förkrossad, hjälp mig

C

CarolineNSV

Idag kom jag ut och kollade till hästarna på betet, som varje dag. 2 st. de går i skog + bete.

Ena hästen markerade tydligt på ena frambenet. jag kände igenom men kunde inte känna någon tendens till svullnad eller att han var ovanligt varm.
Han blev skodd i förra veckan. Men brukar inte bli märkbart öm efteråt.
Kan han ha vrickat sig?
eller vad har ni för teorier. han travade emot mig när jag stod i hagen. så enormt ont verkar han inte ha.
kan det ha någonting med hovkvaliten att göra när det är så torrt? nu bara jag gissar på... han har bara skor fram. (nordsvensk bruks)

Jag behöver lugnande !!!

(jag ska kontakta veterinär.)

Sv: förkrossad, hjälp mig

Han kan mycket väl ha vrickat sej. Och du har ju känt igenom benet och då hittade du inget spec.= han har nog troligen inte brutit benet. Så då tror jag det kan vara "lugnt" och kanske bara en vrickning.
Men som sagt ring vet och kolla, det är ju svårt (och dumt) att sitta och speckulera här oxå när man inte har sett just denna hälta!

Lycka till och hoppas pållen blir bra:bump:

Han kan mycket väl ha vrickat sej. Och du har ju känt igenom benet och då hittade du inget spec.= han har nog troligen inte brutit benet. Så då tror jag det kan vara "lugnt" och kanske bara en vrickning.
Men som sagt ring vet och kolla, det är ju svårt (och dumt) att sitta och speckulera här oxå när man inte har sett just denna hälta!

Lycka till och hoppas pållen blir bra:bump:

nej jag tror inte han har brutit benet. allt såg normalt ut. och kändes normalt.
vad brukar de göra åt vrickningar. läker det av sig självt? som på oss typ?
Jag har alltid haft "tur" med mina hästar. och faktiskt aldrig haft en halt häst innan.

Min häst vrickade sig i hagen, först stod hon på metacam i två veckor men var ändå inte bra, då sprutade vet henne med tuppkam i kotleden, jag hoppas att hon blir bra till åb om två veckor.

Se till att han inte springer (jätteviktigt!!!) och avvakta några dagar, är det inte bättre då så kontakta veterinär.

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 629
Senast: Görel
·
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: hep
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III