Förrådskvalster....

pippilotta

Trådstartare
.....Var han allergisk mot min lille vovve.:(

Så som han har kliat sig.....men i går och i dag har han knappt inte kliat sig något eftersom jag slopade torrfodret igår.

Trodde väl aldrig att han reagerade så på maten eftersom han ätit den ett bra tag, men där ser man.

Skall till veterinären idag och få antibiotika och cortison, det var då attan också om han inte skall bli bra :p

Nu får han "vanlig" mat råa kycklingvingar, grönsaker och märgben.

Någon här som har /haft hund med allergi mot förrådskvalster?

Sv: Förrådskvalster....

Kommer med lite nyfikna frågor här ;) Hur reagerade din hund? Hur mycket kliade han? Några knölar eller annat? Har nämligen en vovve hemma här som är allergisk mot någoting, troligtvis något hon ätit, men vi har inte kommit på vad... Vore väldigt tacksam för svar!

En av mina hundar har en rad allergiproblem, bla kvalster.
Jag fick tips o att frysa in torrfodret i 24h innan jag utfodrade, för att det tar död på kvalstrena.

Och det fungerade utmärkt!

Kommer med lite nyfikna frågor här ;) Hur reagerade din hund? Hur mycket kliade han? Några knölar eller annat? Har nämligen en vovve hemma här som är allergisk mot någoting, troligtvis något hon ätit, men vi har inte kommit på vad... Vore väldigt tacksam för svar!

Kliade sig enormt mycket, småknölar som blev till sår, tappade päls på knölarna som sedan blev sårskorpor, röd i ljumskar och alla veck.

Trodde först att han fått rävskabb, så det blev han sprutad mot, men det har bara fortsatt att klia på honom, så nu äntligen fick jag svar på vad det var.

lilljessicah : Ska höra med veterinären först vad hon säger, annars får jag väl prova att frysa fodret, har mycket plats i frysen :p

lilljessicah : Ska höra med veterinären först vad hon säger, annars får jag väl prova att frysa fodret, har mycket plats i frysen :p

Min herre är även överkänslig mot protein, så han får ett mildt foder. Annars är ju färskfoder att rekommendera om din hund inte har några sådana problem som min.

Min herre är även överkänslig mot protein, så han får ett mildt foder. Annars är ju färskfoder att rekommendera om din hund inte har några sådana problem som min.

Visst är färskfoder ett alternativ, men både Klass och Bravo innehåller spannmål, då försöker jag hellre BARF:a honom.

Tack så hemskt mycket! Våran lilla vovve fick också knölar, men hon kom inte åt att klia på dem och fick kortison så snabbt att det inte hann bli några sår. Ska höra med veterinären om han tror att de kan lida av samma sak :) Tack igen!

Min Athena (Amstaff/Pitbull) var allergisk mot bland annat förrådskvalster/foderkvalster. Dessutom mot dammkvalster, mjölkvalster osv. Vi bytte direkt ut torrfodret mot färskfoder, viket hjälpte litegrann. bytte senare ut maten till BARF hon blev ännu lite bättre på de. men Dammkvalstrena och de fanns ju kvar. och troligen var det de som hon va mest allergisk emot då kon kliade sönder sig hela tidan trots att vi städade varje dag, skurade hennes biabädd varje dag, bytte fäll varje dag, Duschade och smörjde henne med ekholm nordic produkter. Hon fick ha tratt på sig nästan dygnet runt då hon sliade så blodet sprutade i stort sett. Så när hon va 1 år och 5 månader tog vi beslutet att ta bort henne.

Du kan skratta dig lycklig att de är foderkvalster din hund är allergisk emot då de är så lätt att hålla hunden borta ifrån.

En av mina hundar har en rad allergiproblem, bla kvalster.
Jag fick tips o att frysa in torrfodret i 24h innan jag utfodrade, för att det tar död på kvalstrena.

Och det fungerade utmärkt!

Någon här på buke påstår att det är kvalsteravföringen hundarna inte tål. och därför så hjälper det inte att frysa maten. men de hjälpte på din alltså?

Någon här på buke påstår att det är kvalsteravföringen hundarna inte tål. och därför så hjälper det inte att frysa maten. men de hjälpte på din alltså?

När jag var hos Veterinären idag så sa hon också det, att det hjälper inte att frysa maten.

Så nu är det hemlagat som gäller, om ingen här kan hjälpa mig med hur man BARF:ar..:angel:

de verkar jättekrångligt när man läser hur barf går till. men jag hade turen att hon som har jipotima va och levererade varor till butiken där vi köpte våran barf-mat när vi skulle börja.
när hon förklarade va de inte alls lika krångligt=)

Du ska inte ge hunden Difro-blandningen om den e allergisk mot foderkvalster.
Annars är det bara köra varierat. de e inte så petnoga. bara köra på känn=)

för att göra de så enkelt som möjligt så e de bara ge 1 proteinkälla/dag. inte hålla på att krångla med kor, inälvsmat och ben på samma dag. utan köra tex viltkorv och grönsaker ena dagen, ben och grönsaker nästa dag osv.

Du ska köra grönsakerna i mixen!!! Hunden har svårt att smälta det annars. Frysta grönsaksblandningar går allderles utmärkt att ge!

Laxolja är jättebra att lägga till för att hunden ska få i sig alla vitaminer.
Jag gav även vitamintabletter två ggr i veckan.

Våran hund fick inga spannmål alls eftersom hon inte tålde det. men ris osv kan säkert din hund äta.

Jag skrev ett 10 dagars matschema och satte på kylen så man hade koll på vad hon skulle ha varje dag.

Det är inte alls så jobbigt och kompliserat att barfa som man kan tro!

Det är bara pm: a mig om du har några frågor. lycka till!!!

de verkar jättekrångligt när man läser hur barf går till. men jag hade turen att hon som har jipotima va och levererade varor till butiken där vi köpte våran barf-mat när vi skulle börja.
när hon förklarade va de inte alls lika krångligt=)

Du ska inte ge hunden Difro-blandningen om den e allergisk mot foderkvalster.
Annars är det bara köra varierat. de e inte så petnoga. bara köra på känn=)

för att göra de så enkelt som möjligt så e de bara ge 1 proteinkälla/dag. inte hålla på att krångla med kor, inälvsmat och ben på samma dag. utan köra tex viltkorv och grönsaker ena dagen, ben och grönsaker nästa dag osv.

Du ska köra grönsakerna i mixen!!! Hunden har svårt att smälta det annars. Frysta grönsaksblandningar går allderles utmärkt att ge!

Laxolja är jättebra att lägga till för att hunden ska få i sig alla vitaminer.
Jag gav även vitamintabletter två ggr i veckan.

Våran hund fick inga spannmål alls eftersom hon inte tålde det. men ris osv kan säkert din hund äta.

Jag skrev ett 10 dagars matschema och satte på kylen så man hade koll på vad hon skulle ha varje dag.

Det är inte alls så jobbigt och kompliserat att barfa som man kan tro!

Det är bara pm: a mig om du har några frågor. lycka till!!!

Tusen tack för hjälpen :bow::bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 727
Senast: Sandora
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka