Form i tömkörning

Mirre

Trådstartare
Min häst vill gärna bli för hög i formen när vi tömkör.
Och då krullar han lätt ihop sig i stället. Hur ska jag få honom lång och låg? Han är inte spec utb och inte så musklad heller så han orkar eg inte gå i så hög form som han gör. Har svårt att få med ryggen då också

Sv: Form i tömkörning

Sätt innertöm, däckel, bettring till hand. Yttertöm, bettring, däckel till hand. Glöm yttertömmen, utan ha en pisk, eller röst vad som fungerar, för att få honom ifrån dig. Led sedan med innertöm så hästen följer innertömmen frammåt neråt.

Konsten här är ju då att hästen inte ska svänga innåt mot dig, utan bara sänka halsen frammåt nedåt mot innertöm, då innåtställd, så det ligger lite på dig hur skicklig du är på att tömköra.

De kan vara lite lättare att göra detta i skritt på rakt spår längs ett staket/vägg och med dig gåendes i höjd med ljumsken ganska nära hästen.

Lycka till!

Fast när jag tittar på hennes bilder som hon har i den andra tråden, och lite vad hon skrivit runt tömkörningen tidigare, dvs att hästen inte riktigt är uppmärksam utan vinglar och inte alltid vet vad den ska göra, så tror jag att det mer är bjudningen och att hästen är van vid tömkörning som gör att det brister och den krullar/drar ihop sig... då kan det bli värre när man spänner in. jag skulle inte ha nån inspänning över huvud taget tills hästen fattat uppgiften fullständigt och fått koll på sig, och bjuder fram...

prova att använda en chambontygel. Om hästen reser nacken för mycket inverkar den med ett tryck på nacken och hästen sänker. Formen kommer när hästen trampar och höjer sin rygg, inte genom att man ska spänna in den. Ha drivning, stöd på yttertöm och böjning i halsen/kroppen så kommer det sen. Jobba med bjudningen alltså och mjuka händer.

Inspänning?!

Inspänning är; hand, däckel, bettring, tillbaks till däckel och då i en nedre slölja på tömköringensgjorden. Det använder man på hästar som blir snorstarka för att få en stadigare yttertöm.

Det som jag beskriver är grundläggande förutsättning för att hästen ska jobbas i tömköring, att man har möjlighet att ställa och leda med innerhand. Gå vilken tömkörningskurs du vill, jag har aldrig sett något annat. Såvida man inte ska köra in hästen, det är något helt annat.

Ok.

jag tömkör endast med tömarna "rakt igenom" och min häst går i rätt form och rätt balanserad på ytter osv hur bra som helst.... så det finns nog flera bra sätt, men jag tömkör inte bara på volt utan varierar på ridbanan precis som när man rider typ, den spänningen du pratar om förutsätter ju att man kör på volt och sen byter spänningen när man byter varv.

jag kan ställa och leda hur bra som helst med inner genom att bara ha tömen från bettet genom gjordens ring.

Nä, den innebär inte att man bara kör på volt, men den innebär att man kör i ett varv i taget. När man ska byta varv så får man mecka om tömmarna. Bra då med karbinhake i änden.

Resultat av tömköringslektioner av Anders Eriksson, som jag för övrigt varmt kan rekommendera, både videor, kurser och böcker.
http://www.stallrockelstad.se/

Jag känner också till Anders Eriksson, han är fantastiskt duktig, har lärt mig mycket av att läsa hans texter och råd.

Men jag tömkör ändå med tömarna vanligt, vill kunna byta varv utan att mecka, och hästen jobbar som sagt i lika fin form utan.

Okej då, vi kan väl säga så här:

Båda gillar Anders, du tömkör på ditt sätt och jag på mitt.
Inte så där hemskt mycket att dividera om, vad trådskaparen anbelangar får hon väl prova sig fram.

Det finns säkert något tredje sätt. :D

Fast jag tycker nog att man får inspänningseffekt ändå, eftersom innertömmen blir starkare både inåt och bakåt än vad den hade varit dragen som vanligt...

Om hästen har problem med bjudningen och att hitta vägen framåt, så skulle jag helt enkelt sätta innertömmen direkt i bettringen, bara. På så sätt minimerar man kraften bakåt men kan fortfarande både räta ut och böja, däremot blir man svagare i förhållningarna. Om hästen är någorlunda van och säker, kan man tom tömköra utan gjord, då går det inte att gå och tjuvhålla för då åker yttertömmen för högt upp på halsen. Men detta förutsätter att det är ett problem som bara beror på "kusken", risken är större att man trasslar in hästen när man är utan gjord, iallafall om man kör med långa tömmar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: soom
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila