Förhandstips

boccia

Trådstartare
Har ett veterinärbesök inbokat med vår ena katt om 3½ timme, men är såååå orolig för vad de kommer säga, så därför tänkte jag höra med er "allvetare" först, för att kunna vara förberedd.

Katten är en 1-årig steriliserad hankatt. Han har varit på rymmen i 2 månader, och kom hem nyligen, och då med en otäck hosta. Han hostar "torrt", nästan som om han försöker kräkas upp en hårboll eller likanade, fast utan själva ulkandet. Oftast lägger han huvudet lite på sned innan han börjar hosta, först trodde jag att han även hade fått någon skit i öronen, men jag hittar absolut ingenting, och tycker att han isf borde klia sig eller så. Lägger jag örat mot bröstkorgen på honom och lyssnar så kan man ana lite rosslande, ansträngd andning, men inte jättemkt. Har vid ett par tillfällen även sett att han andas mer med hela magen än normalt, och imorse så satt han med halvöppen mun i någon minut innan hostanfallen kom.

Avmaskad med Drontal direkt han kom hem, men min första tanke är ändå att det kan vara någon sorts mask.
Jättepigg och fin i övrigt, äter och dricker som vanligt, klar blick.

Vad tror ni??

Sv: Förhandstips

Något som sitter fast i halsen och irriterar?
Ja, du är eller har väl redan varit där nu, blir intressant att höra hur det gått.

Nu har vi varit där, och blev inte ett dugg klokare :(

Veterinärens diagnos lyder:
"Temp:39
allm.tillstånd u.a.
hjärta u.a.
Lungorna: Vid askulation kommer flera konstiga ljud som inte låter på samma sätt varje gång
Katten avmaskad, ej nosflöde, ej ögonflöde, agerar normalt
Rekommendation: Katten bör röntgas, remitteras till djursjukhuset"

Så nu till nästa fråga.... Vad kostar lungröntgen av en katt på ett ungefär?

De tittade inte i halsen?? Är inte ovanligt med grässtrån som sitter bakom struplocket.

Det är så olika och skiljer från klinik till klinik, men jag skulle tippa på att det går på en tusenlapp iallafall.

Jag har ju fått göra ett antal lungröntgen på Yoga nu och senaste gick på ca 1350 kr inkl sedering med gas. Tror gasen kostade runt 250 kr, så 1100:- drygt för själva röntgen. Här. Så kanske mellan 1000 och 1500 nånstans.
Troligen vill man se ifall det finns tecken på astma.

Uppdaterar tråden:

Idag, kl 10.45, fick katten avsluta sina jordedagar. :cry::cry:
Inte pga hostan, utan pga en olycklig incident på vår garageuppfart, där katten råkade springa ut från ett buskage precis när min man svängde in med bilen.

R.I.P älskade Evert

IMG_0402.jpg

...och nu är han begravd...

Vi valde en av hans favoritplatser i trädgården. Han brukade ligga i planteringen hela dagarna och spana över trädgården, och nu ligger han där för evigt...

:cry::cry::cry:

Tände ett ljus för honom också, vår älskade Evert.
IMG_0995.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 567
Senast: Sassy
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 802
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 869
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama