Ska få min gamling triangelmärkt. Ska ev sälja/låna ut henne som sällskap-promenadhäst. Hur gör man med veterinär besikning vid köp? Eller gör man överhuvudtaget någon vet.besikning. Hästen är 20år (dock av en långlivad ras) och problemen med finns redan där med benen, dvs reaktion vid böjprov. Hon är idagsläget fullt försäkrad med extra veterinärvårdförsäkring och har inga reservationer. En vet.besikning utan triangelmärkning skulle innebära att hon får en reservation. Min veterinär säger att förs.bolaget aldrig kan påföra en häst en reservation, hur länge man än behandlar hästen för samma skada om jag behåller hästen i min ägo. Försäkringbolaget säger dock nåt helt annat. Om jag triangelmärker henne så får jag ut mer för henne än jag skulle få vid försäljning. Och med dom pengarna måste jag finansiera nästa hästköp. Tyvärr så måste man tänka krasst ekonomisk på det hela. Jag skulle helst behålla henna själv enbart som sällskap, men har inte råd att ha så många hästar. Om jag bara lånar ut henne, ska jag göra upp ett "kontrakt" med personen som ska låna henne om sk brukningsföreskrifter där det anges hur hon får användas? Det känns jättesvårt. Är väldigt orolig för att hon ska hamna i fel händer. Tyck nu inte att jag är en hemsk människa som ens tänker på att skicka iväg henne, men man kan inte alltid få som man vill. Enligt veterinär så kan hon promenadridas lite då och då utan det förvärrar skadan, men hur iallsindar ska jag kunna kontrollera att det inte missbrukas?? Eller ska jag bara låta bli att triangelmärka henne? Vill gärna kunna köpa en ny häst, men vill samtidigt inte att hon ska fara illa. Hur hade ni gjort och hur har ni gjort som varit med om detta? Hon är förövrigt en pigg och levnadsglad häst som säkerligen har många år kvar att leva. Enl. försäkringsbolaget kommer hon att få en reservation för hältor men behåller resten av försäkringen + ett livvärde på några tusen om jag triangelmärker henne. På grund av åldern så sjunker hennes livvärde för varje år dessutom.