Sv: Försäkra dräktigheten?
Jag velade ju jättemycket när jag betäckte K, ville fosterförsäkra, men att betala 30% av summan i premie (som det var då) kändes väldigt saftigt. Jag gick och drog på det ett tag, men tillslut försäkrade jag, 5000 kr 'extra' i totalkostnaden för ett föl var ju småpengar i det stora hela, även om det sved där och då så att säga. Att förlora alla pengarna hade ju blivit värre.
Hingsten hade 'bara' dräktighetsavgift på 16 dygn, samt levande föl. Tillverkad på semin, så vid 60 dygns dräktighet hade telingen kostat 15 000 kr. Jag fick ju inte försäkra levande föl-avgiften, minns det kändes lite surt ifall det skulle gå snett direkt efter födsel, men..
Jag fosterförsäkrade för 15 000 kr, och betalade således 5000 kr i premie då (2006), försäkrade vid dygn 60, mest för jag velade så förbaskat innan, gick på 45 då med.
På dygn 99 kastade hon, så den där premien var ju - tyvärr - väl investerade pengar, och med tanke på hur det gick, så en ev nästa gång skulle jag nog inte tveka alls utan försäkra.