Försäkra dräktigheten?

theJohanna

Trådstartare
hallå hallå...

tänkte höra med er andra uppfödare om ni försäkrar eran dräktighet och på vilket dygn i så fall... 45dygn eller 90dygn...

Sv: Försäkra dräktigheten?

Jag försäkrar. Antingen på 45 eller på 90. Beror på när avgiften betalas.
Det bästa är att om fostret är försäkrat gör man om försäkrningen efter fölning till fölförsäkning och då får man ingen karens. Allt täcks, även skador som redan finns vid fölningen.
Annars är det karens på tex infektioner, bockhov mm.

Japp:D
from 45 dagar har mitt försäkringsbolag.

**KL**
Försäkrar ni även om hingsten har levande föl-avgift? Det läggs ju ut lite pengar innan ändå, så jag överväger att göra det om hon är dräktig när det är dags.
/U

Jag försäkrade inte till årets fölning. Till nästa fölning har jag lärt mig av mitt misstag. Det var levande föl avgift på den hingst jag valt och jag kände att även om det är utgifter innan födseln så kändes en extra försäkring som en lite onödig extra utgift. Jag resonerade som så att de 30000 kr som stoets försäkring skulle täcka en eventuell skada borde vara tillräcklig...Ungefär 20 min efter fölets fötts bröt det benet. Veterinärräkningen gick på ca 100 000kr. Fölet överlevde inte. Så i år blir det försäkring. Någon som vet ungefär vad en sådan försäkring brukar ligga på? Bara nyfiken, ska snart kontakta mitt försäkringsbolag (dygn 45) och teckna en sådan försäkring oavsett. Mest för att jag ska kunna ge det nyfödda fölet all tänkbar veterinärvård utan att pantsätta mig totalt och inte behöva riskera någon karens eller tveksamheter vid tecknande av en försäkring på det nyfödda fölet.

2400 kr(ena bolaget)-2900 kr(andra stoets bolag) inkl 20000 i liv, 100 000 kr vet vård.

Försäkrar inte, har så många ston att premien för försäkringarna mer än väl täcker upp vad som kan komma i kostnader vid ev problem.
Har dock stona avelsförsäkrade som ger lite extra för fölet (kan variera från bolag till bolag). Annars så har jag bara haft foster och föl försäkringar om det ingått i avgifterna till hingsten. Som sagt kostar mer än det smakar om man har flera ston.

Förstår och håller med vad Masse menar. För de som har många hästar och bedriver avel (eller ngn annan hästverksamhet) blir det förstås orimligt att lägga dyra pengar på försäkringspremier som man tack och lov sällan utnyttjar. Själv har jag ju tagit bort livförsäkringarna på mina ridhästar, då det snarare lönar sig att spara in dem pengarna som skulle lagts på premier, eftersom det så sällan blir att man nyttjar livdelen av försäkringen. Däremot tror jag att vi som närmast sysslar med vad man kan kalla hobbyavel med ett till två föl per år kan ha användning av en föl och fosterförsäkring. Hade mitt föl överlevt operationen hade det ju krävts lång tid av eftervård och så småningom ytterligare en operation och då hade jag ju inte kunnat få en försäkring på fölet innan det blivit helt friskförklarat, vilket hade tagit ungefär ett år.

KL

Jag som vanligtvis bara betäcker ett sto och betalar vid levande föl försäkrar vid 46 dygn.

Jag har bara använt hingstar med levande fölavgift och har aldrig fosterförsäkrat men jag har stoet uppförsäkrat som avelssto.

Jag som inte betäcker så många ston försäkrar mina "dräktigheter" vid 45 dygn. Om man ser på det stora hela vad det kostar så är det ganska små pengar, och det ger fölet ett optimalt skydd vid fölning samt om nåt händer under dräktigheten får jag tillbaks lite pengar som plåster på såren.

Jag har Agria på mina ston och deras fölförsäkring kostar 20% (vid 45dygn) av den kostnaden jag har betäckt för, t.ex ena betäckningen kostade ca 40 000kr och då ska jag betala 20% av de pengarna som premie det vill säga 8 000kr... Känns väldigt dyrt :( men i o för sig har man ju också lagt ut väldigt mycket pengar. Om jag skulle försäkra vid 90dygn betalar betalar jag 15% i premie det vill säga 6 000kr känns också väldigt dyrt när det verkar som att ni betalar runt 3000kr... får man fråga i vilket bolag ni försäkrar i???

Jag har Folksam, har dock inte kollat kostnaderna:o
Har bara "planerat" 2 föl förut och bägge med "levande föl" avgift och har då avstått att försäkra dräktigheterna.
Denna hingst är allt bet. i förskott, så jag kommer att försäkra för så mkt det går:D

ja jag vill ju också försäkra för så mycket som möjligt, men att ta % som agria gör ju också att premien blir avskräckande hög.... därav min tvekan till försäkring.... har dock alltid förut haft försäkring på mina föl efter 90dygn... men denna gång kändes det verkligen i plånboken...

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra än. Avgiften till hingsten är inte så hög men fördelen är ju att man har bra försäkrat från dag 1.
Jag funderar dock på ifall man kan försäkra dräktigheten i annat bolag än stoet. Någon som vet hur det är med det?

Jag har Agria på mina ston och deras fölförsäkring kostar 20% (vid 45dygn) av den kostnaden jag har betäckt för, t.ex ena betäckningen kostade ca 40 000kr och då ska jag betala 20% av de pengarna som premie det vill säga 8 000kr... Känns väldigt dyrt :( men i o för sig har man ju också lagt ut väldigt mycket pengar. Om jag skulle försäkra vid 90dygn betalar betalar jag 15% i premie det vill säga 6 000kr känns också väldigt dyrt när det verkar som att ni betalar runt 3000kr... får man fråga i vilket bolag ni försäkrar i???

Det ingår ju 120' i vetvård också..... Vissa bolag har inte vetvård öht i sin foster/föl utan bara ett livbelopp.

Man behöver ju inte försäkra fulla utlägget. Vi stoppar runt 10-15' beroende på hingstens avgifter och om det är TAI eller FAI vi använt. Även om vi barkar iväg uppåt betydligt större utlägg. Vissa försäkrar vi i lägsta möjliga för att komma åt vetvården.

*kl*

Vi foster/fölförsäkrar vissa ston, andra inte. Mest pga kostnadsskäl. Men alla märrar har försäkring på så vis att fölen har en summa via moderns. Den räcker inte så långt men en bit på väg.

Så jag skiljer mig lite från ex. Masse på den punkten med att försäkra (förstår dock resonemanget till fullo). Trots att vi i regel betäcker 9-10 ston per år.

Gira -som hoppas att märren är dräktig på 40 dygn på tisdag. Så hon kan försäkra maginnehållet.

Om man har stoet förs i IF ingår foster/föl förs med upp till 12 000 kr. Det räcker t.o.m med en A2:a. För vår del får det räcka som grundplåt.

mmmm... jag har tittat på den försäkringen också.. känns lite futtigt med "bara" 12 000 när beben har kostat så mycket mer.... men men... otroligt mycket bättre försäkringsvillkor även om jag skulle höja försäkringen på stoet så skulle jag komma undan med ca 5000kr lägre årskostnad än den försäkringen jag har nu.....

så det är ett alternativ....

Jag velade ju jättemycket när jag betäckte K, ville fosterförsäkra, men att betala 30% av summan i premie (som det var då) kändes väldigt saftigt. Jag gick och drog på det ett tag, men tillslut försäkrade jag, 5000 kr 'extra' i totalkostnaden för ett föl var ju småpengar i det stora hela, även om det sved där och då så att säga. Att förlora alla pengarna hade ju blivit värre.

Hingsten hade 'bara' dräktighetsavgift på 16 dygn, samt levande föl. Tillverkad på semin, så vid 60 dygns dräktighet hade telingen kostat 15 000 kr. Jag fick ju inte försäkra levande föl-avgiften, minns det kändes lite surt ifall det skulle gå snett direkt efter födsel, men..

Jag fosterförsäkrade för 15 000 kr, och betalade således 5000 kr i premie då (2006), försäkrade vid dygn 60, mest för jag velade så förbaskat innan, gick på 45 då med.

På dygn 99 kastade hon, så den där premien var ju - tyvärr - väl investerade pengar, och med tanke på hur det gick, så en ev nästa gång skulle jag nog inte tveka alls utan försäkra.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 201
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 865
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka