försäkring och veterinärvård och försäkringsår

pernilla_s

Trådstartare
Som många vet har jag en hund som är sjuk och vi vet inte vad det är som spökar. Vi har i nuläget använt över hälften av pengarna på försäkringen (tyvärr har vi bara 20000kr i vetrinärvård).

Du kan välja om du vill ha 20 000 kronor eller 40 000 kronor som högsta ersättning för veterinärvård per försäkringsår.
Så står det på min försäkrings hesida, det borde ju innebära att mitt försäkringsår är under den ett års period som står på mitt försäkringsbrev väl?

Dessutom när försäkringsåret är slut och han fortfarande inte är frisk borde jag få tillgång till ytterligare 20 000kr eller?

Jag hoppas innerligt att det är så iaf för jag såg på försäkringsbrevet att ett nytt år börjar 2 juli och det är inte jätte lång tid kvar, det är ju några månader, men förhoppningsvis behöver jag inte betala allt hur länge som helst.

Är jag helt fel ute?

Sv: försäkring och veterinärvård och försäkringsår

Försäkringsperiod brukar det stå, varierar mellan 100 o 125 dagar, beroende på försäkringsbolag, om jag inte minns fel.

mvh

Försäkringsperiod brukar det stå, varierar mellan 100 o 125 dagar, beroende på försäkringsbolag, om jag inte minns fel.

mvh

Jo det vet jag, men de betalar bara ut 20 000 per försäkringsår och inte per period... Man måste betala självrisk varje period dock....

En försäkring tecknas alltid för ett år i taget, så om man tex tecknar den 1maj så gäller den fram till 1 maj året därpå.

Ändringar kan man i regel göra när som, man behöver inte vänta på förfallodatom om det är samma bolag.
Självklart gäller inte den ”bättre” delen om hunden inte är fullt frisk, FÖR DEN SJUKDOMMEN.

Vi tar som exempel det här med 20 eller 40 i maxbelopp.
Säg att du försäkrade in Fido 080501 med 20 i max belopp.
Detta gäller då fram till 090501 om inga ändringar görs (du måste alltså aktivt ta kontakt och göra ändringarna)
Och det är detta du har betalt för.

Sedan blir Fido sjuk och du vill höja försäkring till 40.
Du kontaktar bolaget tex den 080801 då kommer följande att hända, de höjer till 40 och du får en tilläggs premie för det högre beloppet fram till 090501 (förfallo datum)

Men! Fido var ju inte frisk?
Nej därför gäller inte höjningen för den sjukdomen, men väl på annat som kan drabba Fido!
Du får alltså en reservation på det högre beloppet för den sjukdom som Fido redan har.
Och den kan du inte få bort förrän Fido är fullt frisk (ibland, lite beroende på sjukdom, så krävs det friskintyg för att resv ska tas bort.

Du får gärna PM mig om du vill ha ytterligare inf, det här blir ju bara i allmänna drag

En försäkring tecknas alltid för ett år i taget, så om man tex tecknar den 1maj så gäller den fram till 1 maj året därpå.

Ändringar kan man i regel göra när som, man behöver inte vänta på förfallodatom om det är samma bolag.
Självklart gäller inte den ”bättre” delen om hunden inte är fullt frisk, FÖR DEN SJUKDOMMEN.

Vi tar som exempel det här med 20 eller 40 i maxbelopp.
Säg att du försäkrade in Fido 080501 med 20 i max belopp.
Detta gäller då fram till 090501 om inga ändringar görs (du måste alltså aktivt ta kontakt och göra ändringarna)
Och det är detta du har betalt för.

Sedan blir Fido sjuk och du vill höja försäkring till 40.
Du kontaktar bolaget tex den 080801 då kommer följande att hända, de höjer till 40 och du får en tilläggs premie för det högre beloppet fram till 090501 (förfallo datum)

Men! Fido var ju inte frisk?
Nej därför gäller inte höjningen för den sjukdomen, men väl på annat som kan drabba Fido!
Du får alltså en reservation på det högre beloppet för den sjukdom som Fido redan har.
Och den kan du inte få bort förrän Fido är fullt frisk (ibland, lite beroende på sjukdom, så krävs det friskintyg för att resv ska tas bort.

Du får gärna PM mig om du vill ha ytterligare inf, det här blir ju bara i allmänna drag

Det är inte en höjning jag menar. Jag har ett försäkringsbrev som gäller 2008-07-01 till 2009-07-01. Jag har 20000kr i veterinärvård per försäkringsår.

I juli börjar alltså ett nytt försäkringsår eller?

Om ett nytt försäkringsår börjar borde jag väl börja om på 20 000kr igen eller?

Eller är det ett år sedan hunden blev sjuk som man får en ny summa igen?

I juli får du 20 000 nya kronor, som gäller till juli 2010.

Däremot om man vet man ligger och maxar, kan det som Zqathan skrev vara värt att lägga in en höjning t ex nu, för om din hund blir - gud förbjude - påkörd imorgon, har du då om du höjt, 30 000 kr att använda, mot nu 10 000 kr. Däremot har du 'bara' 10 000 kr att behandla hans nuvarande problem för även med höjning.

Men som sagt, händer något annat elände täcker höjningen det, och däri ligger värdet.

Men för att svara på din ursprungsfråga - JA du får 20 000 'nya' kronor vid årsförfallo i juli. (Om inte hunden är över X år, då sänks beloppet litegrann årligen)

Vad skönt att det kommer in lite pengar i juli iaf. Hälften är ju som sagt använt och tyvärr är vi inte mycket närmare en diagnos, men det finns en misstanke som har stärkts en del, så jag hoppas att det är den så vi kan gå vidare.

Jo det sänks med 2500kr i år, men men det får man ta.

Jag tror inte jag kan höja det nu, med tanke att hela hunden är röntgad och det finns symtom på massor av olika saker så jag tror inte de är så intresserade att höja och jag får nog annars en massa reservationer.

Dock har jag min mamma som lovat att låna ut minst 10'+ om det skulle behövas. Så vi har en hel del pengar att röra oss med iaf.

Det är bara upp till en viss ålder man kan göra höjningar och andra ändringar. Gå in och kolla på försäkringsbolagets web site vilken ålder det är som gäller. Om hunden snart uppnår den åldern, så kan det vara värt att höja nu. Du skulle även kunna prata med försäkringsbolaget. Eftersom det inte är satt någon diagnos ännu så blir det kanske bäst att ta reda på vad som händer om du höjer. Men han har ju iofs fått diagnosen anaplasma, så kanske det är det som gäller. Behöver han opereras för något helt annat så gäller det ju för det i så fall.

Helt rätt, de flesta bolag har max 6 eller 7 år för att göra ändringar.

Är du helt säker på att det ändå inte gäller per kalenderår?

Min hund blev nämligen biten på nyårsafton för några år sedan. Eftersom hon är gammal så är det maximala ersättningsbeloppet reducerat till 10000 kr. Men på grund av att min hund vårdades några timmar på det gamla året och resterande tiden på det nya så kunde vi få ersättning för sammanlagt 13000 kr, där 3000 kr var för den vård som givits under den dag som hörde till det gamla året. Men när jag tittar på min hunds försäkringsbrev så står det att försäkringen "förnyas" varje år i oktober.

Ja jag är helt säker! (jobbar sedan 25 år med försäkringar)

Kan tyvärr inte förklara det du skrev om #kliar mig i huvudet#

Det kanske var någon som insåg att det skulle bli väldigt dyrt och som ville vara snäll mot mig. :D

För mig var det en positiv överraskning (mitt i allt elände) eftersom jag hade förväntat mig att försäkringsbolaget bara skulle betala 10000 kr.

Ja, eller också var det så att du hade 13 fram till ditt förfallodatum (troligare)Huvudsaken var ju att det fixade sig för hunden!

Senast ändrad:

Nej, det kan det heller inte vara. De ersatte inte med en jämn summa utan det var tolvtusenniohundranågot (jag avrundade ovan till 13000 kr). Jag hade heller inte nyttjat försäkringen något under året då hon blev biten. Dessutom borde maxbeloppet redan vara nere i 10000 kr det året. Hon var 11 året hon blev biten (dvs. på nyårsafton) och jag hade henne veterinärvårdsförsäkrad med 25000 kr som maxbelopp, som sjunker med 5000 kr/år från 8 års ålder.

Jag kliar mig i huvudet jag med.

Men som du säger var det ju huvudsaken att det ordnade sig för hunden. :) Uppenbarligen har någon varit väldigt snäll eller råkat göra något fel.

Det som gäller för dig är 20000kr/försäkringsår och då gäller det från det datumet du tecknade försäkringen.
Skulle jag vara dig så skulle jag ringa till ditt försäkringsbolag och uppgradera försäkringen och prata med dom om vad som gäller.
Är det en hund soim är gammal och man även har andra djur införsäkrade så är det inte omöjligt att få genom en ändring pga goodwill från försäkringsbolagets sida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag tror jag är lite halvkorkad ;) Försöker förstå mig på min försäkring när det gäller Agria.. Jag har hästen försäkrad med...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka