Förebyggande rehabilitering upplägg - Rygg, Halskotpelare, växande unghästar

Spitha

Trådstartare
Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker Facebook grupper numera är omöjliga att skriva om utan att få elaka kommentarer , blir dramatik eller personangrepp och saknade bukefalos och insåg att det fortfarande var aktivt forum.

Nu till min fråga, gällande förebyggande rehabilitering och träningsupplägg med hästar med olika halskotpelare, ryggproblem som t..e.x kissing spines och liknande diagnoser utöver det veterinär själva rekommenderar.

Hur skulle ni lägga upp för bästa resultat?

Stretcha, masssera, regelbunden kontroll av kiropraktor, tömkörning, gå över bommar, gå ut i skogen och lyfta på fötter m.m sådant har jag tänkt på men nyfiken hur lägger ni upp veckans pass med hästar med liknande problem som ändå håller sig fräsch och ridbar, ni som hoppar och tävlar .Hur lägger ni upp?

Rastlösa hästar som behöver röra på sig mycket för att må bra, hur gör ni för att inte överarbeta de?

Ni med växande unghästar som fått diagnoser som gör att de aldrig kommer vara ridbara, behåller ni som sällskap eller blir det utdömda särkilt om de har någon form av problematik med temperamentet.

Min förra häst fick ju diagnosen kissing spines när hon inte längre var rid/träningsbar (anledningen till att hon inte kunde motioneras, och senare avlivades, var annan är KS). Hon hade det säkert KS innan också men inga problem av det så träningen var upplagd för henne. Och det upplägget var gjort helt utan vetskap om att hon hade KS.

På en vecka fick hon:
1 promenad ut
1 tömkörningspass
1 uteritt
1 pass över bommar
1 pass hoppning
2 pass dressyr

(Hon hatade uteritter och var vettskrämd mest hela tiden, alltså bara en i veckan)

Liknande trådar

Dressyr Hej alla! har inte varit aktiv här på säker 7-8 år nu, men har hamnat i en situation som jag behöver hjälp, tips och peppning och kom...
2
Svar
35
· Visningar
5 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka