Försäkrat fel?

Sv: Försäkrat fel?

Antar att ni pratar om varmblod, halvblod och fullblod?

Det räcker med att skriva varmblod :cool:

Jag är tacksam för att det är kallblodshästar jag har. Årspremien för alla fyra ligger på strax under 7000. Då är alla veterinärvårdsförsäkrade i 120 000 (Agria Plus) och deras livförsäkringar ligger på 10, 15, 20 och 20 tusen.

Senast ändrad:

Japp, om du inte sa att du vill ändra vet. så bör du fortfarande ha 100.000kr i vet.vård.

Jag visste att jag skulle ha köpt ett kallblod (var på jakt efter en kallblodsvalack, köpte ett varmblodssto...) - billigare försäkring. I knew it. Kan man kanske maskera henne, hon är nästan identisk med stallets kallblodstravare (nästan exakt samma teckning, endast hennes vita tecken bakben som inte stämmer, samma färg på hårrem, man & svans..).... :devil: :D

Nån som kan förklara varför kallblods försäkringspremie är lägre? (inte sur kommentar, bara nyfiken)

Jag har också liv:30 000:- och Full veterinärvård på min ena häst och Premien ligger strax över 6000:- på helåret.

Jättedyrt!!:crazy:

*KL*
Det är ju faktiskt så att det numera är veterinärförsäkringarna som är så himla dyra, det är ju de som nästan hela tiden stiger i pris livdelen kostar ungefär det samma som för några år sedan.

Vill man ändå pressa priset för livdelen så kan man ju titta på de utökade A2 försäkringarna som jag nog tycker är väldigt prisvärda.
Själv har vi tex en del A1 och en del A2 med tävling extra på alla. A2 med extra tillägget tävling gäller för nästan alla skador utom rena förslitningskador/ledinflammationer. Det går tom att få ut delersättning vid triangelmärkning från denna försäkring, det stora plusset är att den är väldigt mkt billigare än A1 försäkring, men omfattar som sagt mkt mer än en ren A2.

Nån som kan förklara varför kallblods försäkringspremie är lägre? (inte sur kommentar, bara nyfiken)

därför att tex. ponnys och kallblod kostar försäkringsbolagen mindre belopp/tjänad krona än vad tex. halvbloden och fullbloden gör ;) mycket skador och höga livbelopp på många utdömda hästar drar inte in lika mycket pengar till bolagen som dom måste betala ut. därför höjs premierna ;)

mina hästar är väldigt lågt försäkrade i livdelen (30.000 liv för därefter höjs premien rejält) och har sänkt vet. delen till om det va 50.000 eller 60.000. det räcker visserligen inte långt för tex. buköppning, men oavsett försäkringsbelopp så hade jag ändå inte utsatt hästen för det.

har valt att själv spara ett "sjukkonto" som täcker yttligare om det skulle behövas.

Kl
Hur mycket du ska ha i veterinärvård beror på var i landet du bor, eller rättare sagt hur nära du har till djursjukhus med dygnet runt vård. Vi som bor norrut har ju närmaste klinik i Uppsala eller Strömsholm alltså är det inte lönt för oss att ha maxad vet.vård eftersom man knappast hinner åka så långt för t ex tarmvred. Och det är ju framförallt när hästen står på klinik flera dygn som försäkringen behövs.

därför att tex. ponnys och kallblod kostar försäkringsbolagen mindre belopp/tjänad krona än vad tex. halvbloden och fullbloden gör ;) mycket skador och höga livbelopp på många utdömda hästar drar inte in lika mycket pengar till bolagen som dom måste betala ut. därför höjs premierna ;)

mina hästar är väldigt lågt försäkrade i livdelen (30.000 liv för därefter höjs premien rejält) och har sänkt vet. delen till om det va 50.000 eller 60.000. det räcker visserligen inte långt för tex. buköppning, men oavsett försäkringsbelopp så hade jag ändå inte utsatt hästen för det.

har valt att själv spara ett "sjukkonto" som täcker yttligare om det skulle behövas.

:bow: danke för svar :bow:

Jag måste bara säga tack för tipset! :bow:
Kikade närmare på det och ringde sen och frågade om vad det skulle kosta att byta från "vanlig"liv till begränsad liv försäkring. Vilken skillnad.

Jag gjorde om min försäkring igår, bytte till begränsad liv och höjde upp försäkringen till 120,000. Som tur är så upplyste tjejen i andra änden mig om att min extraförsäkring som täcker dolda fel skulle försvinna om jag tog bort den vanliga livförsäkringen (något som den första killen jag pratade med inte gjorde), så vi gjorde så att jag behöll minimum på livförsäkringen (5000:-) och fick på så vis kvar den dolda felförsäkringen.

Men den ändringen så fick jag ner försäkringen 3000:-/år.

Men tur att jag inte gjorde om den då jag pratade med första killen, då hade jag ju tappat dolda felförsäkringen. Visst är det upp till mig att ta reda på vad som gäller, men jag är verkligen tacksam för att jag fick prata med den andra tjejen som sa det till mig.

jag ska oxå köpa ny häst som är försäkrad i agria. hon kommer att vara försäkrad för inköpspriset och min premie kostar mig 11500 kr per år.
funderar ev oxå på att sänka livförsäkrningen just för att få ner premien men skulle för allt i världen inte sänka veterinärvården. om det nu är så att du bara säknt liv så ska inte veterinärvården drabbas :)

jag ska oxå köpa ny häst som är försäkrad i agria. hon kommer att vara försäkrad för inköpspriset och min premie kostar mig 11500 kr per år.
Hjälp, vilken saftig premie! Vilket livförsäkringsbelopp rör det sig om?

MItt sto är förs. hos Folksam sv. hbl. f 01
Hon är förs. 40000:- A1 liv + 60000:- A2 liv samt deras högsta vet. vård och deras behab.
För detta så får jag bet. 11384:-/år:eek:
De andra har jag i If då de var bet. mkt billigare för dem där!
sv. hbl f-05 A1 liv 20000:- +A2 liv 20000:- samt full vet. vård priset är 3650:-/år!!
Ponnyn kors. f- 04 10000:- A1 liv och full vet. vård = 1250:-/år
fbl. -96 10000:- A1 liv 10000:- A2 liv samt 50000:- vet. vård = 2138:-/år

Ibland funderar jag på att sänka hbl. stoet men kan då ge mig f*n på att ngt. skulle hända...
Det är bara att betala och se glad ut!
Och som Gylle sa det är ju offtast vet. vården som kostar och den vill man ju inte vara utan!

halvblodssto 7 år. försäkrad för 60 000 kr liv och 60 000 kr i vet samt den extra försäkrningen som täcker mediciner

jag har min nya i folksam också.. tog över förra ägarens försäkring, vill/kan inte byta då han har reservation, trots det betalar jag över 1000-lapper i månaden, så det blir 12000/år :o. Hur får ni ner era priser???
hmm jag måste kanske ta mig en titt på de där papprena..?

Men det är ju lite skillnad att ha hästen livförsäkrad i 100000kr jämfört med 40000kr så inte konstigt att det skiljer mycket i premie heller.

Kan iofs tycka att priset på din 05:a låter konstigt då premien är lägre än den jag blev erbjuden till mitt föl 07, för a1 liv 25' och full vetvård, dvs 100' eller om de har 110. Stämmer verkligen 3650kr med nästan samma liv som min plus ytterligare en a2 liv på samma värde?

Jag bytte bolag fast jag hade reservation... Varför kan/vill inte du byta?
Det enda jag behövde var rapport från vet så bolaget visste vad det handlade om..

Nu en liten fråga till alla:) Om jag ska ta bort reservationen (hovbensfraktur) behöver hästen kollas och röntgas sa dom till mig så hon blir "friskförklarad" Stämmer det?? Är det värt att lägga ner pengarna på att få bort reservationen isåfall?

har hästen en skada med reservation och man byter försäkringsbolag så täcker inte den nya försäkringen skadan eller det som kan uppstå pga. skadan... varken liv eller vet.

rapporten ville väl bolaget ha för då vet dom från början vad dom inte betalar ut för. kan du få hästen friskförklarad så ja, det är värt att bli av med reservationen. även om du inget sagt så kan bolagen ta reda på ev. reservationer innan dom betalar ut.

hade du behållt det gamla bolaget (antar att det bolag betalt ut för hovbensfrakturen?) så hade försäkringen täckt fullt ut i dom belopp hästen hade vid skadan, både liv och vet.

reservationen då innebär att om du vill höja upp försäkringen så gäller inte dom nya beloppen skadan, innan hästen är helt friskförklarad. händer något med hästen, den behöver vård eller avlivas pga. skadan så gäller dom belopp hästen hade vid skade tillfället som gav reservationen. dör den av annan anledning som inte härör från skadan så gäller det högre beloppet.

det är oehört dumt att byta bolag om man har en häst med reservation.

rörigt, men hoppas du förstår ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Blev helt paff idag när jag kontaktade Folksam för prisuppgifter ang hästförsäkring. Jag har ingen häst i dagsläget men innan jag... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 237
Senast: kvotenur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna