Förkylning

M

Mickan90

Min häst har blivit lite förkyld. Han hostar ingenting i traven eller skritten men i galoppen hostar han men inte mer än 10 ggr på ett ridpass på en timme. Det rinner vitt snor ur näsan på honom men inte alls mycket. Finns det några tips hur jag kan hjälpa honom att bli snabbare bättre?
Tack på förhand:smirk:

Sv: Förkylning

Vitt snor och hostningar i samband med ansträngning brukar snarare tyda på en allergisk retning i luftvägarna än virusinfektion (förkylning t ex). En sådan kan uppstå om hästen fodras med foder av dålig hygienisk kvalitet, t ex mögligt hö (kan vara mkt svårt att upptäcka) eller står på dammigt eller mögligt strö. Även dålig ventilation med mkt ammoniak i inandningsluften kan ge dylika reaktioner.
Sporadiska hostningar och vitt snor kan vara början på kvickdrag (RAO) så det är viktigt att ta symptomen på allvar.

Mitt råd är att se över hästens miljö och se om det finns något du kan förbättra (foder, strö, mer utevistelse, ingen mockning el sopning el hönedkast när hästen står i stallet mm). Ta tempen dagligen, risken finns alltid att en bakteriell infektion tillstöter.Om problemen inte försvinner tycker jag att du ska ta kontakt med en veterinär som kan lyssna på hästens lungor och ev göra en undersökning med endoskop (kika ner i luftvägarna). Ibland behövs medicinering, t ex i form av slemlösande. Fortsätt att rida, men ansträng inte hästen så att den får hostattacker.

Vitt snor kan också vara ett tecken på svampinfektion i de övre luftvägarna, detta är knappast en diagnos du behöver fundera över i det här skedet!

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 583
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar