Förebyggande behandling mot fluglarver i man och svans

D

dolphinsmile

Förra sommaren kliade mitt kallblod som besatt manen och svansen. Vad har ni för tips på förebyggande behandlingar (egna hopkok eller läkemedel) som hindrar eller skjuter upp symtom?

Sv: Förebyggande behandling mot fluglarver i man och svans

läste i en åäldre vitlökstråd att dom hade fått väldigt mycket färre ohyra på sin häst när dom gav vitlök (1 tsk frystorkad/dag) de andrahästarna i stallet var helt fulla i larver och ägg..

annars bör du kanske rådfråga veterinär om det finns något medel eller någon huskur som repellerar larverna och behandla med det..

Frontline spray till hund som man köper på apoteket.
Eller att man ger dubbel dos av ett maskmedel som innehåller ivermectin.

läste i en åäldre vitlökstråd att dom hade fått väldigt mycket färre ohyra på sin häst när dom gav vitlök (1 tsk frystorkad/dag) de andrahästarna i stallet var helt fulla i larver och ägg..

Det låter ju intressant.. du vet inte om de gav det hela sommaren då? Då det kan vara lite svårt att få i henne det när hon är på bete..

Frontline spray till hund som man köper på apoteket.
Eller att man ger dubbel dos av ett maskmedel som innehåller ivermectin.

Dubbel dos av maskmedel skulle jag aldrig våga ge :o

Kanske ska testa den där frontline då...

Undrar om man ochså kan pudra vitlökspulver i man och svans ochså?
Vad är det för typ att ägg och larver man pratar om egentligen?
gulan

Efter som det finns risker med att ge hästar vitlök, de kan få blodbrist. Så har jag ett år provat med gnida in en häst med färsk pressad vitlök. Det märktes ingen skillnad när det gäller flygande insekter. Den här hästen hade lika mycket flygfän på sig som de andra. Men de andra hästarna ville inte gärna umgås med vitlökshästen. Den enda bonusen som jag närkte var att det blev mindre fästingar på vitlökshästen än de andra.

Jag gav det på rekommendation av veterinär. Det ska till ganska mycket mer än dubbeldos för att bli "överdoserat".

Var det en allmän rekomendation eller var det till och för din häst?

Vad är det för typ att ägg och larver man pratar om egentligen?
gulan

Jag vet inte exakt vad det är.. men gissar på vanliga fluglarver och kanske knottägg? Jag tycker mig också har hittat en sån där insekt som trivs bra i hästbajs i manen på henne. Men det kan lika gärna vara en tillfällighet..

KL

Ingen som har något eget ihopkok som man kan spruta på man och svansrot? Körde med vatten och vinäger och nått mer förra sommaren efter rekomendation av nån här på buke.. Men det var i slutet av sommaren så jag vet inte om det hjälpte eller om det bara var att insekterna blev färre allmänt..

Jag vill som sagt ha något som man sprayar på för att förebygga att dessa flugar lägger ägg, :mad: , i hennes man och svans

Var det en allmän rekomendation eller var det till och för din häst?

Den var allmän, efter forskning om exem som vållades av insekter. Jag fick ett sto som råkade ut för det och provade på henne och hon fick klar lindring med det samma. Sedan skulle hon ha en sådan dos till två veckor senare. Det fick hon också och klarade sig resten av sommaren utan problem. Tror att det stod om metoden i Ridsports veterinärspalt det året också.

Efter som det finns risker med att ge hästar vitlök, de kan få blodbrist. Så har jag ett år provat med gnida in en häst med färsk pressad vitlök. Det märktes ingen skillnad när det gäller flygande insekter. Den här hästen hade lika mycket flygfän på sig som de andra. Men de andra hästarna ville inte gärna umgås med vitlökshästen. Den enda bonusen som jag närkte var att det blev mindre fästingar på vitlökshästen än de andra.
ja det ger blodbrist om man ger mer än 20 g per 100 kg häst och dag..
ger man 10-15 g per dag till storhäst är risken mycket mycket liten om den inte redan har blodsjukdom.. samt att hästarna som forskats på hämtade sig på kort tid(5 veckor) efter det att man slutade ge den massiva mängden vitlök..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 952
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 697
Senast: Gimlan
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V