Förkyld medan halvtidssjukskriven

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har försökt googla men jag förstår inte riktigt. Någon som vet hur det fungerar kanon kan svara så jag slipper ringa FK ☺️
Har precis börjat jobba 50% efter en lång heltidssjukskrivning.
Är alltså sjukskriven 50% jobbar 50%

Började fundera på om jag blir förkyld och måste vara borta några dagar. Hur funkar det, anmäler man det till Försäkringskassan?
Dras det karens även om jag redan är sjukskriven?
Är det skillnad om jag inte skulle kunna jobba pga grundsjukdomen?

Sen funderar jag över om det skulle visa sig att jag inte klarar av att jobba alls, är det en nackdel för eventuell framtida heltidssjukskrivning att jag har jobbat 50% ? Eller räknas det på samma som tidigare?

Jag var så kaxig och trodde inte att det skulle vara något problem men det är tufft, så man börjar fundera.
 
Om du blir sjuk och behöver vara hemma på heltid ska du göra en ansökan om sjukpenning 'ändrad omfattning', det gör du på Mina sidor. Om du är fortsatt helt sjuk i över en vecka behöver du läkarintyg på den 'nya' sjukskrivningen från 8e dagen, oavsett om det är försämring i din grundsjukdom eller t ex en förkylning. När du återgår i arbete på 50% meddelar du FK detta, antingen genom att ringa din handläggare eller göra en ny ändrad omfattning på Mina sidor. Det är bara utökad sjukskrivning som behöver anmälas skriftligt, när du går åter räcker det med ett samtal. Ingen karens om du inte varit helt åter i arbete.
 
Om du blir sjuk och behöver vara hemma på heltid ska du göra en ansökan om sjukpenning 'ändrad omfattning', det gör du på Mina sidor. Om du är fortsatt helt sjuk i över en vecka behöver du läkarintyg på den 'nya' sjukskrivningen från 8e dagen, oavsett om det är försämring i din grundsjukdom eller t ex en förkylning. När du återgår i arbete på 50% meddelar du FK detta, antingen genom att ringa din handläggare eller göra en ny ändrad omfattning på Mina sidor. Det är bara utökad sjukskrivning som behöver anmälas skriftligt, när du går åter räcker det med ett samtal. Ingen karens om du inte varit helt åter i arbete.
Tack så mycket. Klart och tydligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp