Försäkring!

Q

Qwyxz

Hur fungerar det med försäkring av häst (eller djur över huvud taget)?
Jag förstår verkligen ingenting av det...
Kan ingen förklara lite enkelt hur det går till?

Sv: Försäkring!

Varför kan man t.ex. inte ha sitt eget konto där man sätter in pengar, som man endast tar ut om hästen blir sjuk?

Sv: Försäkring!

Om en häst blir rejält sjuk så måste du ha väldigt mkt pengar på ett sådant konto. med försäkring så betalar man ett belopp/år för själva försäkringen, beloppet beror på vad du har för form av försäkring samt hur högt fösäkringsvärde.

Om olyckan skulle vara framme o det händer något så betalar försäkringen ut en del av tex. veterinärkostnaderna. I regel har man en självrisk på runt 2000kr o sedan går försäkringen in och täcker 80% av kostaderna o 20% betalar man själv (lite olika beroende på försäkringsbolag).
Jo en försäkring är gul värt, ta ett exempel, hästen får kolik o behöver en buköppning vilket kan kosta 10 000-tals kronor har du då ingen försäkring o inte har tillräckligt med pengar på "sparakontot" vad gör du då? Som hästägare behöver man ha ett sparkonto ändå för att kunna betala det som inte försäkringen täcker om det händer något om man inte har väldigt gott ställt o kan betala ändå.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går publicerades bilder på dressyrhästar med blåa tungor – vilket innebär att de hade syrebrist. Hippson har pratat med veterinären...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama