- Svar: 45
- Visningar: 2 562
En amerikansk forskare har jämfört dagens hästars rörelsemönster med 14 miljoner år gamla hästfossilers rörelsemönster.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant! Har faktiskt tänkt på detta, att om islänningarna varit isolerade så länge och har extra gångarter, likaså flera amerikanska raser som avlats fram av hästar främst från södra Europa importerade runt 15- och 1600-talet... Undrar hur många gångarter det funnits och varför man avlat bort dessa om de var så utbredda förr![]()
Men om det är vagnen som fått tölten att försvinna varför töltar då inte araben och Akhal Teken, de har aldrig varit vagnshästar.Jag har läst att t.ex tölt försvann i samband med att vägarna i Europa blev bättre så att man körde vagn istället för att rida, då var trav att föredra. Så det är ändå rätt sent historiskt sett, någon gång efter 1500-talet om jag minns rätt.
Akhal tekén har ju en 'flytande' trav och rör sig generellt med väldigt lite ryggrörelserMen om det är vagnen som fått tölten att försvinna varför töltar då inte araben och Akhal Teken, de har aldrig varit vagnshästar.
Vad har det med saken att göra? Förstår inte kopplingen till trådens ämne alls så du får gärna förklaraAkhal tekén har ju en 'flytande' trav och rör sig generellt med väldigt lite ryggrörelser
Antar att de liksom var bekväma nog ändå? Vet inte om man kan jämföra öken med vår typ av mark heller?
Det var ett svar på din fråga om varför tekén inte hade tölt, om det var vagnen som fick tölt att försvinna i Europa?Vad har det med saken att göra? Förstår inte kopplingen till trådens ämne alls så du får gärna förklara![]()
Fast tråden handlar om att människan avlat bort tölten från hästarna. Frågan var varför man avlat bort den från Teken. Att olika urhästar hade olika gångarter är ju som sagt min tro men det påstods att människan avlat bort tölten ur alla raser pga att man ville köra dem vilket bara kan appliceras på en mycket liten del av populationen. Tror egentligen att vi menar samma sak men blir lite förvirrad av ditt inlägg så jag inte riktigt förstår kontexten.Det var ett svar på din fråga om varför tekén inte hade tölt, om det var vagnen som fick tölt att försvinna i Europa?
De har flytande gångarter istället. Och är från öken, vilket är en helt annan typ av terräng.
Jag har inte heller hört talas om att den turkmenska hästen (en urhäst) hade andra gångarter.
Dvs något som styrker din tes att gångarter kan bero på omgivningen? (Inlägg #3)
Så vitt jag vet har den turkmenska hästen, en slags urhäst, direkt släkting till tekén, aldrig haft tölt.Fast tråden handlar om att människan avlat bort tölten från hästarna. Frågan var varför man avlat bort den från Teken. Att olika urhästar hade olika gångarter är ju som sagt min tro men det påstods att människan avlat bort tölten ur alla raser pga att man ville köra dem vilket bara kan appliceras på en mycket liten del av populationen. Tror egentligen att vi menar samma sak men blir lite förvirrad av ditt inlägg så jag inte riktigt förstår kontexten.
Nej jag vill inte att du ska sluta svara jag blev bara mycket fundersam på hur ditt svar kopplade till det inlägg jag svarade på men det har jag fått svar på nuSå vitt jag vet har den turkmenska hästen, en slags urhäst, direkt släkting till tekén, aldrig haft tölt.
Men jag ska sluta svara då![]()
Fast tölt är inte långsammare än trav, tvärt om, gångarten är dessutom förknippad med förmågan att trava snabbt utan att falla i galopp. "Töltgenen" finns också hos travaren.Jag tror att gångarten är sekundär till kroppsbyggnaden. Liten smidig kropp till kuperad mark eller tät skog, där toppfart inte premieras utan att hästen hanterar ojämn mark och snabba svängar. Plan mark premierar stabilare leder och högre toppfart hellre.
Det hade varit jätteintressant hur de olika gångarterna fungerar rent neurologiskt dock, hur hästen synkroniserar benen och vad som händer när den byter ex.vis trav mot pass.
Fast tråden handlar om att människan avlat bort tölten från hästarna. Frågan var varför man avlat bort den från Teken. Att olika urhästar hade olika gångarter är ju som sagt min tro men det påstods att människan avlat bort tölten ur alla raser pga att man ville köra dem vilket bara kan appliceras på en mycket liten del av populationen. Tror egentligen att vi menar samma sak men blir lite förvirrad av ditt inlägg så jag inte riktigt förstår kontexten.
Fast tölt är inte långsammare än trav, tvärt om, gångarten är dessutom förknippad med förmågan att trava snabbt utan att falla i galopp. "Töltgenen" finns också hos travaren.
Jag tror knappast att tölt är mer energikrävande, inte per default. Det beror nog mer på hästens talang. Har hästen svårt för tölt så är det kanske mer energikrävande. Hästen jag hade hade lätt för både trav och tölt och jag noterade inte någon märkbar skillnad. På ojämnt underlag valde vi alltid trav dock - funkade bättre, en lagom mjuk och jämn stig/väg då var det tölt som gällde.Jag tänker inte att den är snabbare eller långsammare än trav, men mer energikrävande, fast i gengäld "stabilare" på ojämn mark, imed att det blir fler fotnedsättningar i marken i jämförelse med trav och galopp och inget svävmoment.
Som en liten mottanke: är det någon gångart som vi har avlat fram som inte fanns förut?
Tänker på travhästar, att deras rörelsemönster för den där jättesnabba traven är framavlad?
Passgång? Passgångs-trav. Uteslutande här i Aus skulle jag säga.
Visda travare har jag hört töltar med men inte sett själv