Föreningsrätt, funderingar

M

miaman

Har lite funderingar kring föreningsrätt och tänkte kika om det är nån/flera här på Buke som har koll på läget.

Hur hanterar man följande situation:
En förenings sittande styrelse meddelar att de inte ställer upp för omval (ledamöterna har av olika anledning samma mandatperiod och således avgår hela styrelsen vid samma tillfälle) i god tid innan kommande årsmöte.

En valberedning har inte kunnat väljas vid senaste årsmöte pga att de medlemmar som bevistade årsmötet valdes in på andra platser i verksamheten.

Vem bär ansvaret för att komma med förslag på ny styrelse, den sittande styrelsen eller medlemmarna? Ett extra allmänt möte kan naturligtvis välja en valberedning, men om valberedningen inte klara att få fram kandidater, hur går man då till väga vid årsmötet?

Har den styrelse som avgått något vidare ansvar för kommande föreningsadministration? Kan medlemmarna rösta emot ett nedläggande av föreningen om de inte kan presentera en ny styrelse vid årsmötet? Eller är föreningen formellt betraktad som upplöst i samband med styrelsens avgång, om ingen ny styrelse tillträder?
 
Sv: Föreningsrätt, funderingar

Vi ska se om jag kan bringa lite klarhet åtminstone kring några av dina frågor.

Förenings högst beslutande organ är årsmötet och m a o de medlemmar som kommer på årsmötet. Finns det ingen valberedning så är det medlemmarna som kan/ska välja nya styrelserepresentanter.

Om det inte finns någon som vill ingå i styrelsen så kan man inte heller ha en förening....det säger sig självt för vem ska driva den? Det är dock viktigt att läsa igenom föreningens stadgar för att veta vad som krävs för att lägga ned. Normalt är det årsmötets uppgift att göra detta men det kan i vissa fall krävas belsut på två på varandra följande årsmöten. Dock krävs det ett formellt beslut som protkollförs.

En styrelse som avgått och på ett årsmöte blivit beviljade ansvarsfrihet har ingen skyldighet att ta ansvar för kommande föreningsadministration om inte detta normalt åligger varje medlem i förening.
 
Sv: Föreningsrätt, funderingar

Tack för bra svar, då är det ungefär som jag trodde mao :D

Jag fick precis samma svar från RF när jag kollade med dem, dvs ingen styrelse = ingen förening. För att en förening ska vara att betrakta som juridisk person ska den ha styrelse (= firmatecknare) stadgar och förstås medlemmar.

Enligt den här föreningens stadgar krävs det att två på varandra följande allmänna möten (det ena årsmöte) tar formellt beslut om nedläggande, samt att besluten protokollförs, förstås.

Det jag funderar mest över just nu är vad som händer om allmänna mötet + årsmötet röstar nej till nedläggning, men ändå inte kan presentera en ny styrelse som kan ta över administartion och föreningsdrift. Blir den avgående styrelsen ändå fri från fortsatt ansvar (förusatt att ansvarsfrihet beviljats, men gör den inte det måste ju ändå ny styrelse tillsättas, vad jag har lärt mig)?

Jag tänker främst på saker som firmateckning, bankärenden/kontakter och skattedeklarationer. Vem har ansvar för det om medlemmarna inte bifaller sittande styrelsens förslag om nedläggning, men ändå inte kan tänka sig att ta över och driva verksamheten vidare. Känns som om den "gamla" ordföranden riskerar att få en knivig situation som ansvarig för dessa frågor sedan tidigare, men ingen att lämna över dem till och inget formellt beslut om nedläggning att hänvisa till :crazy:
 
Sv: Föreningsrätt, funderingar

Nu finns det ju ytterligare en möjlighet, det är att anlita företag utifrån, men fortfarande krävs en juridisk person inom föreningen och kanske fler beroende på medlemsantalet.

Te x kan man anlita företag som sköter räkningar, medlemsdebiteringar etc, man kan anlita förvaltare osv. Men det kostar, och kommer att visa sig på medlemsavgiften. Har man inte haft en avgång på medlemmar tidigare så kommer den säkert då.
 
Sv: Föreningsrätt, funderingar

Det jag funderar mest över just nu är vad som händer om allmänna mötet + årsmötet röstar nej till nedläggning, men ändå inte kan presentera en ny styrelse som kan ta över administartion och föreningsdrift. Blir den avgående styrelsen ändå fri från fortsatt ansvar (förusatt att ansvarsfrihet beviljats, men gör den inte det måste ju ändå ny styrelse tillsättas, vad jag har lärt mig)?

Jag tänker främst på saker som firmateckning, bankärenden/kontakter och skattedeklarationer. Vem har ansvar för det om medlemmarna inte bifaller sittande styrelsens förslag om nedläggning, men ändå inte kan tänka sig att ta över och driva verksamheten vidare. Känns som om den "gamla" ordföranden riskerar att få en knivig situation som ansvarig för dessa frågor sedan tidigare, men ingen att lämna över dem till och inget formellt beslut om nedläggning att hänvisa till :crazy:

Ansvarsfrihet är huruvida man anser att styrelsen skött sitt uppdrag eller inte under året som gått sedan förra årsmötet. Har man misskött sig (gäller främst ekonomiskt) så kan man bli ekonomiskt ansvarig men det betyder inte att man sitter kvar så det har du helt rätt i. Man kan aldrig hindra någon från att avgå. Den gamla ordföranden har därför inget som helst ansvar, utöver det som varje medlem har, om den väl har lämnat sin post.

Det föreningen måste fråga sig själva är varför den ska finnas om ingen vill engagera sig i den? Vad har den för syfte då? Är det för att det är bekvämt att bara åka med och bli serverad? Tyvärr är det ett ganska vanligt fenomen och folk inser inte att om alla gör en liten del var så blir arbetsbördan inte så stor. :)

Tråkig sits men jag hoppas att det löser sig. Som Boj skriver så finns det ju andra sätt att göra på bara man är villig att betala för det.
 

Liknande trådar

Samhälle Om det är kallat till årsmöte i en liten ideell förening, i god tid och enligt stadgarna, och inga medlemmar utöver styrelsen dyker upp...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: Cambrie
·
Äldre Hej! har redan kollat med några föreningsexperter, men finns det någon föreningsräv här som kan belysa det här lite till? Hur avgör...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp