Förhindra stressätning?

Krockodil

Trådstartare
Tänkte höra om någon har något bra råd ang. detta.

Min valack är måste ha något slags stressätande som jag inte riktigt reflekterat över förrän i helgen. Han äter inte speciellt fort, får rätt stora mängder i krubban eftersom det är uppblött lusern blandat med musli.
Problemet är att han inte sväljer mellan tuggorna. Han proppar i sig så mycket kraftfoder som hans mun rymmer innan han säljer. Vi brukar skratta och säga att han ser ut som en hamster eftersom kinderna är alldeles proppfulla.
I helgen var vi iväg och tävlade. Gav honom kraftfodret på morgonen och efter en stund så sätter han i halsen och låter som om han håller på att kvävas. Får en extrem hostattack och kraftfodret sprutar ur munnen åt alla håll och folk från andra boxar kommer farandes och undrar vilken häst det är som låter som om den håller på att dö. Efter en stund släppte det och han var som vanligt igen.

Det var rätt obehagligt och jag vill självfallet inte att det ska hända igen. Tror ni att det finns något knep för att förhindra att han stoppar in så mycket mat på en gång? :crazy:

Sv: Förhindra stressätning?

Jag hade blandat i mer vatten så det blir som en lös gröt, då måste han svälja mellan varje tugga.Hjälper inte det så lägg i några "stora"
stenar, som han inte kan svälja så klart. För då måste han böka mellan stenarna & får inte i sig så stora tuggor på en gång. Då kanske han tar sig tid att tugga ur, medan han försöker fånga upp mer mat mellan stenarna.
Har haft ett riktigt matvrak som satte i halsen & fnös mat ur näsan då han slängde i sig maten. Det underlättade mkt, & ett halvår senare så försvann beteendet, & stenarna togs bort. Dock fortsatte jag med mkt. vatten i maten. Lite svårt att hamstra lös gröt i munnen :)

Nu vet jag ju inte om din får hö innan kraften, men det ska bidra till att de äter långsammare, sen låter ju det där med vatten som en bra ide :)

Som föregående sagt, testa att lägga några större stenar i krubban. Min häst kom dock snabbt på att man ju kunda putta ut dom med mulen innan man började äta, så var dom inte i vägen ;) Trots att de var bra stora! :D

Beror säkert på att han upplevt att andra tagit hans mat, därav vet han att det gäller att få i sig så mkt som möjligt innan någon annan tar det. Du skulle kunne hänga upp boxgardiner så han inte ser grannerna, då kanske han känner sig tryggare? :)

Annars skulle jag göra det riktigt blött så han var tvungen att dricka maten istället.

Eftersom du redan ger lucern hade jag provat att byta ut den mot hack, åtminstone till viss del. Upplever att hästarna äter långsammare när de får hack i krubban eftersom det kräver mer tuggning. Annars har jag också bra erfarenhet både av att skärma av med boxgardin och att lägga stora stenar i krubban.
Lycka till!

Hej. För det första ge honom så lite kraftfoder så möjligt och ge hö eller hösilage istället. Hästar behöver nästan äta hela tiden, så ge honom ett foder som kan sysselsätta honom i många timmar utan att han blir tjock. Generellt brukar man säga att en häst inte ska ha mer kraftfoder än 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt, har du en ponny så kan jag lova att mer eller mindra alla, med ett par unika undantag, inte behöver så mycket ens. Om din häst verkligen behöver kraftfoder, så se till att han får MYCKET grovfoder i alla fall och lägg ett par stora stenar i krubban som han måste flytta runt på för att komma åt maten. Det hjälper med största säkerhet. Sen ska du kankse be en veterinär ekller hästtandläkare att komma och titta på tänderna, att han blir "hamster" kan mycket väl tyda på att han har bekymmer med sina tänder. Hoppas att din häst blir hjälpt av detta!!!:)

Har hört talas om nån som hade bettet i munnen på sin glupska häst. Då åt den tydligen långsammare.

Beror säkert på att han upplevt att andra tagit hans mat, därav vet han att det gäller att få i sig så mkt som möjligt innan någon annan tar det. Du skulle kunne hänga upp boxgardiner så han inte ser grannerna, då kanske han känner sig tryggare? :)

Annars skulle jag göra det riktigt blött så han var tvungen att dricka maten istället.

Vi har spånat lite kring det där med vad det kan bero på. Han är extremt högrangad och om han vill ha någon annan hästs mat i hagen så tar han den bara. Jag vet visseligen inte hur han var som ung (han är 14 idag) men tycker det är konstigt om hans stress skulle bero på andra hästar. Han står i en hörnbox som inte ansluter till någon annan box och boxväggarna är så pass höga att när han äter ur krubban så ser han inte de andra hästarna.

Tack alla för svaren. :bow:

Tänkte höra om någon vet hur mycket lusernsoppa man kan ge vid ett tillfälle. Just nu får han 2 liter på kvällen vilket sväller till ca 10 liter, då utblandat med 1 liter musli. Finns det någon gräns för hur mycket man kan ge dem innan det blir jobbigt för magen?
De kan ju dricka rätt stora mängder vatten så det kanske inte gör något att det är lusernsoppa istället?

Försöker undvika stora mängder i krubban på morgonen då han är mera stressad över att komma ut först i hagen och får endast en liten mängd kraft då.

Hej. För det första ge honom så lite kraftfoder så möjligt och ge hö eller hösilage istället. Hästar behöver nästan äta hela tiden, så ge honom ett foder som kan sysselsätta honom i många timmar utan att han blir tjock. Generellt brukar man säga att en häst inte ska ha mer kraftfoder än 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt, har du en ponny så kan jag lova att mer eller mindra alla, med ett par unika undantag, inte behöver så mycket ens. Om din häst verkligen behöver kraftfoder, så se till att han får MYCKET grovfoder i alla fall och lägg ett par stora stenar i krubban som han måste flytta runt på för att komma åt maten. Det hjälper med största säkerhet. Sen ska du kankse be en veterinär ekller hästtandläkare att komma och titta på tänderna, att han blir "hamster" kan mycket väl tyda på att han har bekymmer med sina tänder. Hoppas att din häst blir hjälpt av detta!!!:)

Hästen är 175 cm, 700 kg stor halvblod som äter ca 18 kg torr hö per dygn. Det går inte att få i honom mera hö och det är därför det kompliteras med lusern eftersom höet har rätt dåliga värden så här på våren. Lusern är ju grovfoder och eftersom han utöver detta äter två liter musli så kommer vi garanterat under 0,4 kgs-gränsen.

Han är självklart kontrollerad av hästtandläkare minst en gång per år, senast i januari. Hamstringen har pågått så länge jag ägt honom vilket är snart fem år, så jag har svårt att tro att det beror på tänderna.

Liknande trådar

L
Övr. Katt 1) Lyft upp katten i armvecket såsom du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sida om kattens...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: MaLu
·
G
Övr. Hund Hur man ger sin katt ett piller: 1. Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett...
Svar
12
· Visningar
1 227
Senast: Cuaifeach
·
G
Övr. Katt Hur man ger sin katt ett piller: 1. Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: dragonlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka