Försäkring, vad gäller

V

vapor

Hej!
Jag har en häst nu som jag köpte som tvååring med bara vanlig vet besiktning hemma. Skulle nu sälja henne (tre år i år) och hon är ohalt men det fanns lösa benbitar på tre ben. När jag köpte hästen var den inte försäkrad så jag nytecknade. Det troliga är ju att dessa benbitar fanns när jag köpte hästen.

Kommer försäkringsbolget ta kostnaden för ev. operation om detta skulle vara nödvändigt???

Hästen är riden ett par dagar i veckan nu och har inte visat hälta någon gång tror ni det kan bli ett stort problem i framtiden??

Sv: Försäkring, vad gäller

Vad står det i ditt försäkringsvillkor då ? ett sådant måste du ju fått i och med du försäkrade.

I försäkringsvillkortet står ju inget om detta, jag visste ju inte om när jag köpte henne att hon hade lösa benbitar eftersom jag inte röntgade henne då. Men förmodligen fanns benbitarna där redan då och det blir ju så att säga ett dolt fel. Därför undrar jag om försäkringsbolaget tar en sådan skada som fanns innan försäkringstiden började. Jag vill inte heller ringa och fråga så de får upp ögonen på det och kanske skriver reservation.

Tyvärr så tror jag inte att försälringsbolaget tar det pga att som du säger att det troligen fanns där när du köpte pållen.
Jag har varit i samma sitts och mitt försäkringsbolag bekostade INTE någon operation :(
Jag fick också nyteckna en försäkring när jag köpte pållen.
Men nu var det så illa med min pålle så jag fick lov att ta bort honom pga andra problem i stället.
Gör så här att du ringer dolt nr och så behölver du ju aldrig säga vad du heter när du frågar ditt försäkringsbolag i fall dom tar det.
Lycka till.

*kl

mailade mitt bolag och frågade (tror alla har ungefär samma villkor)
här är svaret:

Hej!

Försäkringen gäller aldrig för en sjukdom eller skada som funnits eller påbörjats innan försäkringen tecknades. "Lösa benbitar" eller osteochondros är en utvecklingsrubbning som enligt veterinärmedicinsk expertis uppkommer före 12 månaders ålder. Om du t ex nytecknar en försäkring för en häst som är 5 år gammal och det sedan visar sig att den har lösa benbitar så omfattas inte detta av försäkringen eftersom de lösa benbitarna uppkommit innan försäkringen tecknades, även om skadan inte varit känd sedan tidigare.För en häst som däremot har varit fullförsäkrad utan avbrott sedan föl och har försäkringsskyddet ***** Extra, ersätts kostnader för undersökning och behandling av "lösa benbitar" i de fall som hästen har problem på grund av de lösa benbitarna. Hoppas detta var svar på din fråga. Annars är du välkommen att återkomma till oss.

Med Vänliga Hälsningar

Senast ändrad:

Tack så hemskt mycket för det svaret, var precis vad jag ville veta

Det finns försäkringar mot dolda fel vid försäljning. Folksam har en iallafall, kanske fler försäkringsbolag har.

Har hästen haft obruten försäkring sedan födseln i samma bolag? Kommer att vara grymt viktigt, annars blir det problem med tanke på bytet.

Att du inte gjorde en fullständig vet-besiktning inklusive röntgen talar förmodligen emot din sak. Köparen har undersökningsplikt, och är det en ras som det är vanligt att de kan drabbas av lösa benbitar brukar väl röntgen räknas som normalt ingående i undersökningen (vilket talar emot att detta kan betraktas som ett dolt fel)?!

Jag tycker att du ska ringa till ditt bolag och fråga dom helt hypotetiskt vad som gäller! Det kan skilja mycket mella bolagen hur de agerar. Det enda jag är hundra på är att inget bolag ersätter operation om hästen är obesvärad av benbitarna.

Har det försäkringsbolag som någon ovanstående berättade om så jag tror den personen täckte det mesta.

För det första så är inte lösa benbitar ett dolt fel, för det syns om man röntgar hästen. Så det hjälper inte med försäkring mot dolda fel när det gäller benbitar.
Sedan så har ju den här hästen inte varit försäkrad innan den var två år och då gäller inte heller försäkringen för lösa benbitar efter som dom fanns när hästen blev försäkrad.

Det som gått fel i det här fallet att TS inte gjort någon röntgen vid köpet och att det nu gjorts inför försäljningen. För felet har funnits där hela tiden och alltså inget för försäkringen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka