Förmaksfladder

Bri

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av förmaksfladder, i hjärtat alltså?

Min man har detta nu, andra gången inom loppet av en vecka. Han har fått remiss för vidare undersökning men inte blivit kallad ännu. Det vore intressant att höra om någon har personliga erfarenheter, då jag inte hittar så mycket om det på nätet.

Min man har detta nu, andra gången inom loppet av en vecka. Han har fått remiss för vidare undersökning men inte blivit kallad ännu. Det vore intressant att höra om någon har personliga erfarenheter, då jag inte hittar så mycket om det på nätet.

Menar du flimmer?
Uppsök akuten om det inte går över och det äterkommer. Så får akuten skicka din man vidare till rätt specislist.

Menar du flimmer?
Uppsök akuten om det inte går över och det äterkommer. Så får akuten skicka din man vidare till rätt specislist.

Förmaksfladder står det ju, så då är det väl det TS man har?

TS: Ingen personlig erfarenhet men en nära anhörig. Hen äter medicin (blodförtunnande och något mer) och det var även tal om någon elbehandling för att återställa rytmen, men jag kommer tyvärr inte ihåg hur det blev med det.
Hen är drabbad av flera andra sjukdomar också så jag kan inte säga att hen "fungerar som vanligt", men förmaksfladdret är inget som påverkar till vardags längre.

• Gilla
Reactions: Bri
Det står ju att han redan är remitterad?

Ja men efter som det är väntetid på 3 månader från det att hjärt avd/mottagningen detta fall tagit i mot remissen, i vart fall i mitt landsting på remiss.
så slutar inte flimrert så får man uppsöka akuten och få behandling akut. Flimmer sliter på hjärtat och det ska man inte gå med. Har nära anhörig med flimmer och det blir några turer via akuten varje år och får då hjälp akut på hjärt avd/mottagning för flimret.

Sen kan motagning/avd som fått remissen utreda varför och vad man kan ev göra för att undvika flimmer i framtiden.

Förmaksfladder står det ju, så då är det väl det TS man har?

TS: Ingen personlig erfarenhet men en nära anhörig. Hen äter medicin (blodförtunnande och något mer) och det var även tal om någon elbehandling för att återställa rytmen, men jag kommer tyvärr inte ihåg hur det blev med det.
Hen är drabbad av flera andra sjukdomar också så jag kan inte säga att hen "fungerar som vanligt", men förmaksfladdret är inget som påverkar till vardags längre.

Det är så att flimmer är inte bra att gå med längre tid. Det är inte ovanligt att man "startar om" med el behandling för att hjärtat ska komma i rätt rythm. Man blir oftas utskriven och hem skickad några timmar efter om start då hjärtat går normalt.
Men det finns säkert nån bukefalist som jobbar på hjärtavd/ motagning.

Min pappa hade flimmer, på honom var det svårt att medicinera bort. Han behövde medicineras så hårt för att få det att lugna ner sig så att hjärtat stannade. Men det löste man genom att sätta in en pacemaker som höll koll på att hjärtat skulle fortsätta slå. Sjukvården är helt otroligt duktiga på att lösa sånt här, åk in akut om maken tycker det blir jobbigt.

Fladder och flimmer är inte riktigt samma sak men ter sig och behandlas på i stort sett samma vis. Jag antar att han har sökt vård och fått fladdret konstaterat eftersom remiss är skickad. Har man gjort något åt fladdret då han sökt vård eller har det slagit om av sig själv?

Ibland får man läkemedel för att få pulsen lite långsammare eftersom ett fladder tenderar att ge högre puls än normalt och ibland görs en så kallad elkonvertering vilket innebär att man sövs en kort stund och får en elektrisk stöt som gör att hjärtat går tillbaka till rätt rytm.
Har han fått någon blodförtunnande medicin? Vården brukar vara snabba på att sätta in det men det skadar inte att nämna det.

Ofta är ett av de första stegen i utredningen att göra ett ultraljud av hjärtat där man kan se hur hjärtats olika rum arbetar och hur klaffarna fungerar.

• Gilla
Reactions: Bri
Det är så att flimmer är inte bra att gå med längre tid. Det är inte ovanligt att man "startar om" med el behandling för att hjärtat ska komma i rätt rythm. Man blir oftas utskriven och hem skickad några timmar efter om start då hjärtat går normalt.
Men det finns säkert nån bukefalist som jobbar på hjärtavd/ motagning.

Förlåt, det är väl inte så viktigt egentligen, men varför envisas du med att skriva flimmer när det är fladder TS man har? Det är inte riktigt samma sak.

Ja men efter som det är väntetid på 3 månader från det att hjärt avd/mottagningen detta fall tagit i mot remissen, i vart fall i mitt landsting på remiss.
så slutar inte flimrert så får man uppsöka akuten och få behandling akut. Flimmer sliter på hjärtat och det ska man inte gå med. Har nära anhörig med flimmer och det blir några turer via akuten varje år och får då hjälp akut på hjärt avd/mottagning för flimret.

Sen kan motagning/avd som fått remissen utreda varför och vad man kan ev göra för att undvika flimmer i framtiden.
Tack, jag är medveten om vad flimmer är, även jag har nära anhöriga. Men du behöver inte skrämma upp TS i onödan när mannen uppenbarligen redan fått en bedömning av vården och blivit remitterad.

Om jag inte minns helt fel är de det min pappa har problem med och fick strax före han fyllde 50. Han har fått genom gå en massa tester och idag får han olika mediciner och mår bra med dem. Han blir direkt sämre om de slutar med de, de har prövat lite alla möjliga sätt på honom om jag inte minns fel men som sagt med medicin mår han bra och lever sitt vanliga aktiva liv.

Tack för alla svar.
Han fick detta första gången för en vecka sedan, då rusade hjärtat och slog oregelbundet och han fick också tungt att andas. När det inte gett med sig på ca tre timmar åkte han in på inrådan av 1177. Då konstaterades förmaksfladder, och han hade även lågt blodtryck och fick då dropp pga det (som jag förstod det). Fladdret hävdes när han fick droppet. Redan då skrevs remiss för vidare undersökning av hjärtat. Han fick åka hem och skulle söka akut igen om det kom tillbaka. Inga känningar sedan under veckan, förutom att han var väldigt trött dagen efter.

Så igår kväll var vi hos min syster och åt middag och badade badtunna. Efter att vi klivit upp och bytt om osv, började hjärtat rusa igen på samma sätt som gången innan, och vi bestämde oss för att åka in igen. Den här gången var det lång väntetid på akuten, men "attacken" pågick fortfarande när han fick ta EKG. Under tiden det tog mellan att det första EKG:t togs och EKG nr 2 hävdes attacken av sig själv. När han fick träffa läkaren sa de att det var förmaksflimmer, troligen triggat av badtunnan. Han fick recept på betablockerare som han kan ta om det kommer tillbaka och fick veta att han behöver söka vård inom 48 timmar om det händer igen, han behöver alltså inte åka in akut på en gång om det inte är en värre attack än han haft. Han fick också order om att helt låta bli alkohol och inte heller basta/bada badtunna på ett tag då det kunde trigga fladdret/flimret. Han fick också en tid för uppföljning på vår lokala VC.

Han är 40 år, vältränad (håller på med långdistanslöpning även om han tagit uppehåll med det nu pga att han skadat hälsenan), ingen övervikt över huvud taget och äter veganskt sedan flera år tillbaka (innan dess vegetarian sedan nästan 20 år). Ganska normala vanor i övrigt skulle jag säga, han har förvisso ett stillasittande jobb men i övrigt ganska aktiv i vardagen. Han känns liksom inte som den typiska hjärtpatienten.

Han har blivit erbjuden en ny, mer krävande, tjänst på sitt jobb som han tackat ja till men inte börjat än. Självklart tänker man att det kanske kan innebära stress (vilket kanske triggar) och att det kanske är dålig timing, men svårt också att veta vad som verkligen påverkar.

Ni som själva har eller har anhöriga med hjärtproblem, har ni/de fått anpassa livsstil och i så fall hur? Berätta gärna också hur det gått med problemen. Det har nämnts för honom att man kan behöva göra elbehandling som några beskrivit, eller operation ("ablation" tror jag det hette, en titthålsoperation). Men detta var inte aktuellt just nu, utan om problemen återkommer om och om igen och inte går att häva på annat sätt, som jag förstod det.

Jag har inte för förmaksflimmer men en arytmirubbning. Jag fick göra en ablation och innan den fick jag äta betablockerare. Förmodligen orsakades mina besvär av min grundsjukdom och stress, jag är också vältränad. Ablation är inte en titthålsoperation utan man går in med kateterar i ljumsken för att bränna av retledningsbana som utlöser arytmin. Förmakksflimmer utlöstes under op och då sövdes jag och hjärtat konverterades om. Ablation ger ofta mycket bra resultat, jag är helt besvärsfri sedan dess. Betablockerare är ett helvete att äta speciellt när man tränar mycket, men såklart mycket bättre än att åka på hjärtrusning.usch det är så jobbigt att ha den där rusningen även om den är helt ofarlig. Hoppas din man slipper det framöver.

Fladder och flimmer är inte riktigt samma sak men ter sig och behandlas på i stort sett samma vis. Jag antar att han har sökt vård och fått fladdret konstaterat eftersom remiss är skickad. Har man gjort något åt fladdret då han sökt vård eller har det slagit om av sig själv?

Ibland får man läkemedel för att få pulsen lite långsammare eftersom ett fladder tenderar att ge högre puls än normalt och ibland görs en så kallad elkonvertering vilket innebär att man sövs en kort stund och får en elektrisk stöt som gör att hjärtat går tillbaka till rätt rytm.
Har han fått någon blodförtunnande medicin? Vården brukar vara snabba på att sätta in det men det skadar inte att nämna det.

Ofta är ett av de första stegen i utredningen att göra ett ultraljud av hjärtat där man kan se hur hjärtats olika rum arbetar och hur klaffarna fungerar.
Tack! Ja, han har sökt vård båda gångerna och de konstaterade fladder ena gången och flimmer andra. Det har slutat av sig självt (förvisso i samband med att han fick dropp första gången, men vet egentligen inte om det påverkar). Det verkar som att de agerar precis som du skriver ovan, blodförtunnande läkemedel och ultraljudsundersökning.

Om jag inte minns helt fel är de det min pappa har problem med och fick strax före han fyllde 50. Han har fått genom gå en massa tester och idag får han olika mediciner och mår bra med dem. Han blir direkt sämre om de slutar med de, de har prövat lite alla möjliga sätt på honom om jag inte minns fel men som sagt med medicin mår han bra och lever sitt vanliga aktiva liv.
Tack, skönt att höra att han kan leva normalt med medicin.

Jag har inte för förmaksflimmer men en arytmirubbning. Jag fick göra en ablation och innan den fick jag äta betablockerare. Förmodligen orsakades mina besvär av min grundsjukdom och stress, jag är också vältränad. Ablation är inte en titthålsoperation utan man går in med kateterar i ljumsken för att bränna av retledningsbana som utlöser arytmin. Förmakksflimmer utlöstes under op och då sövdes jag och hjärtat konverterades om. Ablation ger ofta mycket bra resultat, jag är helt besvärsfri sedan dess. Betablockerare är ett helvete att äta speciellt när man tränar mycket, men såklart mycket bättre än att åka på hjärtrusning.usch det är så jobbigt att ha den där rusningen även om den är helt ofarlig. Hoppas din man slipper det framöver.
Okej, tack för förtydligandet. Skönt att du blev hjälpt av ablationen. Då äter du ingen medicin heller sedan du gjort den?

Tack! Ja, han har sökt vård båda gångerna och de konstaterade fladder ena gången och flimmer andra. Det har slutat av sig självt (förvisso i samband med att han fick dropp första gången, men vet egentligen inte om det påverkar). Det verkar som att de agerar precis som du skriver ovan, blodförtunnande läkemedel och ultraljudsundersökning.

Han är inte den första som slagit om efter en påse dropp men att bara uttorkning skulle vara orsaken till ett flimmer/fladder känns osannolikt. Det kan finnas så många orsaker till att man drabbas av flimmer/fladder så det går inte att spekulera i över nätet.

Jag ser att ni fått rådet att söka vård efter 48 timmar och tänkte att jag vill förtydliga att om man inte står på blodförtunnande (betablockerare är inte blodförtunnande utan sänker bara pulsen) så vill man göra en eventuell elkonvertering inom 48 timmar efter symtomdebut pga risk för proppbildning. Så det kan vara klokt att söka vård lite innan det har gått 48 timmar men man behöver ju inte slänga sig i en ambulans direkt vid första symtom. Man kan också tänka på att om det blir aktuellt med en elkonvertering så ska man vara fastande inför den, så man kan ju hoppa över att äta middag precis innan man kör till akuten så kanske man kortar väntetiden något.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 104
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar