Försäljning/utlåning av triangelmärkt häst?

Koriander

Trådstartare
Ska få min gamling triangelmärkt. Ska ev sälja/låna ut henne som sällskap-promenadhäst. Hur gör man med veterinär besikning vid köp? Eller gör man överhuvudtaget någon vet.besikning. Hästen är 20år (dock av en långlivad ras) och problemen med finns redan där med benen, dvs reaktion vid böjprov. Hon är idagsläget fullt försäkrad med extra veterinärvårdförsäkring och har inga reservationer. En vet.besikning utan triangelmärkning skulle innebära att hon får en reservation. Min veterinär säger att förs.bolaget aldrig kan påföra en häst en reservation, hur länge man än behandlar hästen för samma skada om jag behåller hästen i min ägo. Försäkringbolaget säger dock nåt helt annat. Om jag triangelmärker henne så får jag ut mer för henne än jag skulle få vid försäljning. Och med dom pengarna måste jag finansiera nästa hästköp. Tyvärr så måste man tänka krasst ekonomisk på det hela. Jag skulle helst behålla henna själv enbart som sällskap, men har inte råd att ha så många hästar. Om jag bara lånar ut henne, ska jag göra upp ett "kontrakt" med personen som ska låna henne om sk brukningsföreskrifter där det anges hur hon får användas? Det känns jättesvårt. Är väldigt orolig för att hon ska hamna i fel händer. Tyck nu inte att jag är en hemsk människa som ens tänker på att skicka iväg henne, men man kan inte alltid få som man vill. Enligt veterinär så kan hon promenadridas lite då och då utan det förvärrar skadan, men hur iallsindar ska jag kunna kontrollera att det inte missbrukas?? Eller ska jag bara låta bli att triangelmärka henne? Vill gärna kunna köpa en ny häst, men vill samtidigt inte att hon ska fara illa. Hur hade ni gjort och hur har ni gjort som varit med om detta? Hon är förövrigt en pigg och levnadsglad häst som säkerligen har många år kvar att leva. Enl. försäkringsbolaget kommer hon att få en reservation för hältor men behåller resten av försäkringen + ett livvärde på några tusen om jag triangelmärker henne. På grund av åldern så sjunker hennes livvärde för varje år dessutom.

Sv: Försäljning/utlåning av triangelmärkt häst?

Det är inte konstigt att tänka krasst.
Alla har inte hela plånboken full med pengar.

Prata med ditt bolag! De är till för att hjälpa dig.

Det är helt upp till dig och köparen/lånaren om ni skall vetbesikta hästen.

Den som tar emot henne vet ju om hennes historia. Vill de ha henne fine, vill de inte så blir det ingen affär.

Jag vill bara höja ett varningens finger för att sälja hästen för billigt.
Det är i så fall bättre att lämna ut den på foder.

Varför? Jo dels kan du sätta upp ett avtal kring användningen och ta tillbaka hästen om det inte följs. Dessutom riskerar du inte att pållen ställs på en slakttransport till sydeuropa. :eek:

Oavsett om du t-märker eller ej kan inte den nya ägaren försäkra hästen utan måste i så fall ta över din försäkring. Din pålle är för gammal för att försäkra.

/Frasse försäkringsnörd

tycker absolut att om du triangelmärker henne, så låna bara ut henne. jag har sett alltför många "billiga" T-märkta hästar hamna i "fel" händer där dom används fullt ut ändå (och hur vet man vem som gör vad :confused: )

själv har jag avlivat mina hästar om dom blivit sjuka/skadats och det inte går att behandla så hästen blir fullt användbar, och jag inte haft möjlighet att behålla som sällskapshäst själv. dom flesta av mina bekanta resonerar likadant. garantier får man ju aldrig.

Alltså... jag är bara så himla tacksam att våran Lippa INTE hade dej eller någon av dina vänner som tidigare ägare.... för då hade vi aldrig kunnat få ha en sådan underbar häst som Lippan under hennes sista år framöver...

Nu vill jag inte att du eller dina vänner blir upprörda eller något annat, för jag absolut INTE ute efter att försöka "smutskasta" eller på annat vis göra mej ovän med er... utan bara tala om att det visst finns ärliga hästvänner som kan ta mycket god hand om era gamla hästar och dessutom uppskatta dom kanske än mer än vad ni har gjort :love:

Det blev visst lite "rörigt" skrivet, men jag hoppas du förstår vad jag menar....

Bra för att man väljer att köpa en "billig" gammal häst är man ingen "dålig" person som genast kommer att skicka den gamla hästen på en slakttransport till Italien.

För jag vill åtmindstånde tro att det finns fler ärliga personer som av olika anledningar väljer en gammal häst, än det finns oärliga...

Sen vill jag rikta ett "råd" till TS om hur JAG skulle ha gjort i din situation.
Jag skulle ha T-märkt hästen och sen lånat ut den till någon ärlig person. Som jag antingen känner själv eller som har mycket goda referenser från sådana jag litar på.

men det va ju just det jag skrev :smirk: att LÅNA ut.

att vi hellre väljer att ta bort är ju för att det är lite svårt att veta vem som är bra (tom. omöjligt om man inte vet till vem). garantierna om man väljer att sälja är ju tom obefintliga. är hästen BARA gammal är det ju en sak, men är den sjuk/skadad så är det en annan (för då behöver den ju inte äns vara gammal)

dessutom har jag kvar min gamla ponny som är 35 år (har haft henne i 26 år) men om jag inte kan ha henne kvar så får hon allt vandra vidare :smirk: så säg inte att jag tar hand om min gamla häst och uppskattar henne.. men hade hon inte varit frisk och mått bra hade hon varit borta (hon är på kliniken minst en gång om året för "hälsokontroll" av vet.)

Vad härligt att kunna få ha en så pass gammal häst kvar :d som din ponny... du har ingen bild på henne ?

Fast du... jag skrev inte att du inte tog hand om dina hästar....för det var det missförståndet som jag försökte undvika....

Vad jag menade var att våran gamla Lippa hittade vi på en vanlig häst till salu-annons....
Jag vill rikta en stor eloge till Mim som lät oss få gå "före" i kön och köpa henne :bow: :bow: :bow:
Fast vi pratade nog i nästan 3 timmar första gången, och vi fortsatte prata i flera timmar varje dag tills omständigheterna tillät oss hämta hem Lippan.... och även om det nu kan vara månader mellan vi pratas vid så fortsätter vi som om ingen tid hade gått sen vi sist pratade med varandra.... nog om det ;)

Vad jag menade var att det var tur att Mim satte ut en annons, när hon inte hittade någon i bekantskapskretsen som ville/kunde ta hand om Lippan..... för ve och fasa om hon hade valt att ta bort henne när hon pga egna småbarn m.m. inte kunde ha kvar henne :crazy:

För våran del så känns det ibland som om det är något fel på OSS, då vi vill ge henne bra tid så länge som hon har kvar, för att vi INTE sätter henne på en transport till Italien...
För det är ju vad "ALLA" tror ska ske om man säljer en äldre häst till en "främmande" person, eller hur ?
Men världen är inte svart eller vit, hela gråskalan finns däremellan.

Tycker det är dags att slå ett slag för ALLA SERIÖSA personer som av en eller annan anledning vill ha en äldre häst.
Och då menar jag hästar i åldern 20+.

jag har inte lärt mig sätta in bild än (är urkass på data) men hon har varit på min avatar i mellanåt. en liten ljusbrun shettis :love: som vi köpte för 26 år sedan som "sällskapsdam". är din häst en lipizzan ? i så fall är jag ganska säker på att jag träffat din pålle (hennes ägare hette oxå mim) hon stod isåfall inackoderad för ett antal år sedan hos min vännina :)

det jag menade med att jag inte själv vill sälja en T-märkt häst är för att man har inga "garantier" på att det är ett seriöst hem som tar hand om hästen på det vis den klarar av, eller att dom i sin tur inte säljer till någon som inte förstår vad det inebär för hästen (det den blivit T-märkt för) utan använder den som om den varit frisk. har sett alldeles för mkt. onödigt lidande när inte folk föstått att hästen igentligen försöker tala om att den har ont, utan tar det som att hästen "bara" är olydig/dum.

Senast ändrad av en moderator:

Ska jag vara helt ärlig så håller jag helt med dej, jag har också sett alldeles förmånga T-märkta som farit illa :cry:

Men, så kommer då alltid det där lilla menet, jag vet också att det finns andra som verkligen kan ta hand om en sådan häst och ge den dess GYLLENE ÅLDERDOM med allt vad det innebär :d
Vilket dom inte alltid får visa att dom kan, då många aldrig ger dom chansen att visa det ;)

Skulle önska att det fanns någon form av förmedling av dessa hästar till "rätt" hem, eller :idea:

Och ifall någon annan undrar så ÄR det våran Lippa som hillevie har träffat tidigare :D

Ska få min gamling triangelmärkt. Ska ev sälja/låna ut henne som sällskap-promenadhäst. Hur gör man med veterinär besikning vid köp? Eller gör man överhuvudtaget någon vet.besikning. Hästen är 20år (dock av en långlivad ras) och problemen med finns redan där med benen, dvs reaktion vid böjprov. Hon är idagsläget fullt försäkrad med extra veterinärvårdförsäkring och har inga reservationer. En vet.besikning utan triangelmärkning skulle innebära att hon får en reservation. Min veterinär säger att förs.bolaget aldrig kan påföra en häst en reservation, hur länge man än behandlar hästen för samma skada om jag behåller hästen i min ägo. Försäkringbolaget säger dock nåt helt annat. Om jag triangelmärker henne så får jag ut mer för henne än jag skulle få vid försäljning. Och med dom pengarna måste jag finansiera nästa hästköp. Tyvärr så måste man tänka krasst ekonomisk på det hela. Jag skulle helst behålla henna själv enbart som sällskap, men har inte råd att ha så många hästar. Om jag bara lånar ut henne, ska jag göra upp ett "kontrakt" med personen som ska låna henne om sk brukningsföreskrifter där det anges hur hon får användas? Det känns jättesvårt. Är väldigt orolig för att hon ska hamna i fel händer. Tyck nu inte att jag är en hemsk människa som ens tänker på att skicka iväg henne, men man kan inte alltid få som man vill. Enligt veterinär så kan hon promenadridas lite då och då utan det förvärrar skadan, men hur iallsindar ska jag kunna kontrollera att det inte missbrukas?? Eller ska jag bara låta bli att triangelmärka henne? Vill gärna kunna köpa en ny häst, men vill samtidigt inte att hon ska fara illa. Hur hade ni gjort och hur har ni gjort som varit med om detta? Hon är förövrigt en pigg och levnadsglad häst som säkerligen har många år kvar att leva. Enl. försäkringsbolaget kommer hon att få en reservation för hältor men behåller resten av försäkringen + ett livvärde på några tusen om jag triangelmärker henne. På grund av åldern så sjunker hennes livvärde för varje år dessutom.

Du har PM....

tycker absolut att om du triangelmärker henne, så låna bara ut henne. jag har sett alltför många "billiga" T-märkta hästar hamna i "fel" händer där dom används fullt ut ändå (och hur vet man vem som gör vad :confused: )

själv har jag avlivat mina hästar om dom blivit sjuka/skadats och det inte går att behandla så hästen blir fullt användbar, och jag inte haft möjlighet att behålla som sällskapshäst själv. dom flesta av mina bekanta resonerar likadant. garantier får man ju aldrig.

jag förstår hur du tänker, att du hellre avlivar. Mitt 10 åriga D-ponnysto T-märkte vi efter många om och men. Vi rådfrågade vårt försäkringsbolag och vi fick till svar att vi fick välja hur vi ville göra om vi ville T-märka eller avliva. Jag funderade hela sommaren hur jag skulle göra och jag provade att sätta ut en annons där jag helt och klart framförde att hon absolut inte fick hoppas. hur många hörde inte av sig och svarade då jag frågade om de hade tänkt hoppa, Ja någon gång ibland blir det väl. det är sjukt att folk inte förstår en enkel mening som, hon håller absolut inte för någon hoppning alls.

nu hade jag turen att hitta de perfekta ägarna till min ögonsten, en familj som bor ca 50 minuter ifrån mig ute på landet. Hela familjen rider och nu ville de ha en till häst så att sonen i familjen kunde följa med på deras lugna uteritter. de hade redan en T-märkt häst och en pensionerad travare hemma på gården. jag pratade med dom många gånger, de var och kollade ¨på henne två gånger och kom och provred henne 1 gång efter min igångsättning. de väntade gladeligen 2 månader extra för att jag vägrade släppa iväg henne utan vetskapen att hon hade satts igång riktigt i skritt och trav. Innan de fick hämta henne så var jag och hälsade på hos dom och kollade på stallet, hagarna och hur de andra hästarna mådde.

Jag är nu otroligt glad över att jag chansade och satt ut en annons för jag vet att hon har det jättebra och det känns förtidigt att dö vid 10 års ålder då hon nu kan tuffa på ute i skogen och ha ett bra liv!

jag vet att man aldrig får garantier men det finns även de gånger det går bra. hade jag inte hittat den här familjen så hade jag antagligen gjort som du även fast det hade varit tungt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att veta var jag ska lägga tråden... Min häst blev triangelmärkt till sällskap/avel för 1,5 månad sedan efter 1,5 års vård...
Svar
13
· Visningar
1 630
Senast: svea
·
Hästmänniskan Är på väg att sälja min häst och har en köpare som jag kommit överens med om att hon får ta hem hästen i 2 veckor och ha honom på prov...
Svar
9
· Visningar
1 949
Senast: favoritponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka