Förklara!

replica

Trådstartare
Vad menas med:

Innertygeln ställer och kan också verka understödjande till innerskänkeln, men innerskänkeln ska alltid komma före innertygeln och ryttaren måste vara mjuk och känslig i handen och inte fastna.

:crazy:

Sv: Förklara!

som jag uppfattar det, innertygel är ett stöd för forma hästen för innerskänkel (vad man nu ska göra, volt eller dylikt). Men skänkel är den primära hjälpen dvs, man ställer inte en häst eller formar den öht genom att ta i tygeln enbart -det påverkar bara hals och huvud.
Man vill ha med hela hästens kropp och dessutom vill man ha med sin egen kropp, alltså ; hästens ställs genom samverkan mellan skänkel och sits och hjälps med en lätt kramning i innertygel.

det betyder det som sägs. Forma runt skänkeln, sen led med tygeln. Prata med hästen genom tygeln. Var totalt avslappnad men skärpt och beredd att både bli stark för en sekund, men även mjukoch följsam.

Varifrån får ni det där med att forma runt skänkeln???

Innertygeln ställer dvs gör så att hästen vinklar huvudet lite i nacken så att ryttaren ser inre ögonbågen och nosvingen. Kroppen är rak (annars skriver man ställd och böjd). Enligt ridhandboken, arméns ridistruktion osv är hästen rak i halsen också, men enligt den översatta tyska som ska användas nu ska/kan halsen vara aningen böjd. Inget formande runt någon skänkel i alla fall, och ett ledande tygeltag är också ett eget tillägg :smirk:

Innertygeln kan också verka understödjande till innerskänkeln.
Det som understöds är innerskänkelns sidförande verkan. Att något som ska understödja, dvs "hjälpa till", inte kan/får komma före det som kanske kommer att behöva lite hjälp på traven är väl egentligen ganska självklart om man tänker efter? Liksom det där att man inte ska vara hårdhänt!

Ingen volt alltså, jag skulle gissa på skänkelvikning eller framdelsvändning. Och rent praktiskt så tas ett understödjande tygeltag oftast mot samma sidas höft, även om det är möjligt att ta det ännu lite längre från hästen för att få ännu starkare verkan.

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: trazel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
888
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur