Försäkring fel ras

killikill

Trådstartare
Har precis tecknat en försäkring till min 10 månaders omplaceringen jag har.
Paret som hade honom innan sa att han är en labrador, men ingen stamtavla. tycker dock inte det verkar stämma helt då han är väldigt nätt och högbent samt lite lik stövare i sättet.

Han är ju då blandras då han inte har några papper. Ringde till folksam och skulle försäkra honom som blandras men det fick jag inte utan han skulle försäkras som labrador då han såg ut som en.

Blir inte det väldigt fel i statistiken om försäkringsbolag registrerar blandraser som rashundar?

Sv: Försäkring fel ras

Jaktlabbe är ju lite nättare?
Men hur som helst spelar ju inte det någon roll, hunden räknas ju hursomhelst som blandras som du säger.

Trodde verkligen inte försbolaget räknade hunden som renrasig när den inte är reggad :confused: Bara för att den är lik? Måste bli jättefel i statistik såklart.

Har dom någon annan anledning till att vilja göra så tror du? Är premien högre på labbe än blandis? Några reservationer på rasbundna sjukdomar?

Ja, tycker också det var väldigt skumt. Tror det blev runt 200 kr dyrare om året som labbe istället för blandras.

Det låter ju helt galet. Klart han ska försäkras som blandras om han inte är reggad!

Låter helkonstigt. Jag har en blandras mellan King Charles spaniel o Pekingese, ser ut som en peke.
Han är reggad som blandras hos Folksam, skulle inte gått med på att regga honom som peke bara för att han ser ut som en

men hur ver försäkringsbolaget hur hunden ser ut ? Du måste ju sagt till dom att han ser ut som en labbe ? Mycket dumt av bolaget i så fall !
Ring och påtala att det måste blivit en missuppfattning anfående rasen, att din hund är en blandras ,

tesora

men hur ver försäkringsbolaget hur hunden ser ut ?
När jag försäkrade tiken, eftersom jag inte kunde fylla i vilka raser hon var fick jag skicka in en bild för att de skulle se så hon inte innehöll "förbjuda raser". Jag tyckte att om de kan se vilka raser hon har i sig av en bild kunde de väl upplysa mig om det också, skulle varit roligt att veta. :D

När jag försäkrade tiken, eftersom jag inte kunde fylla i vilka raser hon var fick jag skicka in en bild för att de skulle se så hon inte innehöll "förbjuda raser". Jag tyckte att om de kan se vilka raser hon har i sig av en bild kunde de väl upplysa mig om det också, skulle varit roligt att veta. :D

Och vilka raser är "förbjudna" raser?

Vadå förbjudna raser Vi i Sverige har inga raser som är förbjudna

(även till Pali)

Alla försäkringsbolag försäkrar väl inte alla raser heller? Det är ju också en hel del försäkringsbolag som inte ersätter vissa saker på vissa raser.

(även till Pali)

Alla försäkringsbolag försäkrar väl inte alla raser heller? Det är ju också en hel del försäkringsbolag som inte ersätter vissa saker på vissa raser.
Korrekt, vissa raser har "teckningsförbud" hos Folksam därav ordvalet förbjudna. Jag menade såklart raser som försäkringsbolaget inte försäkrar, inte att raserna i sig behöver vara förbjudna att äga.

Hos Folksam är dessa raser (till simba_112 som undrade): "OBS! Teckningsförbud gäller för Saarloos Wolfhound, Shar-Pei, och Varghybrid samt korsningar med dessa raser." När jag tecknade försäkringen för min hund för några år sedan fanns även APBT med på listan.

Senast ändrad:

Korrekt, vissa raser har "teckningsförbud" hos Folksam därav ordvalet förbjudna. Jag menade såklart raser som försäkringsbolaget inte försäkrar, inte att raserna i sig behöver vara förbjudna att äga.

Hos Folksam är dessa raser (till simba_112 som undrade): "OBS! Teckningsförbud gäller för Saarloos Wolfhound, Shar-Pei, och Varghybrid samt korsningar med dessa raser." När jag tecknade försäkringen för min hund för några år sedan fanns även APBT med på listan.

Åh nu blev jag nyfiken, är det någon som vet varför de inte tecknar saarloos wolfhound?
Varghybrid säger sig självt, den är inte laglig att ha i sverige, shar pei har jag också hört tidigare, minns inte varför dock.

Liknande trådar

Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 312
Senast: Kakis
·
A
Hästmänniskan Då min andra liknande tråd inte verkar få mer svar gör jag en ny... Vad har du för försäkring på din korsning? Vad är det för raser? Är...
Svar
10
· Visningar
1 149
Senast: LaMaya
·
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 226
Hästmänniskan Jag öppnade precis ett försäkringsbrev från Folksam där Pinky är försäkrad. Jag har en A1-försäkring på 10 000 liv och 50 000 vet...
Svar
10
· Visningar
1 055
Senast: Jessie81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden