Förhudsproblematik ? på hingstföl.

gylle

Trådstartare
Går här och vet inte om jag har ett problem eller om det är normalt och kommer att fixa sig själv. Har ju mina första två hingstföl i år och därför inte så insatt hur det brukar förlöpa med deras ädlare delar.
Till att börja med så har de ju snoppen i förhuden, på Wincent kom snoppen ut ur förhuden innan han var en månad och det var bara vips en dag så (kollade tillbaka på gamla kort).
Capacity reagerade jag på för ett tag sedan att den ännu inte kommit ut när han var 1,5 månad, i förra veckan (blir 2 månader 10/8) så dök den rätt vad det är ut ur förhuden men förhuden har inte släppt på bakre delen utan när han hänger ut den så blir den bakåt böjd för förhuden håller emot. Har känt efter om det med lite hjälp gick att få den att lossna baktill också (inte helt poppis :angel:) men den sitter som berget där (har iofs som ni förstår inte tagit i så hårt precis). Är det normalt att de kan släppa så här i etapper eller är det dags för en veterinär att plocka fram skalpellen (aj:eek:) ?

Sv: Förhudsproblematik ? på hingstföl.

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av detta ????

Har aldrig hört att hästar skulle ha problem med det här.

Nej, ingen egen erfarenhet men hittat följande;

Viss litt skriver(Equine Surgery, Auer & Stick) att penis
inte är fri i preputiet vid födseln utan epithelet i preputiet
och epitheliet på penis är "sammansvetsade" med varandra och
löses under första levnadsmånaden genom cytolys styrd av
androgener, ibland först vid pubertetan.

Persistent frenulum är ett tillstånd där ett vävnadsband (frenulum) från bakre delen av glans penis (undersidan av ollonet) till förhuden kan ge en bakåtböjd penis, är lite för kort helt enkelt, förekommer på alla djurslag, enl min litteratur kan man bara skära/klippa av bandet men verkar inte besvära individen annat än vid betäckning.

Jag antar att fölen kissar normalt och tror därför inte att det är någon brådska med en ev kirurgisk korrektion, om det ens kommer att behövas - men ring Du gärna en erfaren stuteriveterinär, ex Flyinge för bättre besked. Kanske? enbart lite lugnande skulle göra så att grejen löser sig. Då brukar ju paketet trilla ut.

Nu är jag inte hästvet utan smådjursvet men föder upp hästar - så ta min info för vad den är - osäker eftersom jag inte sett problemet live.

Exakt detta problem hade vi på en arabunge.
Vi åkte till vet, men han bara sa att låt det vara det släpper med tiden. Vi fick hålla lite koll på bakbenen, för då han kissade så hamnade det oftast på benen, så ibland åkte svampen fram.
Han blev helt återställd inom ngn månad.

Linda

Tack båda för era svar :bow:

Han kissar som han skall (även om det just ibland hamnar på bakbenen om han kissar med snoppen helt utfälld iom riktningen som blir då) och verkar inte det minsta irriterad så då avvaktar jag och håller koll på det bara så får vi se om det löser sig själv den närmsta tiden.

Samma "problem" kan människobarn också råka ut för men det brukar ordna till sig där också;)

Kan uppdatera med att det verkar lösa sig snabbare än vad man kunde tro, redan idag såg det nästintill normalt ut aningens kort baktill men med den takten det har tänjt ut sig nu så lär det väl vara helt försvunnet om några dagar till, skönt när det fixar sig själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka