Förslag på hingst till sto, ni som kan tipsa mig! :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smirnoff
  • Startdatum Startdatum
S

Smirnoff

Hej!

Jag har några hingst favoriter, och jag måste snart bestämma mig för vilken som passar bäst till mitt sto e.Amiral-Stanford. Ni kan väl skriva vad ni har för erfarenhet eller har sett och hört om mina favort hingstar/avkommor till dessa så får jag lite mera nyttig info :) Och vad tror ni själva vilken hingst som skulle passa bäst till mitt sto? Hon har inga direkta "defekter", skulle gärna lägga på lite mera gång, annars är hon trevlig både rid och i psyket. Tack till er!

Favoriter:
Belamour
Sandakan
Lingh
Okeanos
Briar
Dionysos
Rambo

Sv: Förslag på hingst till sto, ni som kan tipsa mig! :)

Gör en ny Damino SD: Don Romantic! :idea:

Han är ju e: Don Romantic - Amiral - Stanford

Hehe jo det är ju frestande ;) Men Don Romantic har så dyr språngavgift och vårat sto har aldrig haft föl förut så vi vågar inte håva ut så mkt pengar ifall det inte tar sig..

Både Amiral och Stanford anses ha varit 2 temperamentfulla herrar så en mildare hingst kanske inte är av ondo. Kanske Don Primero hade varit intressant?
En ung hingst som jag tycker ser väldigt spännande ut är annars Flash Dancer. Han blir först spännande om man kollar när han rör sig enligt min smak, men då blir han riktigt intressant. Superfin mekanik och ser väldigt sammarbetsvillig ut. Härstamningen är ju inte fy skam heller. Skulle jag betäckt mitt sto i år är det inte omöjligt att hon hade fått gå till honom.
/U

Det är ju frestande att använda Lingh nu när han är här i Sverige!
Har inte sett honom live men hört de som gjort det och han har gett ett gott intryck...

Jag såg Lingh på hingstvisningen på Strömsholm och han är riktigt häftig :) Trevlig att hälsa på i box och så också.
Åh hingstval är roligt men svårt, särskilt när man inte är så van som vi! :d

Lingh!!! Funderar själv på honom till ett sto som är Standford, ue Jaguar.:rofl:

Angående Don Primero, vet ni har hans avkommor blir exteriört? Vill inte att avkomman blir för grov eftersom stoet själv inte är den allra "nättaste" typen.

Visst har Lingh "lättare" blod i stammen också? Han kanske är den "rätte" :d

Hej!

Jag har några hingst favoriter, och jag måste snart bestämma mig för vilken som passar bäst till mitt sto e.Amiral-Stanford. Ni kan väl skriva vad ni har för erfarenhet eller har sett och hört om mina favort hingstar/avkommor till dessa så får jag lite mera nyttig info :) Och vad tror ni själva vilken hingst som skulle passa bäst till mitt sto? Hon har inga direkta "defekter", skulle gärna lägga på lite mera gång, annars är hon trevlig både rid och i psyket. Tack till er!

Favoriter:
Belamour
Sandakan
Lingh
Okeanos
Briar
Dionysos
Rambo

OT men jag blir alldeles nostalgisk när jag der stammen på din häst , hade Amiral som inkörningshäst och Stanford som sköthäst när jag gick på Flyinge för x antal år sen :D Lycka till med vad du än väljer!

Gud vad kul :laugh: Tackar, det blir antagligen Dionysos till damen här hemma ;) Hinner säkert vela lite till men han tror jag skulle passa väldigt bra till henne.

Hejsan!
Jag skulle tipsa dig om Lingh till ditt sto. Det är han som får denna turen på vårt amiral sto.
Min sambo sa att det var det vackraste han sett när han såg Lingh på flyinges hingstvisning. Så därför valde vi honom. Annars var WLadimir OA en kandidat, han lämnar avkommor med mycket bra modell och är högresta.

Tack, han har varit en kandidat men har nog fallit för Dionysos eller ev Highcruiser till henne i år. Vilken härlig kommentar från din sambo :laugh: Lycka till med ditt sto (vad roligt med en "Amiralare" till ;) ) och Lingh!

He he, min sambo är rätt härlig :) Nog den enda kille som från dag ett när vi blev ett par har satt sig o råpluggat om allt han kunde hitta om hästar för att vi ska kunna syssla med detta tillsammans.

Annars finns ju Rosevelt på Tullstorp, han står ju bara här denna säsongen och kommer tyvärr inte att kunna fås när han åker til USA...
Han är väldigt läcker han med och han fick jätte bra poäng på sitt bruksprov i tyskland(?) eller danmark(?) kommer inte riktigt ihåg men det var häpnads väckande högt.

Jag tycker det är så tråkigt att Rosevelt inte går att få skick ifrån! Har varit så himla sugen på honom, men bor man uppe i Hälsingland är det inte mycket att göra åt..:crazy: Ingen skåning som har vägarna förbi? :D

åhh vad tråkigt :( ja det är ju ANINGEN långt att köra för att lämna sitt sto...
En annan snygg hingst är ju Bocelli som står på gränsbo stuteri. Vårt amiral sto fick en avkomma förra året efter honom o hon blev super snygg. Rörde sig som en dröm när vi tittade på mamman. Då sprang ju fölet med o visade upp sig så man nästan glömde bort attd et var mamman vi ville köpa, ha ha ha....

Ja tyvärr så känns det alldeles för långt.. Bocelli är grymt fin :) Tycker dock han har lite för tråkiga hopp poäng (3-3?) Vill inte tappa för mycket hopp i avkomman då stoet hoppar bra själv och med Stanford i stammen. Men avkommorna behöver ju kanske inte ärva det av sin far, har du/ni någon erfarenhet av Bocelli avkommor som även hoppar ok? :) Det är ju gångartshingst jag är ute efter men tycker om när hingstarna även kan visa lite hoppförmåga :d

Ska jag vara ärlig så tror jag att de flesta hästar kan hoppa... Bara de får möjlighet att träna det. Vi betäckte vårt sto E: solos carex med topaasch o han har inga bra hoppsiffror, men stofölet(nu två åring) hoppar bra och har ändå en bra teknik. Bara otränad. När vi visade mamman på 3 års blev hon klss 2 i hoppning o när hon gick kvaliteten så blev hon 4:e bästa hopphäst, bästa löshoppningshästen hon fick två starka 9or och hade fått betydligt bättre som dommaren krasst uttryckte det om visarna bara hade gjort sitt jobb. Så jag tror inte att du behöver oroa dig att ditt föl inte kan hoppa, för det behövs bara lite träning :) Men annars är ju Nobel en hingst om du vill ha en som även hoppar bra, han går ju GP dressyr och hoppade 1,50 tidigare. Jag har sett båda higstarna i verkligheten och Bocelli är skit trevlig att ha o göra med. Nobel har en nacke som får alla andra hingst nackar att blekna!! Så de är två snygga och trevliga hingstar. Men jag tror egentligen inte att Bocelli fick 3-3 utan jag tror han fick mer, tror man kan se det på blup.

Glömde ju säga att vårt sto hade fått löshoppa 3 ggr innan 3 års och inför kvalitets så löshoppades hon ca2 ggr i månaden...

Liknande trådar

Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 808
F
Avel Passande hingst till detta sto: http://blup.se/sv-SE/horses/105865-edith-piaf-23-swb Stoet är en rejälbit, 168 i mkh, grövre modell...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: rebeckasff
·
Avel I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på...
Svar
5
· Visningar
1 319
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka