Litenvit
Trådstartare
Med tanke på min tidigare tråd i ämnet så är det glädjande att se att det är fler som ser det rimliga i att validera kunskap istället för att "nolla" de som arbetat flera år inom yrket. Länk.
Det är inte så svårt att t ex via resultat i de nationella proven, ta reda på kunskapsnivån i de klasser som undervisats av de lärare som söker legitimation på erfarenhetsgrund. Även om rektorer har en hård arbetsbelastning så kan de ta reda på hur olika lärare fungerar i klassrummet. Kan man ta referenser vid anställning så måste man kunna fråga arbetskamrater, elever och föräldrar för att göra sig en bild av hur enskilda lärare tycks fungera i sitt yrke.
Enligt de övergångsregler som troligen börjar gälla från december i år, så kommer lärare kunna söka och få legitimation för de ämnen de saknar formell kompetens i, bara de arbetat som lärare i minst 15 år varav de undervisat minst åtta år i ämnen de saknar formell kompetens för. Personligen skulle jag gärna se någon sorts äkta validering, d v s att man - som jag skrev ovan - även tar reda på utfallet i dessa lärares klasser för att försäkra sig om att de faktiskt har en god förmåga att lära ut det som ska läras ut.
Det är inte så svårt att t ex via resultat i de nationella proven, ta reda på kunskapsnivån i de klasser som undervisats av de lärare som söker legitimation på erfarenhetsgrund. Även om rektorer har en hård arbetsbelastning så kan de ta reda på hur olika lärare fungerar i klassrummet. Kan man ta referenser vid anställning så måste man kunna fråga arbetskamrater, elever och föräldrar för att göra sig en bild av hur enskilda lärare tycks fungera i sitt yrke.
Enligt de övergångsregler som troligen börjar gälla från december i år, så kommer lärare kunna söka och få legitimation för de ämnen de saknar formell kompetens i, bara de arbetat som lärare i minst 15 år varav de undervisat minst åtta år i ämnen de saknar formell kompetens för. Personligen skulle jag gärna se någon sorts äkta validering, d v s att man - som jag skrev ovan - även tar reda på utfallet i dessa lärares klasser för att försäkra sig om att de faktiskt har en god förmåga att lära ut det som ska läras ut.