Förhållning

Sv: Förhållning

De e lite svårt att säga...
fattar inte riktigt frågan.. :smirk:

när man kommit så långt ja och inte blir ignorerad ;).

ja.
Är vi ute och han är på bushumör struntar han blankt i "finare hjälper".
Menade att man itne kan sätta sig upp på vilken häst som helst och förvänta sig att hästen ska lyssna på förhållning med enbart sätet. Det beror ju på hästens bakgrund.
Sen måste man själv som ryttare ha ordentlig koll på kroppsdelarna och inte ge ofrivilliga/omedvetna hjälper.

För övrigt, hur tar du en förhållning med sätet? utveckla..

Hmm, strävan är ju att kunna ta den genom att räta upp och bromsa sitsen och få hästen att bromsa upp! lättaste förstärkning om man anväder tygeln är genom att ta lillfingrarna mot kroppen...

De flesta hästar går nog inte enbart på detta, utan förhållningen måste tas kraftigare med hela handen.

Det viktigaste i en sådan "vanlig förhållning" är att den är snabb (utan att vara ett ryck) och att en eftergift ges omedelbart när hästen lyssnat.

I en förhållning får man aldrig bli hängande i tygeln utan eftergiften är A och O och allt däremellan!!!

Om hästen inte lyssnar på förhållningen så får man förstärka den så den går igenom! Men även vid en sådan kraftig förhållning är eftergiften viktigt.

Jag har lärt mig att varje förhållning ska tas utifrån att hästen har tre chanser.

Först ber man, sedan kräver man, sedan verkställer man.

Du vet att du har gjort en korrekt förhållning, när hästen gör det du har avsett med din förhållning.
Hur man tekniskt genomför det har mindre betydelse. Om förhållningen fungerar genom att du höjer dina ögonbryn är det det du ska göra... Det finns inget sådant som ETT ENDA RIKTIGT SÄTT att göra en förhållning. Ridningen består av ett otal faktorer som arbetar tillsammans i ett ekipage; yttre element, mentala och själsliga aspekter hos häst och ryttare, fysiska aspekter hos häst och ryttare osv... Att teoretiskt ringa in dessa och analysera fram en slutsats till vilka hjälper som vore optimala går inte, man måste lära sig KÄNNA. Det beror även på vad du vill åstadkomma med förhållningen; övergång, tempominskning, halt?
Om någon kommer och säger att du gör si och så med skänkeln, si och så med handen och si och så med sätet så betänk då att detta inte kan stämma. Skänkel, hand och säte är isolerade företeelser och ridningen är ständigt dynamisk. Teoretiskt sett kan det finnas kombinationer av hjälper som procentuellt sett fungerar oftare än andra. Men vad du behöver göra är att sträva efter så klar, enkel och lätt kommunikation som möjligt. Nyckeln är att hitta rätta känslan. Och för att göra det måste du våga gå fel många gånger först.

Senast ändrad:

...jo de e klart att när man e ute å busar blir de ju inga dressyrförhållningar precis.......
förhållning me sätet.......hmmm svårt å förklara....tog mej ett antal år å lära mig......nån beskrev de som att man drar in svanskotan å nån annan som att man gör ungefär som när man skiter :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama