Forebygge eksem hos importert islending...

S

sleepy

Hesten min kom fra island i oktober-01. Han har nå gått to sommere her i Norge, uten å utvikle eksem. Han stod inne om natten i sommer, jeg vet ikke hva forrige eier gjorde forrige sommer...

Han klødde litt i sommer, men det så ikke ut som eksem. Alle de andre hestene klødde jo også (fullblodser, arabere, kaldblodser) så det virket som sagt bare som "normal" kløe, men han fikk et sår under magen helt på slutten av insekt-sesongen, og han klødde lenger utover høsten enn de andre, MEN han satt vinterpels allerede i juli/august :eek:, så det var nok mye pga tykk pels/varme at han klødde óg...

Bør jeg starte med eksemdekken til våren, eller kan jeg se hvordan det går uten? Andre tips? :)

Ja, eksemtäcke låter självklart som ett bra alternativ.
Annars kan du börja med att smörja in honom med något som både är klåddämpande och håller insekter borta där han kliar sig och se om det hjälper?!

Hoppas allt blir bra!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Som jag ser det går det inte att förebygga eksem, däremot att skjuta upp debuten. Det är mycket få individer som drabbas om de behandlas som om de redan har problem med allt vad dit innebär av täcke, installning etc. Eksemet bryter ut först då hästen utsätts för påfrestningar.

Andra är av åsikten att det går att förebygga, tror man det så är det bara att sätta igång och behandla hästen så som den redan har problem. och eventuellt så småningom trappa ner och hoppas på det bästa.

Med tanke på vad som hände förra sommaren så ligger din häst klart i farosonen för att få eksem.

Svar ja, ett eksemtäcke är nog bra till sommaren. Din häst visar nämligen att den har tendenser till eksem, och det brukar bla starta som en sträng under magen speciellt mot slutet av sommaren för riskobjekten.

Men hvordan går det med eksemdekkenet når han herjer rundt sammen med andre hester? Eksemdekkenene er jo så tynne og lette; de må jo bli bitt i stykker med én gang? :confused: Eller er dekkenet sterkere enn det ser ut som? Noen som vet om et bra dekken?

Jo, täcket går sönder ibland och då får man ta fram symaskinen och sy :). Jag har haft både Boetts eksemtäcke och det från Lillhästen i Stav. Boetts är helt klart av bäst kvalitet! Dessutom brukar de vara snälla och skicka tyglappar som man kan laga täcket med.

I vårt stall har vi flera eksemhästar, och har provat eksemtäcken från Boett, Lillhästen i Stav och Hööks. Täckena från Lillhästen i Stav går ofelbart sönder snabbt och mycket, medan de andra klarar sig bättre. Min häst har gått hela sommaren med Hööks-täcke, och det har inte ett hål!!! Men då har det funnits bete hela perioden han haft det på sig, så hästarna har ju haft lite annat att göra än att bråka/leka med varandra :-)

Fördelen med Boetts täcken är som sagt att det kommer med mycket lagningslappar, men jag tycker ändå att Hööks är mer prisvärt, för det är lika starkt och betydligt billigare.

Ja som sagt laga måste man nog mellan varven, sen tror jag att det är individuellt på hästarna också. Min pålle som går med eksemtäcke, har inte sönder de särskilt ofta. Jag tycker nog att jag får tvätta oftare än laga dom, sen har jag inte ett enda från Boett däremot från lillhästen samt hööks.

Ja, symaskin har jeg heldigvis! :) Har også hørt at Boetts er bra. Men hvilket av dekkenene i Hööks har dere? Det som er "fuks" i fargen? (de andre har vel ikke noe under magen...)

Ja, det är det "fuxfärgade" täcket jag har, men även ett av de andra täckena har magplatta. Tror dock att de andra täckena (som jag tror kallas "flugtäcken") är lite tunnare i materialet, så de kanske går sönder lättare...?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka