Försäkring på er bondkatt??

Sv: Försäkring på er bondkatt??

Vi har veterinärvård med minsta möjliga självrisk. Den kostar runt 400 kr/år tror jag. Inga stora pengar, således.

På honans försäkringsbrev står det följande att vi har bas veterinärvård för 30 000 med självrisk på 1100 + 20 % rörlig.

Årspremie 546 kr.

Hanens är billigare men jag vet inte riktigt var jag har lagt hans pärm här i röran och jag vet inte varför den är billigare om jag ska vara ärlig.

Vi har A**** på båda, de står som blandras/huskatt.

Sammy, född 2001, har Bas Veterinärvård upp till 30 000. 1000 i grundsjälvrisk (intjänad självriskrabatt på 300 dessutom) samt 20 % rörlig självrisk.
Skall höjas till 60 000 och ändras till 10 % självrisk innan den 1/5.
Årspremie 586:- med ID-rabatt avdragen (öronmärkt).

Flingan, född 2007, har Bas Veterinärvård med upp till 60 000. Grundsjälvrisk på 1100 samt 10 % rörlig självrisk.
Årspremie 720:-, ännu ej ID-märkt (ingen rabatt). (Tror att det var nån extra rabatt eftersom han var under året nu när vi betalade).

Självriskperioden är på 125 dagar.

Var ju nyligen på djursjukhuset med Flingan pga fraktur, det var dyrt men hade blivit ännu dyrare utan försäkring...

Kostade så här:
Summa inkl moms: 2 204:-
Djursjukhuset tog 100:- för direktreglering
Försäkringen gjorde avdrag för 75:- i receptarvode
Fast självrisk 1100:-
10 % rörlig självrisk drogs av (92:-)
Försäkringen ersatte med 836:- direkt på djursjukhuset.

Det blev alltså 1368:- för oss att betala, hade blivit 2104:- utan försäkring.

Ska på återbesök nästa vecka, förmodligen blir det 100:- i direktregleringsavgift samt 10% vi betalar då. Självriskperioden är ju på 125 dagar. Han ska röntgas mm igen. Känns väldigt bra att försäkringen täcker...

Skillnaden mellan 30 000 och 60 000 som "tak" var bara några kronor per år. Om man har 30 000 så sänks den delen ner till som mest att täcka 10 000 med start från det år då katten blir 7. Med 60 000 som "tak" går försäkringen aldrig under 25 000. Det känns tryggt, om nåt större ingrepp skulle behövas.

Sammy har vi ju haft i 5 år nu, han har aldrig behövt nåt större (en undersökning + Metacamspruta en gång) så vi har aldrig använt försäkringen. Därav att självrisken ligger på 700:- för honom nu.

Sedan visade det sig i år att det inte var rapporterat att han är id-märkt (vi tog över hans försäkring, då var han ju redan märkt och kastrerad) men så fort vi berättade det så fick vi rabatt. Så - ni som har id-märkta katter, glöm inte att meddela ert försäkringsbolag!

Mvh Cissi

Senast ändrad av en moderator:

Helt off topic - men din söte viting (kikade i galleriet också) är så fin! Kan gissa att vår lille Fling kommer att se nåt liknande ut som vuxen. Hur gammal är han? Vanlig "bondkatt" eller vet du nåt om vad som finns i? Har han också mörka strån mellan öronen (hörde nåt om att hörande vita katter brukar ha det - tycker iofs att det blir mindre och mindre på Fling allteftersom han växer).

Mvh Cissi

Agria Plus Veterinärvård 60 000 kr.
Grundsjälvrisk 2100 kr, samt 10% rörlig självrisk.
ID-rabatt avdragen.

Årspremie: 754 kr.
Månadskostnad: 62 kr.

Helt off topic - men din söte viting (kikade i galleriet också) är så fin! Kan gissa att vår lille Fling kommer att se nåt liknande ut som vuxen. Hur gammal är han? Vanlig "bondkatt" eller vet du nåt om vad som finns i? Har han också mörka strån mellan öronen (hörde nåt om att hörande vita katter brukar ha det - tycker iofs att det blir mindre och mindre på Fling allteftersom han växer).

Mvh Cissi

Tack så mkt. Han e ju min underbara :love:
Han är fyra år i maj.. hade ngt svart på magen har ja för mig när han va liten men inte ett enda svart strå nu..Vet ej riktigt vad han kan va då hans mamma hittades ute o de tog hem henne(hon va vit med svarta flöckar, o 2 av hans syskon är oxå helvita, de andra vit/svarta)

Måste katten va öronmärkt eller chippad för att kunna försäkra den. Har för mig att den måste va det??

Nej, det måste den inte (enligt Agria i alla fall). Dock så får man rabatt på årspremien om den är det.

Nej, det måste den inte (enligt Agria i alla fall). Dock så får man rabatt på årspremien om den är det.

Ok men då kanske ja ska försäkra honom.. men får höra med dem.. för tyvärr så har han haft lite otur då o då..

Agria Plus Veterinärvård 60 000 kr.
Grundsjälvrisk 2100 kr, samt 10% rörlig självrisk.
ID-rabatt avdragen.

Årspremie: 754 kr.
Månadskostnad: 62 kr.

Har samma som aiquen fast med något lägre självrisk och några kronor högre månadskostnad. Betalar 158 kr för båda kräken. ID-rabatt avdragen för båda.

Hanen
Agria Bas veterinärvård 10 000:- (det har sänkts pga ålder), Grundsjälvrisk 1100:- + 20% rörlig. 671:-/året, 66:-/mån.

Honorna har Folksam, veterinärvård 20 000:-/katt, 1500:- + 20% självrisk, Årspremie: 439:-/katt, 72:-/katt i månaden.

Senast ändrad:

Jag tror det ligger på ca 150:- i månaden för alla 4 på autogiro hos agria. Då är en av katterna dessutom äldre = dyrare försäkring. Dock har jag en del rabatter, mängdrabatt, SKK-rabatt + två hundar som också är försäkrade av mig. Massa djur på samma ställe = mkt rabatt!

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
889
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 707
Senast: kma
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 108
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama