Försäkring..

G

Gefjun

Vovva måste ju försäkras sen. Detta är ju en hel djungel. Vilket försäkringsbolag har ni, vilken sorts försäkring och vad betalar ni? Vill gärna ha fördelar och nackdelar med bolagen också. Tack!

Sv: Försäkring..

När jag skulle skaffa försäkring så gjorde jag en uppställning över de olika försäkringsbolagen och vad dom erbjöd i olika belopp, ersättningsgrader, självrisker, åldersavdrag och sånt. Det som jag tyckte spelade roll var att vissa bolag ersatte 75% av beloppet över självrisken medans andra ersatte 80%. Vid en dyr behandling så kan det göra stor skillnad... Jag ringde sedan runt till If, Folksam, Agria och Sveland för att be dom ta fram en prisuppgift till mig (och kollade samtidigt deras kundtjänster, kötider och öppettider). Det skiljde faktiskt ganska mycket i pris mellan de olika bolagen. Slutligen valde jag Folksam, som var en av de billigare försäkringsbolagen för mig men som ändå ersätter 80%. Jag betalar lite drygt 1400:- per år.

jag har en agria försäkring för blandraser på min.
kostar 1300 kr om året har då 30000 kr vetrinär och 1500 liv. 1200 i självrisk plus 20 % rörlig självrisk.

Tack för era svar! Vill gärna ha fler.

giowanna: Bra sida!

Själv har jag If på min weimaraner, eftersom de har bar villkor och är billigast för mig. jag har 1500 i självrisk + 25% och betalar 1385 kr per år. Nu blev jag osäker på hur hög min veterinärvård är, men jag har extra vetvård iaf. Liv är 8000.

Labben har vi alltid haft i Agria, men den är dubbelt så dyr, och det menar jag verkligen, tror den är uppe i 2700 kr eller något sådant... Men Agria ersätter varken för fästingsjukdomar eller allergiutredning exempelvis, något som iaf If gör och jag tror även de andra bolagen.

Blandisen är i Folksam, dock har jag ingen koll där förutom att jag vet att hon är billig eftersom vi aldrig behövt använda försäkringen *peppar peppar*.

If har alltid ställt upp för mig iaf, även Agria, men jag skulle aldrog sätta någon av mina hundar där nu eftersom de väldigt dyra och sållar ut vad de ersätter...

Har precis genomgått en kostsam allergiutredning och jag är väldigt glad för att försäkringsbolaget ersatte det, kostnaden är (inkl. medicin) uppemot 6000 kronor...

//E

Kolla vad uppfödaren har för försäkring. Det kan vara idé att ha samma försäkring som denne de första två eller tre åren. Det är nämligen så länge som uppfödarens försäkring gäller för en hel del medfödda defekter/sjukdomar. Om något skulle hända under denna tid är det betydligt enklare att ha samma bolag, då är det ju liksom inget snack om vilket som skall betala, endast på vems försäkring det skall gå.

Det kanske inte är så dumt. Ska kolla upp vad hon har för bolag så får vi se sen!

Brukar följa med försäkringspapper från uppfödaren om man vill fortsätta med samma.

Jag har mina hundar försäkrad i folksam ex Ett-årig BC-tik liv= 10000:- + vet.vård =30000:- = årspremie på 924 :-. Prisvärd och bra, vet jag eftersom jag haft otur med en annan Bc med operation och eftervård och fick rubbet ersatt :)

Jag har min blandras i Folksam.
Liv: 5000:-
Veterinärvård: 30000:-
Självrisk: 1200 + 20%
Årspremie: Liv 150:-
Årspremie: Vet.vård 1356:-
Totalt/År= 1506:-

Knepigt att det skiljer så mycket på våra premier.. Är det bara för att du bor i en storstad i södra sverige och jag bor mitt i den norrländska bushen måntro?? Eller vad annat kan tänkas motivera en så stor skillnad i premien inom samma bolag?
BC är ju en rel. skadeutsatt ras, så det kan ju inte vara direkt rasbetingat :confused: Har även en oreggad BC hane försäkrad i folksam Liv= 7000:- Vetvård= 30000:- Total årspremie = 849:-
Har på båda hundarna sk dubbel veterinärvård och årspremien är för det 674:- /hund och år, livpremien är på 250:- för tiken och 175:- för hanen..

Jag har inte så stor koll på vilken sorts försäkring vi har på Izor (lite :o är det) men det är Folksam och jag vet att vi har försäkrat mot veterinärkostnader för 30 000 kr.

Uppfödaren har samma bolag och tack vare det så ska vi ha fått lite rabatt.

Japp, det är beroende på vart man bor i landet som avgör. Förra hunden hade exakt samma försäkring, när jag flyttade från Norrland till GBG så höjdes hennes premie ganska rejält.

valpen har jag i sveland, han var försäkrad där när jag hämta, kostar för Liv 7000 och vetvård( vet inte vad det innebär faktiskt) 40 000...650 kr/år

blandisen är i folksam, inge liv men vetvård....tror jag betalar nän hundring i månan, har atogiro så jag tänker inte så mycket på det och jag har katten med där också..

vetvård = veterinärvård, alltså om din hund, blir sjuk/ skadad, så täcker din försäkring kostnader för vård/viss (ej all) medicin, ev rtg, mm, upp till 45 000:-, fast du måste betala självrisk och en viss % av slutnotan själv. Dessa utgifter kan variera mellan bolag, men vanligt är att självrisken ligger på 12-1500 :- och det man betalar själv brukar ligga på ca 20 %

Tack alla! :bow:

Har även en till fråga. Var in på If´s sida och kollade prisuppgift. Då skulle man först kryssa i kryssfrågor. Då undrar jag vad man ska ha av detta?
Liv med användbarhetsskydd
Liv sjukdom/olycksfall
Liv olycksfall
Vetrinärextra
Vetrinärvård sjukdom/olycksfall
Vetrinärvård olycksfall

Tror jag kryssade i Liv sjukdom/olycksfall och Vetrinärextra. Vad behöver man egentligen?

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
537
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 067
Senast: Niyama
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 140
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka