Tack för alla svar.
Han fick detta första gången för en vecka sedan, då rusade hjärtat och slog oregelbundet och han fick också tungt att andas. När det inte gett med sig på ca tre timmar åkte han in på inrådan av 1177. Då konstaterades förmaksfladder, och han hade även lågt blodtryck och fick då dropp pga det (som jag förstod det). Fladdret hävdes när han fick droppet. Redan då skrevs remiss för vidare undersökning av hjärtat. Han fick åka hem och skulle söka akut igen om det kom tillbaka. Inga känningar sedan under veckan, förutom att han var väldigt trött dagen efter.
Så igår kväll var vi hos min syster och åt middag och badade badtunna. Efter att vi klivit upp och bytt om osv, började hjärtat rusa igen på samma sätt som gången innan, och vi bestämde oss för att åka in igen. Den här gången var det lång väntetid på akuten, men "attacken" pågick fortfarande när han fick ta EKG. Under tiden det tog mellan att det första EKG:t togs och EKG nr 2 hävdes attacken av sig själv. När han fick träffa läkaren sa de att det var förmaksflimmer, troligen triggat av badtunnan. Han fick recept på betablockerare som han kan ta om det kommer tillbaka och fick veta att han behöver söka vård inom 48 timmar om det händer igen, han behöver alltså inte åka in akut på en gång om det inte är en värre attack än han haft. Han fick också order om att helt låta bli alkohol och inte heller basta/bada badtunna på ett tag då det kunde trigga fladdret/flimret. Han fick också en tid för uppföljning på vår lokala VC.
Han är 40 år, vältränad (håller på med långdistanslöpning även om han tagit uppehåll med det nu pga att han skadat hälsenan), ingen övervikt över huvud taget och äter veganskt sedan flera år tillbaka (innan dess vegetarian sedan nästan 20 år). Ganska normala vanor i övrigt skulle jag säga, han har förvisso ett stillasittande jobb men i övrigt ganska aktiv i vardagen. Han känns liksom inte som den typiska hjärtpatienten.
Han har blivit erbjuden en ny, mer krävande, tjänst på sitt jobb som han tackat ja till men inte börjat än. Självklart tänker man att det kanske kan innebära stress (vilket kanske triggar) och att det kanske är dålig timing, men svårt också att veta vad som verkligen påverkar.
Ni som själva har eller har anhöriga med hjärtproblem, har ni/de fått anpassa livsstil och i så fall hur? Berätta gärna också hur det gått med problemen. Det har nämnts för honom att man kan behöva göra elbehandling som några beskrivit, eller operation ("ablation" tror jag det hette, en titthålsoperation). Men detta var inte aktuellt just nu, utan om problemen återkommer om och om igen och inte går att häva på annat sätt, som jag förstod det.