Förhållning, ställa ?

F

funderade_anonym

Hejsan, jag känner mej så värdelös, jag har ridit 4 år men har helt plötsligt fått hjärnsläpp, har mest ridit i skogen det senaste året så dte har inte blivit mkt träning för mej tyvärr:crazy:
har börjat ridit lektion nu igen :)

men snäll kan ni hjälpa mej, hur ställer man en häst och tar en förhållning ?:angel:

skriv inte bara " ta hjälp av en instruktör ":d

tack på förhand:bow:

Sv: Förhållning, ställa ?

Försök till förklaring...

Förhålla: ett jämnt tag i båda tyglarna samtidigt som du "sitter till" med sätet. Korta tygeltag, inte segdra. Glöm aldrig eftergiften när hästen svarar.

Ställa: vinkla ner i handleden så att lillfingret går lite mot dig på den sida du vill ställa. Du ska då se ögonvrån och nosvingen på hästens huvud (om inte manen är i vägen). Kroppen och halsen ska vara raka, ställningen är bara i nacken. Ibland kan man behöva förstärka lite med innerskänkeln (innersidan är ju alltid den sida åt vilken hästen är ställd).

Hoppas du förstår, annars kanske någon annan kan förklara på något annat sätt.

Sv: Förhållning, ställa ?

tack så jätte mkt, jag fattar precis då jag kunde det för bara ngn månad sen :d ställa kunde jag redan men eftersom att jag har lärt mej det själv så ville jag vara säker, tack så mkt (::love:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 278
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar