Forskare avslöjar: En liten förändring för 4 200 år sedan gjorde hästen otroligt populär

Hästar har spelat en stor roll i mänsklighetens historia, men människan har också haft en avgörande hand i hur hästar har utvecklats.
En mutation gjorde dem lättare att rida, vilket ledde till att hästar från ett visst område i världen blev mycket populära och spreds i världen.

Hästar har spelat en stor roll i mänsklighetens historia, men människan har också haft en avgörande hand i hur hästar har utvecklats.
En mutation gjorde dem lättare att rida, vilket ledde till att hästar från ett visst område i världen blev mycket populära och spreds i världen.
Jo den kom väl för något år sedan. Hästarnas rygg är ändrad för att kunna bära ryttare lättare och deras attityd till människor var uttalat positiv jämfört med utan generna. Så det är sedan 5000 år tillbaka ganska naturligt för hästar att hänga med människor och bli ridna. (artikeln i populärhistoriska tidningen är lite slarvigare än ursprungsartikeln jag läste)

Hästarna från de eurasiska slätterna var förmodligen lättare att rida eftersom de hade en mutation i sitt dna som ändrade formen på deras rygg.

Jo den kom väl för något år sedan. Hästarnas rygg är ändrad för att kunna bära ryttare lättare och deras attityd till människor var uttalat positiv jämfört med utan generna. Så det är sedan 5000 år tillbaka ganska naturligt för hästar att hänga med människor och bli ridna. (artikeln i populärhistoriska tidningen är lite slarvigare än ursprungsartikeln jag läste)
Fast den här artikeln är ju helt ny, inte ens publicerad (pre-print nu) :) Kul med hästrelaterade artiklar i Nature!

Fast den här artikeln är ju helt ny, inte ens publicerad (pre-print nu) :) Kul med hästrelaterade artiklar i Nature!
Den här biten är kul förresten, antar jag. Jag kanske bara missuppfattar den :D

Studien, publicerad i tidskriften Nature, avslöjar att en viss typ av häst-dna började dominera genpoolen hos klövdjur över hela Europa för cirka 4 200 år sedan.

We find that reproductive control of the modern domestic lineage emerged ~2,200 BCE (Before Common Era), through close kin mating and shortened generation times. Reproductive control emerged following a severe domestication bottleneck starting no earlier than ~2,700 BCE, and coincided with a sudden expansion across Eurasia that ultimately resulted in the replacement of nearly every local horse lineage. This expansion marked the rise of widespread horse-based mobility in human history, which refutes the commonly-held narrative of large horse herds accompanying the massive migration of steppe peoples across Europe ~3,000 BCE and earlier3,5. Finally, we detect significantly shortened generation times at Botai ~3,500 BCE, a settlement from Central Asia associated with corrals and a subsistence economy centered on horses6,7. This supports local horse husbandry before the rise of modern domestic bloodlines.

We find that reproductive control of the modern domestic lineage emerged ~2,200 BCE (Before Common Era), through close kin mating and shortened generation times. Reproductive control emerged following a severe domestication bottleneck starting no earlier than ~2,700 BCE, and coincided with a sudden expansion across Eurasia that ultimately resulted in the replacement of nearly every local horse lineage. This expansion marked the rise of widespread horse-based mobility in human history, which refutes the commonly-held narrative of large horse herds accompanying the massive migration of steppe peoples across Europe ~3,000 BCE and earlier3,5. Finally, we detect significantly shortened generation times at Botai ~3,500 BCE, a settlement from Central Asia associated with corrals and a subsistence economy centered on horses6,7. This supports local horse husbandry before the rise of modern domestic bloodlines.
Himla kul! (tänkte inte på att skriva ngt här efter att jag läst den dumt nog)

Det stod också faktiskt om hur man kunde se i genomet skillnad mellan TB och andra hästar på senare år iom att de har längre generationsskiften pga äldre hingstar i avel och naturlig betäckning. Superintressant att man kan se sådant.
Racing Quarter Horses and Thoroughbreds exemplify
338 breeds with the least accelerated generation time, possibly due to the extended reproductive lifespan
339 imposed on sport champions (Fig. 3a).

Manipulating the animal life cycle by forcing earlier reproduction offers breeders enhanced productivity, especially for species with long gestational periods and/or small litter sizes. Our research demonstrates that this practice was integral to the array of breeding techniques developed to sustain the massive global demand for horses from the Early Bronze Age. The pressure for accelerated production relaxed quickly after ~1,000 BCE, as a large-enough horse breeding pool became available across extensive geographic areas. However, the development of modern breeds required the fast production of specific bloodlines from limited foundational stocks, which shortened again the horse generation time over the last few centuries. Apparently, this process affected Asian breeds more than racehorses (Fig. 3a), especially Thoroughbreds, for which artificial insemination is forbidden. These findings align with studbook pedigrees recording increasingly faster generation times during the last three centuries, especially in coldblood horses45

Och någonting om att vi har ju hört om en väldigt smal -en hingst teori. Men den här artikeln har hittat att det var mycket mer varierat med hingst genomet innan arabiska hingstar blev så populära, uhm hittar inte stället men ngn gån 1700 el så.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka