Förslag på bjudmiddag? Färdigförberedd och "svenskt"

Derivata

Trådstartare
För förmodligen besök i morgon och vill gärna bjuda på middag. Dock har jag lite olika förutsättningar som måste spela in i mitt val av mat därför blir jag helt idefattig, men ni kanske har supertips?

1. De som ska bjudas är några svenskättade amerikaner, österrikare och några svenskar.
2. Jag jobbar på annan ort i morgon och middagen måste således kunna förberedas i kväll och enbart värmas i morgon (annars hade palt varit perfekt)
3. Får gärna vara något svenskt husmanskostigt utan att skrämma ihjäl de inbjudna.

Har ni några förslag?

Funderar om mitt självförtroende är gott nog till köttsoppa, skulle det funka? Med klimp

Rullader. Går att göra i förväg och så gör man färdig såsen innan servering (och värmer rulladerna i den). Har serverat det till australiensare flera gånger och det har bara sagt swish! :)

Jag hade satsat på sill till förrätt som du kan blanda idag och bara lägga på knäckebröd imorgon. Blanda 100 gram matjesfileer, 2 hårdkokta ägg, 1/2 dl hackad gräslök, 1 dl gräddfil. Låt sillen rinna av och hacka äggen och blanda alla ingredienser. Receptet är till 4 portioner så du får öka på det lite om du vill använda det. Så är det bara att lägga på små knäckebrödsbitar imorgon när gästerna kommer.

Om du har möjlighet att få tag i något viltkött så kunde en gryta på det funka bra annars tror jag köttsoppa funkar jättebra, det är ju svenskt eller kanske något med lax eller en västerbottenspaj eller kanske kombinera det med lax på något vis? Till efterrätt kanske en tårta med hallon eller jordgubbar eller något annat med bär?

Jag tänkte förutom kalops som fryckan nämnde så pepparrotskött eller dillkött. Bara att värma samt koka potatis till.

Jansons frestelse brukar gå hem hos många.

Ja, hemmagjorda köttbullar och jansson! "Svensk julafton" med dessa ingredienser blev en hit i Wales. Inte en smula kvar (men vi väntade med att berätta om ansjovisen tills tonåringarna hade ätit färdigt...).

Utländska besökare tycker även att ren och älg är jättespännande. Älg är ett säkrare kort eftersom man då inte äter upp "Rudolf". Älgskavsgryta med lingon och potatis?

Kräftor! Det passar ju perfekt just nu! Med västerbottenpajer, vitlöksbröd och mycket andra tillbehör till blir det mer middag än kräftskiva över det hela.

Jag håller med, kräftor är ju perfekt! Lagom exotiskt för gästerna, jättesvenskt, och lättfixat.

Janssons frestelse hade jag inte serverat, gillar man inte ansjovis, som ju är rätt speciellt, så är janssons verkligen inte gott. Kryddpeppar är ju också en rätt speciell krydda, så av den anledningen hade jag också hoppat kalops och köttsoppa. Hellre ärtsoppa i så fall, om du vill laga någon typisk svensk soppa.

Håller annars med om att älg eller ren brukar uppskattas, så en viltskavsgryta med enbär, lingon och kantareller är knappast fel heller. Det är mest britter som jag har hört har problem med att "äta Rudolf", så jag tror det skulle gå bra med ren också.

Smörgåstårta är ju också ganska svenskt...ligger fint i kylen och smakar bäst dagen efter.

Annars så är köttbullar ofta ett säkert kort..många icke svenska besökare brukar bli helt lyriska.

Lax/öring/röding i ugn, potatis och skirat smör. Eller älgstek, kantarellsås, vinbärsgele... Iofs bäst nylagat.

Lagas dagen innan och värmas upp dagen efter, då är det janssons eller smörgåstårta de rätter som vinner min röst.

Röstar också på köttbullar med färskpotatis, brunsås och lingon. Finns ju inget godare :d Det enda problemet är väl potatisen som blir mindre god värmd, men tar ju bara 20 min att koka..

Funderar om mitt självförtroende är gott nog till köttsoppa, skulle det funka? Med klimp

Kör så det ryker tycker jag!

En liten sideplate med råraka (råriven potatis och gul lök som stekts i tunn skiva så den blivit rostad i kanterna), med en klick rårörda lingon och lite finklippt fräst renskav och bacon och kantareller om du har såna, skulle inte vara fel till!

Tusen tack för alla förslag!!! :bow:

Har nu botaniserat runt på den lokala butiken och tyvärr hade de inget bra soppkött, verkar vara fläskvecka i veckan. Frysen är också tom på vilt annars hade det varit perfekt att göra en köttsoppa av älg.

Förstår inte hur jag har kunnat glömma renskav, självklart blir det skav till middag. Renskav med grädde, lite vittvin, kantareller, pressad mandelpotatis och en lingonchutney (om jag ids annars blir det vanlig lingonsylt) Korntunnbröd och västerbottensost.

Till efterrätt blir det kanelbullar, lite typiska svenska småkakor och några skålar innehållande alhgrens bilar och djungelvrål.

Lite ledsen att jag inte hade älgfärs hemma, då hade det definitivt blivit älgfärsbiffar :d men det får jag vänta med till i september och då har mitt besök redan åkt.

Angående att äta Rudolf - detta är rejäla bönder från midwest så jag skulle bli rejält förvånad om de motsatte sig köttvalet, fast man vet ju aldrig :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka