. Springer sen tillbaka. Ingen lek jag personligen gillar för mjöl smakar riktigt äckligt. Kanske kan man byta ut mjölet mot strösocker?
"Mariekex stafett":
Man springer fram till ett bord, tar upp ett kex med bara munnen, äter upp det och visslar sen för att visa att man ätit upp allt. Springer tillbaka. Kräver dock att man kan vissla, kanske man kan lösa det på något annat sätt för de som inte kan?
Fotbollsslalom:
Sparka en fotboll i sicksack runt koner och tillbaka så snabbt man kan.
La till några jag själv kom på under tiden. Såna här tävlingar är också roligt att ha på ridklubbar om man har grillkväll...