Förkylning?

Skogstroll

Trådstartare
Mina unghästar blev lite snoriga och febriga för någon vecka sedan,pratade med veterinären och han sa -avvakta,det är vanligt på unghästar. Jag tyckte dom blev bättre ganska snabbt,men sen började min femåring få torr hosta (inte mycket,men ändå) och hon var lite rosslig och tungandad nu när det varit som varmast. Igår när det var svalare lät hon normalt. I morse tyckte jag åter att några av unghästarna kändes varma och litet skakiga. Dom har ju varit litet små krassliga innan och den här värmen tar hårt på dom.Kan det ha varit för att det var så mycket knott i natt som dom kändes skakiga tro? Jag har inte fått tag i veterinären än,och dom är inte på något sätt dödssjuka,men det känns litet olustigt.Dom är vaccinerade mot stelkramp och influensa såklart. Kvarka är det absolut inte. Jag är väldigt dålig på det där med förkylningar på hästar.har varit förskonad mot det innan. Erfarenheter emottages tacksamt!

Sv: Förkylning?

Min unghäst råkade ut för "streptococcus zooepidemicus" (kan de inte hitta ett svenskt namn för detta) och det tog en halv evighet innan jag fick bukt med det. Har det tagits några prover? Jag fick också rådet först att avvakta och det gör jag aldrig mer om.

Har tempat unghästarna nu och dom låg runt 38,0-38,4 vilket ju inte är feber.Känns som att dom borde ha ordentlig feber om dom hade något virus eller likn? Det högsta dom har varit uppe i var i slutet på förra veckan då ena åringen hade 38,9. Så dom är ju inte dödssjuka på något sätt.Min fundering är om det är så att dom bökar runt i den gamla bädden i lösdriften och ätit gamla hö rester som varit dammiga så det har gett dom hosta.Dom har ju stått där inne extremt mycket pga värmen och insekterna. Kanske ger insektsangreppen svettningar (mygg,knott,blinning,broms osv..) de sprutar ju trots allt in en hel del gift när de suger blod. Får nog bli så att jag tar in dom på kvällarna så dom slipper en stund.Inga medel verkar ju hjälpa på dom små asen..:(

Fast min unghäst hade inte heller någon feber utan var bara snorig och hängig med dålig matlust. Därför trodde inte veterinären på virus heller men det var det. Men den här värmen och insekterna är jobbiga

Dom är ganska pigga på kvällarna tycker jag,busra och betar.Ska försöka få tag i den där veterinären igen..men det verkar som att hälften på stationen har semester:crazy:som om det var enkelt att få tag i veterinären innan?:crazy:

Nej faktiskt inte.Knappt i alla fall.Förra veckan var det lite grönt snor i en dag bara,sen inget,och inget större nu heller.

samma problem här..
min hostar och det rinner ur näsan
Men hosta , är det allvarligt ? kan dom dö? .
får det över ? .

På mina gick det över av sig självt.Om det inte går över på en vecka så ring veterinär och penicillin behandla.

Streptococcer är inte virus, det är bakterier... Därför går de att behandla med penicillin.

Jag vet. Vi hade flera omgångar i stallet.

Min ungponny jag hade då fick sista vändan och jag valde att behandla med penicillin men hon hostade i säkert tre månader efter det :(

Min unghäst råkade ut för "streptococcus zooepidemicus" (kan de inte hitta ett svenskt namn för detta) och det tog en halv evighet innan jag fick bukt med det. Har det tagits några prover? Jag fick också rådet först att avvakta och det gör jag aldrig mer om.

Det kallas "falsk kvarka", tror jag. Hur behandlade de det och hur lång tid tog det? Fick du be att de skulle ta ett sådant prov eller ...?

Det var veterinären som efter en månads:eek: snorande och hostande föreslog ett prov. Borde tagits med en gång. Men nu vet jag hur man gör:) I det här fallet skulle man alltså lämna in ett "snorprov" Så säg "fräs":D till hästen och lämna provet till närmsta labb.

Skulle jag någon gång igen råka ut för detta tänker jag omedelbart själv lämna in ett prov för att med en gång se om det behövs en rejäl pencillinkur eller inte.

Eftersom det tog lång tid innan penicillinet satte in tror jag bestämt hon fick i minst två veckor

Liknande trådar

Hästvård Hittade igår kväll mina två ettåringar sovandes inne i lösdriften (har inte hänt att dom gått in där på väldigt länge nu) Tog in dom och...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka