Förkyld?????

L

Lunkentuss

Var ute och red i går i ca två timmar, hästen var pigg och ivrig och det blev mycket galopp!
Upptäckte inget när jag sadlade honom inför rid turen, men när jag skulle ta av honom tränset när vi kommit tillbaks till stallet, så såg jag att det rann en seg gulvit sörja i vänster näshåla på honom…:eek:
Sa till ägaren givetvis, men hon sa ”han är nog bara lite förkyld”
Så min fråga är kan hästar bli förkylda?? (har jag inte hört tidigare)
Ska rida denna häst på en lång ritt påsk afton, kan jag göra det om han är förkyld:confused:
Det verkade ju så enligt ägaren, men hon är lite nonchalant av sig när det gäller annat, så jag litar liksom inte på henne….
Vill ju inte på vilkors vis ställa till med något för hästen, som är en äldre gentleman och helt underbar!:love:

Sv: Förkyld?????

Ja, hästar kan bli förkylda, kort men förhoppningsvis hjälpsamt svar.

Håll lite koll så han inte får feber bara. Annars är det nog bara att ta det lite lugnare några dagar. Men som sagt, håll ögonen öppna efter ovanligheter!!

Julle skrev:
Håll lite koll så han inte får feber bara. Annars är det nog bara att ta det lite lugnare några dagar. Men som sagt, håll ögonen öppna efter ovanligheter!!

Håller med, sålänge hästen inte har feber kan man rida, åtminstone lite lugnt.

Tusen tack för era svar!:love:
Var allt lite orolig, för som sagt tycker hans ägare är lite noncalant av sig....

Hästar kan bli förkylda, men det kan också varit att h*n kanske blivit lite irriterad i ena näsborren eller något liknande.

Det är bara att du håller koll på henne/honom att h*n inte får feber, och ta det lite lugnt! :)

ja hästar kan bli förskylda se upp så han inte får feber bara eller ngt annat annorlunda.hoppas din häst blir bra snart.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 572
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar