D
dolphinsmile
Förra sommaren kliade mitt kallblod som besatt manen och svansen. Vad har ni för tips på förebyggande behandlingar (egna hopkok eller läkemedel) som hindrar eller skjuter upp symtom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
läste i en åäldre vitlökstråd att dom hade fått väldigt mycket färre ohyra på sin häst när dom gav vitlök (1 tsk frystorkad/dag) de andrahästarna i stallet var helt fulla i larver och ägg..
Frontline spray till hund som man köper på apoteket.
Eller att man ger dubbel dos av ett maskmedel som innehåller ivermectin.
Dubbel dos av maskmedel skulle jag aldrig våga ge
...
Jag gav det på rekommendation av veterinär. Det ska till ganska mycket mer än dubbeldos för att bli "överdoserat".
Vad är det för typ att ägg och larver man pratar om egentligen?
gulan
Var det en allmän rekomendation eller var det till och för din häst?
ja det ger blodbrist om man ger mer än 20 g per 100 kg häst och dag..Efter som det finns risker med att ge hästar vitlök, de kan få blodbrist. Så har jag ett år provat med gnida in en häst med färsk pressad vitlök. Det märktes ingen skillnad när det gäller flygande insekter. Den här hästen hade lika mycket flygfän på sig som de andra. Men de andra hästarna ville inte gärna umgås med vitlökshästen. Den enda bonusen som jag närkte var att det blev mindre fästingar på vitlökshästen än de andra.