Förebygga eksem?

G

glimmie

Ni som har islandshästar, eller andra hästar som är känsliga, hur gör ni för att dom inte ska få eksem på sommaren?

Jag har precis köpt en eksemfri häst, men har en annan som har denna jobbiga åkoma och vill absolut inte ha en till.
vad borde jag göra för att förebygga? Hästen är inte importerad och har (såvitt jag vet) inte eksem i anlaget.
Borde jag täcka henne? eller räcker det att smörja? med vad isåfall?

Sv: Förebygga eksem?

Är det en islandsimport du köpt?
Om jag var du skulle jag behandla hästen som en eksemhäst. Det vill säga:
* Täcke + heltäckande huva
* Smörja med någon bra salva (jag rekommenderar Equie-lotion STARKT!)
* Tvätta man, svans och pannlugg 1 gång i veckan för att få bort gammal salva och annan smuts. (smörjer man varje dag MÅSTE man tvätta minst en gång i veckan, annars håller sig inte manen fräsch.. iaf inte enligt de erfarenheter jag har) Rekommenderar Equie-schampo, innehåller tjära m m, superbra!
* Tvätta eksemtäcket + huvan en gång i veckan (i samband med tvättning). Tvätta med grönsåpa eller något milt tvättmedel, är det för starkt kan hästen reagera på det.
* Insektsspray, spraya över eksemtäcket.

Lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack båda för svaren, jag var dock mest intresserad om hur ni förebygger eksem och inte hur ni behandlar. Som jag skrev i originalinlägget är hästen inte importerad, borde jag ändå behandla henne som en eksemhäst? Är jätte nyfiken på vad ni som har icke islandsfödd hästar gör för att dom inte ska få eksem.

Jag brukar försöka minska på trycket av diverse yttre omständigheter som ev. skulle kunna utlösa eksem.
* lugn o ro i hästanläggningen, se till att den trivs med hästkompisar o känner sig lugn o trygg med folk i omgivningen
* se till att hästen dygnet runt kan söka sig inomhus till skydd mot svidknott
* använda eksemtäcke första säsongen efter ev import
* inte utsätta hästen för onödig stress
* se till att magen alltid är i ordning
* en väl uträknadfoderstat
* vara försiktig med mycket grönbete

Är inte intresead av massa påhopp som det gärna blir här inne på Buke, så håll det gärna för er själva.:smirk:

Detta är min teori som jag märkt STOR skillnad sen jag började att tillämpa;

* hålla magen i trim - linfröolja + lucernpellets + hö- absolut inget socker som betfor, foder med massa melass el dyl

Ääppelcidervinäger i drickvatten 1 dl/ 10 L vatten + i mat (hjälper att hålla sockret, det lilla den får i sig i schack)

* inget "bete", hästen får massor av hö eftersom gräs (speciellt i början av betesperioden när det växer, innehåller mkt sockerarter)

* tvättas/badas i man + svansrot ca 2 g i veckan men mkt milt schampoo eller grönsåpa
* skölj med äppelcidervinäger -tar bort jordbakterier

* smörjer om det behövs med

* insektsmedel - kommer inte ihåg vad det heter tyvärr

* ev insektstäcke/exemtäcke eller ett halstäcke som jag själv sytt (skyddar manen jättebra!)

Som sagt detta är MIN teori och det har fungerat super

glimmie skrev:
Tack båda för svaren, jag var dock mest intresserad om hur ni förebygger eksem och inte hur ni behandlar. Som jag skrev i originalinlägget är hästen inte importerad, borde jag ändå behandla henne som en eksemhäst? Är jätte nyfiken på vad ni som har icke islandsfödd hästar gör för att dom inte ska få eksem.

Om din häst är född utanför Island och du vet att föräldrarna bor i trakter där det finns knott och mygg och inte har eksem är risken för din häst att få eksem väldigt litet. Inte 0 men mellan 0-5 %.Med en sådan häst skulle jag inte vidta några särskilda åtgärder alls.HH

Oj, missade att hästen inte var importerad. Men hursomhelst... är hästen svenskfödd och inte har visat några tecken på eksem så skulle jag inte göra något speciellt, förutom typ flughuva och insektsspray.

glimmie skrev:
Ni som har islandshästar, eller andra hästar som är känsliga, hur gör ni för att dom inte ska få eksem på sommaren?

Jag har precis köpt en eksemfri häst, men har en annan som har denna jobbiga åkoma och vill absolut inte ha en till.
vad borde jag göra för att förebygga? Hästen är inte importerad och har (såvitt jag vet) inte eksem i anlaget.
Borde jag täcka henne? eller räcker det att smörja? med vad isåfall?

I och med att du har en eksemhäst i bagaget förstår jag din frågeställning.
Dessutom är min uppfattning att åkomman ökar även på andra raser, eller är det bara det att man har blivit bättre på att diagnosticera det? Varmare klimat? Har hört siffran 6 % eksem på svenskfödda islandshästar nämnas i debatten.

Tack för alla svar igen, hästen är ioförsig importerad fast som föl och från Danmark, det borde inte göra något speciell skillnad eller? kom på det nu :o
Som Nicke säjer så är det mest för att jag har en häst med eksem som jag är intresserad av vad ni andra gör för att förebygga, man kan inte vara nog försiktig eller hur är det? :angel:

Egentligen kan man inte förebygga eksem på det sätt du nu tänker, det enda som sker är att man iså fall skulle skjuta på utbrottet. Och då skall hästen hanteras precis på samma sätt som en eksemhäst. och med allt vad det innebär.
I övrigt håller jag med HH.

lottali skrev:
* hålla magen i trim - linfröolja + lucernpellets + hö- absolut inget socker som betfor, foder med massa melass el dyl

Hej jag har en liten fundering!

Ger du lucernpellets oavsett om det behövs, dvs. om höet är bra och det inte behövs protein??

MVH

Okej, det var mycket intressant att höra. känner mig genast lite lugnare.
Läste förresten någonstans att danmark, i viss delar, är större angripen av knott än Sverige tillochmed, men att det däremot inte vart förbjudet att avla på eksemhingstar där.
Mamman vet jag att hon inte har eksem eftersom att hon också är i Sverige och jag träffat henne, men frågan är hur jag tar reda på om pappan ev. skulle ha det. Det skulle vara intressant att veta, för då skulle man ju vidta dom åtgärder vi pratar om här.

Du kan ju fråga runt, men jag skulle inte sätta min hatt på att du får reda på om hästen hingsten har eksem eller inte. Detta är något som ofta hålls mycket tyst om, ingen vill skylta med att hingsten har en sk defekt om så skulle vara fallet.

Nej jag förstår, jag får nog ha is i magen denna första sommar och lite på förra ägaren som sa att hon inte hade någon tendens till eksem.
Tack för utförliga svar!

http://www.hippok9.nu/

detta är en jättebra hemsida . Vi har fått hjälp med vår exemponny så hon inte har några besvär längre och detsamma gäller några islandshästar här . läs fallbeskrivning och tips och råd.
sen gjorde jag så att jag ringde dom och berättade mitt bekymmer.
skadar ju aldrig att prova och tänk bara så skönt för både hästen och sig själv när det hjälper.

sen finns det även ett medel som man köper hos veterinären som heter Horsol .man droppar det i man och svansrot.
lycka till
//Ponny mamma

Ja, min häst får lucernpellets som "grundfoder"- anser att det är ett av dem få fodermedel som är naturliga för en häst dvs det räknas mer som grovfoder som hästar av naturen är skapta att äta.

Nu får hon inga mängder så det blir inga "proteinöverskott"

:smirk: Hon får lucernpellets utan melass givetvis...
se gärna diskusion på "foder"

Inte svar på TS, men ang att det finns även i andra raser samt vad som hjälper:

Det har funnits länge även i andra raser men inte så vanligt. Hade ett litet russkorsningssto /russ/welsh för länge sen som hade det. Det enda som hjälpte då var att hon inte betade under första halvan av sommaren. Vi gick in för att ta reda på orsaker och utbredning och träffade flera andra russ men även halvblod som hade det.
När gräset är som mest "nytt" är det som sämst för eksemhästar.
När vi hade henne i en rasthage (med grannens fångruss) utan gräs
och tog in henne före kvällen så var hon helt symtomfri. Sen tycker man tyvärr ibalnd synd om dem och faller för gräsbehovet och då är det kört.

Vi behövde inte ta in henne kvällar när det blåste, tex, dvs mygg/knottfria kvällar. MEn annars.

Men efter juni gick det bättre, dock inte i frodiga hagar utan magert gräs.

Vi fick prova allergimediciner som man började ge i april och lite hjälpte det nog men inte helt. Den stora avgörande skillnaden utgjorde gräset i kombination med knott.
Vi hade en hage som var mycket omväxlande med både lite frodigare gräs men mest magrare och både löv och barrträn, berg mm. Om man kunde vänta till en bit in i juli utan att hon fick gräs (annat än nattetid inomhus! fast lite) så kunde det sen fungera att släppa henne dygnet runt i just den hagen.
Men då kunde man inte ha fuskat så att hon börjat klia, för då fortsatte hon klia av sig manen och svansroten och sen pälsen mot alla träden.

Salvor hjälpte aldrig men kanske är det bättre idag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar