Forskningsstudie om sommareksem hos islandshäst

S

Sveipur

Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in lite tagel för DNA-analysf rån en av mina hästar (hans pappa har många avkommor i Sverige). Det skall användas för kartläggning av kandidatgener som reglerar sommareksem hos häst. Denna delstudie syftar till att hitta gener med koppling till sommareksem.

Jättespännande att det pågår forskning! Just denna häst har inget eksem, men däremot har jag en annan som är inne på sin 9:e eksemsäsong.

Sv: Forskningsstudie om sommareksem hos islandshäst

Jag läste om det där (igen) i Hästmagasinet.. (skrev hästfocus i ett annat forum).

En väldigt bra artikel om inte annat.. Skall bli spännande att se om dom hittar någon lösning för våra tappra hästar med eksem.. Min häst är inne på sin tredje säsong som eksemhäst. Fick eksem efter 9 år i Sverige..

Vem är din häst efter?

Har också fått det. Min häst HAR eksem, och jag hjälper gärna till om det kan förhindra att fler hästar får eksem.....

Min är oxå efter Dropi, min har eksem :cry:

Jag har också läst om det där. Min mamma skickade in 40 tagelstrån från hennes häst Brúda som är efter Mökkur frá Varmalaek.

En kompis har med skickat in, hennes häst är efter Litur frá Kletti

Jag har också fått det men har inte hunnit skicka in det än. Min har inte eksem och hon är efter Mökkur Frá Varmalaek.
/A_Z

Hur har dom valt hästar?(alltså hingstens avkommor, varför just dom hingstarnas avkommor)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka